Henvisning til ivf

Prøverpåsøsken85

Elsker forumet
Hei. Neste mnd skla vi inn til sykehuset for å snakke om å sende henvisning til offentlig hjelp da vi har prøvd 1 år nå.

Hva må vi ta med? Har lest at man må ta med vandel attest osv. Ikke det at jeg er redd for noe. Men mannen har hatt en litt trøblete fortid. Noe som ikke har noe å si for familie livet vårt. Kan det stoppe oss fra å få offentlig hjelp?

Hei. Neste mnd skla vi inn til sykehuset for å snakke om å sende henvisning til offentlig hjelp da vi har prøvd 1 år nå.

Hva må vi ta med? Har lest at man må ta med vandel attest osv. Ikke det at jeg er redd for noe. Men mannen har hatt en litt trøblete fortid. Noe som ikke har noe å si for familie livet vårt. Kan det stoppe oss fra å få offentlig hjelp?

Nå har jeg ikke fått konsultasjonstimen enda, men.. vi har blitt henvist til ivf, og eneste vi trengte, var noen blodprøver fra begge..? (I tillegg til fertilitetsundersøkelse)

Jeg ville bare tatt med det du har fått beskjed om å ta med.

Nå har jeg ikke fått konsultasjonstimen enda, men.. vi har blitt henvist til ivf, og eneste vi trengte, var noen blodprøver fra begge..? (I tillegg til fertilitetsundersøkelse)

Jeg ville bare tatt med det du har fått beskjed om å ta med.
Ok vi har vært sammen i snart 8 år. Men ikke vært registrert på samme adresse disse årene. Det snakket vi med legen om. Og hun mente det ikke skulle ha noe å si. Det pga mannen ikke er norsk og i den kulturen så "bor" de med mamma til de går bort.

Vandelsattest søker du om på politiet.no
Dere må ha barneomsorgsattest. Det får dere raskt svar på :) ellers er det utredning med blodprøver hos gyn/lege.

Vandelsattesten de etterspør handler om vold, overgrep osv som kan påvirke omsorgsevnen, så om man har gjort noe dumt som ikke skader andre er det ikke noe problem :) attesten trenger du for oppstart, ikke for samtalen. Så lenge du har henvisning er det ok for den, og de vil informere om annet du trenger :)

De krever egentlig at man har vært samboere på felles adresse i 2 år, men hvis dere kan dokumentere at dere har et stabilt forhold på andre måter (eg religion/kultur) kan de nok få til unntak.

lykke til! :)

Vi måtte ikke legge frem vandelsattest. Ble ikke nevnt engang.
Vi hadde et barn sammen fra før. Det kan kanskje ha spilt en rolle?

Kan ikke huske at vi innhentet noen vandelsattest.. Vi ble spurt om vi hadde noen historikk med psykisk sykdom husker jeg, og om vi hadde faste jobber. Ikke noe annet enn det.

Vi måtte ikke legge frem vandelsattest. Ble ikke nevnt engang.
Vi hadde et barn sammen fra før. Det kan kanskje ha spilt en rolle?

Kan ikke huske at vi innhentet noen vandelsattest.. Vi ble spurt om vi hadde noen historikk med psykisk sykdom husker jeg, og om vi hadde faste jobber. Ikke noe annet enn det.

Det er skikkelig nytt. Sånn, jeg sjekket i april/mai og fant ingenting og sjekket igjen i juni og det sto på ous sine nettsider. Jeg vet ikke om ous har vært tidlig ute med det, men det er hvertfall et krav der nå. Det og et langt sfæreinntrengende egenerklæringsskjema om paret (jeg er så sint på det skjemaet atte å atte...) skal leveres. Jeg la det ved henvisingen, så usikker om de kan leveres senere enn det, men det får dere beskjed om å levere om det mangler.

Men sjekk om sykehuset krever det, det kan være at klinikken ikke krever det i det hele tatt :bored:

Vandelsattest ble krav i lovendringen som ble vedtatt 1. Juli. Det gjelder alle, uansett barn før, om man skal ha fryseforsøk osv. Tenker vi skal se det som positivt - det er jo for å sikre at barn har en tryggest mulig oppvelst :Heartred

Vi måtte ikke legge fram vandelsattest, men det kan jo være fordi vi har vært samboere i 6 år, ikke vet jeg. Men mener at det kan da bare positivt.

Gikk ganske bra hos legen idag på sykehuset. Mangler bare ta blodprøver av meg og kjæresten på hepatitt osv så sender hun henvisning for oss. Hun sa dette med felles adresse er ikke like strengt når det er 2 ulike kulturer. Det skal ikke være det som stopper oss fra å få hjelp.
Jeg er høy og slank men fikk beskjed jeg har bmi på 29 og den må ikke komme til 30 for da kan jeg få beskjed til forsamtale på sykehuset at jeg må 'gå ned i vekt' eller bare endre kostholdet. For jeg skal ikke bli tynnere for det er jeg. Men spise litt sunnere da. Så nå håper jeg det skjer noe snart her. Alle mine prøver hittil var fine, spermprøven til mannen gikk under det normale selv om noen var litt trege, men ikke alle. Så er på grensa da.

Endret. Vi hadde forsamtale i mai å trengte ikke vandelsattest, så var sikkert rett før endring

Gikk ganske bra hos legen idag på sykehuset. Mangler bare ta blodprøver av meg og kjæresten på hepatitt osv så sender hun henvisning for oss. Hun sa dette med felles adresse er ikke like strengt når det er 2 ulike kulturer. Det skal ikke være det som stopper oss fra å få hjelp.
Jeg er høy og slank men fikk beskjed jeg har bmi på 29 og den må ikke komme til 30 for da kan jeg få beskjed til forsamtale på sykehuset at jeg må 'gå ned i vekt' eller bare endre kostholdet. For jeg skal ikke bli tynnere for det er jeg. Men spise litt sunnere da. Så nå håper jeg det skjer noe snart her. Alle mine prøver hittil var fine, spermprøven til mannen gikk under det normale selv om noen var litt trege, men ikke alle. Så er på grensa da.
Ser de kun på bmi?

Hei.
Kan jeg spørre hvilket sykehus dere bruker?
Er selv ikke registrert med samme adr som mannen, selv om vi bor sammen, dette fordi vi ville vente til vi var offisielt gift. Noe som igjen ble utsatt pga covid.
Nå lurer jeg på om vi MÅ få ordnet med ekteskapspapirer om vi skal søke hjelp siden vi ikke kan dokumentere samme adr.
Vi er også kulturell blanding hvor det er vanlig å bo med foreldre til man er gift.

Hei.
Kan jeg spørre hvilket sykehus dere bruker?
Er selv ikke registrert med samme adr som mannen, selv om vi bor sammen, dette fordi vi ville vente til vi var offisielt gift. Noe som igjen ble utsatt pga covid.
Nå lurer jeg på om vi MÅ få ordnet med ekteskapspapirer om vi skal søke hjelp siden vi ikke kan dokumentere samme adr.
Vi er også kulturell blanding hvor det er vanlig å bo med foreldre til man er gift.
Vi bruker Elverum men henvist til Ullevål. Men vi prøver litt til på egenhånd eller så drar vi til utlandet. Pga mannen har ikke helt rent rulleblad og da sier de nei og. Selv om det var lenge siden

Vi bruker Elverum men henvist til Ullevål. Men vi prøver litt til på egenhånd eller så drar vi til utlandet. Pga mannen har ikke helt rent rulleblad og da sier de nei og. Selv om det var lenge siden
Åååh fikk dere nei pga rullebladet? Eller pga begge deler?
Får man skiftlig avslag eller ble det sagt på samtalen med sykehuset?

Back
Topp