Hentesett?

Men hvordan er det "annerledes" enn de "andre" klærne? Altså, jeg har ingen problemer med å forstå det når dere sier at man ønsker at det skal være noe spesielt, men da hadde jeg mer sett for meg en liten minikjole og dress eller noe? Når "alle" kjøper hentesett fra f.eks lillelam eller "alle" strikker den samme drakta fra klompelompeblablabla - er det mer spesielt enn å ha en jakke fra lillelam og en bukse som passer til? :) Føler det har blitt litt ekstra "salgsjippo", og derfor alltid spurt meg hvorfor det er så mye mer spesielt om jeg bruker dén eller dén strikkajakka som hentesett? :)

Men hvordan er det "annerledes" enn de "andre" klærne? Altså, jeg har ingen problemer med å forstå det når dere sier at man ønsker at det skal være noe spesielt, men da hadde jeg mer sett for meg en liten minikjole og dress eller noe? Når "alle" kjøper hentesett fra f.eks lillelam eller "alle" strikker den samme drakta fra klompelompeblablabla - er det mer spesielt enn å ha en jakke fra lillelam og en bukse som passer til? :) Føler det har blitt litt ekstra "salgsjippo", og derfor alltid spurt meg hvorfor det er så mye mer spesielt om jeg bruker dén eller dén strikkajakka som hentesett? :)

For meg er det spesielt fordi JEG har strikket det første hun egentlig skulle hatt på seg utenfor sykehuset - og i flere familier er det tradisjon at besteforeldre/oldeforeldre strikker til alle barna. Og det er koselig å planlegge :)

Men kunne like gjerne tatt på en fin bukse og body, vi endte jo av ulike årsaker ikke opp med å bruke hentesettet, men tynn drakt fra lillelam.

Fprdi det er hjemmestrikket, å nei er ikke dwt samme med kjøpt

Var spesielt fordi min venn strikket det spesielt til min frøken. Det vi dro hjem i etter nesten to uker på sykehuset.

Hva er egentlig greia med "hentesett"; hvorfor skal det være så spesielt? :p Har ikke tenkt noe spesielt....

jeg har alltid lurt på det samme :p skulle tro ungen skulle vises frem til kongen på veien, men man kjører jo bare bil hjem liksom :p

begge mine har dratt hjem med body, strømpebukse og tynn heldress som har passet i bilsetet ;)

@ alle dere med hjemmestrikket - ja det skjønner jeg er spesielt i og med at det er hjemmelaget. Har ikke sagt noe på det, jeg føler bare at begrepet "hentesett" er litt diffust :) Føler det kanskje er noe man har fått fra handelsstanden, litt som morsdag og farsdag osv. For in the end er jo alle klær man putter på baby på tur hjem et "hentesett"?! :)

@ alle dere med hjemmestrikket - ja det skjønner jeg er spesielt i og med at det er hjemmelaget. Har ikke sagt noe på det, jeg føler bare at begrepet "hentesett" er litt diffust :) Føler det kanskje er noe man har fått fra handelsstanden, litt som morsdag og farsdag osv. For in the end er jo alle klær man putter på baby på tur hjem et "hentesett"?! :)

Helt enig med deg :) Hentesett, det du hentet babyen hjem i, er jo nettopp det - det du hadde på babyen på vei hjem :)

Joda :)
Det er jo det.
Det som gjorde det spesielt var det at venninna mi strikket det. Og hu fortsetter å strikke fine ting til hu :)

jeg har alltid lurt på det samme :p skulle tro ungen skulle vises frem til kongen på veien, men man kjører jo bare bil hjem liksom :p

begge mine har dratt hjem med body, strømpebukse og tynn heldress som har passet i bilsetet ;)

Neida, absolutt ingen konge som skal hverken se eller vurdere klærne på en nyfødt. Bare veldig veldig stolte foreldre som har fått strikke det første plagget et etterlengta barn skal ha på seg på sin første tur ut av sykehuset :)
Men ingen som sier at det er galt å kjøpe bukse og body fra h&m heller. Det er hver sin smak og ønsker ❤️

Jeg mener at de klærne de har på seg hjem er «hentesett» ja, uansett om det er hjemmestrikket eller ei. Var helt uaktuelt å ta på sommer 2018 babyen hentesettet vi hadde fått, i ull.... det var jo alt for varmt. Jeg hadde pakket ett litt penere sett med kjøpte klær fra memini og det er hans hentesett.

Helt sikkert, men for meg er hentesett rett og slett noe spesielt og det skal da ikke være kjøpt, men det er jo det jeg føler.

Last edited:
Hva er egentlig greia med "hentesett"; hvorfor skal det være så spesielt? :p Har ikke tenkt noe spesielt....

Har ikke brukt hentesett, barne vanlige klær :)

Godt å høre at vi er flere. Som jeg skrev over har ikke vi heller hatt hentesett. Ja synes det er spesielt å ta med babyen hjem, men for oss det er like spesielt å ta det med hjem i vanlig klær.

Joda :)
Det er jo det.
Det som gjorde det spesielt var det at venninna mi strikket det. Og hu fortsetter å strikke fine ting til hu :)
Det er spesielt for meg også at mormor (min mamma) har strikket eget sett til hver av våre to. Det blir spart på, tror kanskje ikke det hadde vært like viktig å ta vare på noe som er kjøpt, sett fra min side:) mye nostalgi i det :Heartred

Det er spesielt for meg også at mormor (min mamma) har strikket eget sett til hver av våre to. Det blir spart på, tror kanskje ikke det hadde vært like viktig å ta vare på noe som er kjøpt, sett fra min side:) mye nostalgi i det :Heartred
Ja vi har tatt vare på frøknas. Eneste som kanskje får bruke det er om min søsters neste barn er en jente :)

Uff jeg husker ikke engang hva jeg hadde på guttungen. får nesten litt dårlig samvittighet. Skylder på at jeg ville få ungen fort hjem! Tror nok sikringen i bilen hjem tok opp store deler av kapasiteten til mine 2 grå....

Må påpeke at jeg vet han hadde klær på seg forsvarlig i forhold til årstiden også.

Uff jeg husker ikke engang hva jeg hadde på guttungen. får nesten litt dårlig samvittighet. Skylder på at jeg ville få ungen fort hjem! Tror nok sikringen i bilen hjem tok opp store deler av kapasiteten til mine 2 grå....

Må påpeke at jeg vet han hadde klær på seg forsvarlig i forhold til årstiden også.
Det er ikke alle som legger så mye tanke i det og det er Ok!!
Ikke få dårlig samvittighet :)
Jeg var mest opptatt av helsen min og plagene mine, mannen tok seg av det meste.

Det er ikke alle som legger så mye tanke i det og det er Ok!!
Ikke få dårlig samvittighet :)
Jeg var mest opptatt av helsen min og plagene mine, mannen tok seg av det meste.

Ja vet jeg hadde et sett som han skulle ha som jeg hadde kjøpt i størrelse 50, men det hoppet han jo glatt over og opp til 56. Så den uka vi lå inne på sykehuset så måtte familien løpe å kjøpe omslagsbodyer fordi vi ikke kunne dra ting over hode hans (der satt jo alt av nåler og slanger fast, noe vi ikke viste før han kom til verden) Men da ble det brukt ettersom hva vi fikk av familien å dermed ble det kanskje viktigere at han hadde på seg klær enn at de var et søtt lite sett...

Det heter hentesett fra gammelt av, og da var det et sett med klær som skulle lages spesielt til den dagen. Altså oftest hjemmestrikket. Mine har fått strikket hentesett av min mor, da er det sparkebukse, jakke, lue og sokker. Utrolig moro å ha, og vi har brukt jakke og bukse hver for seg eller sammen mange ganger etterpå, og samme med lue og sokker. Og når de har vokst fra det, har vi lagret det i hver sine poser med klær som jeg sparer til dem. :-) Vi har fått det strikket bittelitt stort, nettopp for å kunne bruke det en stund.

Back
Topp