Henvisning til tul

EiLitaSpire

Elsker forumet
Septemberbarna 2019
Junibollene 2023
Om det er noen som allerede har gjort det, når tok du kontakt med jordmor for henvisning til tul på sykehuset? Det kan jo fort ta noen uker før man får svar, så hvor tidlig er det lurt å gjøre det?
 
Om det er noen som allerede har gjort det, når tok du kontakt med jordmor for henvisning til tul på sykehuset? Det kan jo fort ta noen uker før man får svar, så hvor tidlig er det lurt å gjøre det?
Jeg ble henvist av jordmor kommunalt ved første svangerskapsoppfølging når jeg var 6(5+6). Fikk tildelt time til både OTUL og OUL dagen etterpå. Mitt sykehus har god kapasitet. Ahus Kongsvinger.

Tok kontakt med helsestasjonen når jeg var 4(3+5).
 
Jeg var til første kontroll 7+4 og fikk sendt henvisning da.
Fikk brev om at jeg står på venteliste, og i verste fall får jeg ikke nipt og tul før 14+4:(
Så skulle ønske jeg hadde dratt til legen enda tidligere, ihvertfall en telefontime om ikke annet for å få sendt henvisning.
 
Var hos legen 4+6 og bad henne om å sende henvisning. Er nå 7+0 og har ikke hørt en dritt fra Ullevål. Ifølge nettsidene deres er behandlingstiden ti virkedager, og den tiden er forbi. Skal ringe og mase mandag.
 
Var hos en lege i går, ble henvist, og fikk innkalling med dato, tid og sted til både tiul, nipt og oul fra sykehus noen timer senere. 5+5. Fikk ikke plass, uten å søke fødeplass samme sted også, legen testet nemlig det først, og ble blankt avvist. Jordmortjenesten her jeg bor, ville ikke henvise pga dårlig kapasitet nå på sommeren, så da ble det sommervikaren til fastlegen min som ordnet det til slutt.
 
Sist så sendte jm henvisning på første time. Var hos henne første gang ved 6 uker . Men fikk ikke otul før uke 13 på Kalnes . Så vi tok privat uke 8 og fant ut av en MA . Fikk også time til oul og nipt ule 17 mener jeg . Husker bare at det var dagen etter 17 mai , var fælt p ringe å avbestille den pgr ingen hjertelyd . Kunne ønske sånt gikk automatisk .
 
Har dere sånn at man kan se henvisning på helsenorge? Jeg kan ikke se selve henvisningen, men jeg kan se om den er blitt vurdert og når det er blitt utdelt time. Rart det tar sånn tid??
Ikke sett antydning til vurdering en gang.
 
Har dere sånn at man kan se henvisning på helsenorge? Jeg kan ikke se selve henvisningen, men jeg kan se om den er blitt vurdert og når det er blitt utdelt time. Rart det tar sånn tid??
Jeg pleier å kunne se det. Hører til Helse Vest.
 
Sendte melding til legen for to uker siden, ikke hørt noe. Så sendte melding og sa at jeg var på ultralyd i går og at jeg er 7 uker på tirsdag, skrev også at jeg ikke trenger time hos han men at at henvisningen bør sendes nå, og at NIPT og ultralyd mellom 11-14 er noe jeg har krav på og at henvisningen da bør sendes nå. Så håper han får fingeren ut..
 
Fikk "svar" fra Ullevål om at det vil komme eget brev med innkalling til TOUL i uke 12-14... Sto også at beskjed om OUL i uke 18-20 samt tildelt fødeplass ville komme. Ikke et ord om NIPT... Hvorfor? Bad om henvisning til det også. Er 38, og sykehuset skal kunne utføre det, ifølge seg selv.
 
Fikk "svar" fra Ullevål om at det vil komme eget brev med innkalling til TOUL i uke 12-14... Sto også at beskjed om OUL i uke 18-20 samt tildelt fødeplass ville komme. Ikke et ord om NIPT... Hvorfor? Bad om henvisning til det også. Er 38, og sykehuset skal kunne utføre det, ifølge seg selv.
Du får nok spm på tidlig ultralyd om du vil ha nipt eller ikke. Det er bare en blodprøve, så den kan du ta på vei hjem…
 
Back
Topp