Hemoglobin ved kontroll i uke 28?

Dere må huske at selv om hemoglobin synker så har dere ferritin ( jernlager) som kan være normalt :)
Ergo, man trenger ikke ha anemi med lavere BP enn ved første måling :)
Og ja HB synker ved svangerskap og det er ikke ofte man trenger tilskudd når det ligger rundt 10 osv :)
Man må huske å se det i sammenheng med ferritin osv :)
 
Så da har jeg anemi ds med min 8,8 :-o
Er kanskje ikke rart jeg er sliten i grunn. ..

8.8 er noe lavt ja :/ Men hva sier legen el jm din da :)?
 
8.8 er noe lavt ja :/ Men hva sier legen el jm din da :)?
Dobbel dose jern, og måling ved neste kontroll. Jeg blør jo ganske mye hver dag så det er i grunn ikke så rart at den er lav.. :/
 
Dobbel dose jern, og måling ved neste kontroll. Jeg blør jo ganske mye hver dag så det er i grunn ikke så rart at den er lav.. :/

Blør ??? Hva slags jern tar du?
Husker den gangen jeg måtte gå på det, det var hardt for magen :p
 
Blør ??? Hva slags jern tar du?
Husker den gangen jeg måtte gå på det, det var hardt for magen :p
Hemjern, er ikke så hardt for magen som andre :)
Ja, blør i nese og svelg, har morbus osler sykdom.
 
Hemjern, er ikke så hardt for magen som andre :)
Ja, blør i nese og svelg, har morbus osler sykdom.

Er det en bløder sykdom ?
Du må ikke svare altså, jeg er bare nysgjerrig og liker å lære om nye ting :)
 
Ikke kommet til uke 28 ennå men kan ikke huske jeg tok noe blodprøve med førstemann da. Hadde hb på rundt 13 tallet da de målte ved 12 uker da
 
Er det en bløder sykdom ?
Du må ikke svare altså, jeg er bare nysgjerrig og liker å lære om nye ting :)
Ja, den går på slimhinner og indre organer såvidt jeg vet. Jeg kan egentlig ikke så mye om den, jeg bare har det :p vi er ca 1000 stk i Norge som har det :o
Bare spør i vei du :)
 
Ja, den går på slimhinner og indre organer såvidt jeg vet. Jeg kan egentlig ikke så mye om den, jeg bare har det :p vi er ca 1000 stk i Norge som har det :eek:
Bare spør i vei du :)

Oi, såpass ja :/ men skjønner godt du må tilføre jern og alt da :)
Tusen takk for svar :)
 
Oi, såpass ja :/ men skjønner godt du må tilføre jern og alt da :)
Tusen takk for svar :)
Har aldri hatt så lav blodprosent som nå da, annet enn etter fødsel,da var jeg nede i 6. Men da fikk jeg overføring :)
 
Hurra, min blodprosent har gått opp igjen, fra 8 til 10 :D Hjalp godt på med litt høy dose med tilskudd. :)
 
Vi tok blodprøver også og der kom det frem at jeg hadde altfor lavt jernnivå. Han sa det var vanlig når man er gravid, men at jeg skulle begynne på jerntabletter. Hadde også lavt blodtrykk - som var vanlig nå, men allikevel! :)

Fant det her på NHI:

Grenseverdier
  • Blodprosent måles i enhetene g/dl. Mange faktorer påvirker blodprosenten, og det er store forskjeller fra person til person, mellom kjønnene og i forskjellige aldersgrupper
  • Anemi kalles det når blodprosenten er lavere enn:
    • 12,0 g/dl hos kvinner i befruktningsdyktig alder
    • 13,0 g/dl hos voksne menn eller kvinner etter overgangsalder
    • 11,0 g/dl hos gravide
    • 10,5 g/dl hos barn mellom 1 og 23 måneders alder
    • 11,0 g/dl hos barn fra 2 til 9 år
Så da ligger jo du også under "normalen", om du føler deg dårlig ville jeg ha sjekket det opp. Jeg har vært skikkelig dårlig de siste ukene. Sovnet hver dag etter jobb og kan sove til dagen etter.

Jeg var hos lege i dag og fikk målt.. Min var 14 i uke 12, men hadde nå sunket til 11. Sykepleieren som tok prøven sa at den var innenfor "normalen" men at det var mulig lege ville følge det opp pga at det hadde sunket såpass mye.

Jeg har også lavt blodtrykk. Har ditt vært stabilt lavt hele tiden eller sunket underveis?
 
Jeg var hos lege i dag og fikk målt.. Min var 14 i uke 12, men hadde nå sunket til 11. Sykepleieren som tok prøven sa at den var innenfor "normalen" men at det var mulig lege ville følge det opp pga at det hadde sunket såpass mye.

Jeg har også lavt blodtrykk. Har ditt vært stabilt lavt hele tiden eller sunket underveis?

Mitt blodtrykk har plutselig sunket, har vært fint hele veien frem til nå - men han sa det var ganske vanlig å være på sitt laveste nå.

Kanskje du skal be om å ta en blodprøve om du er dårlig? Jeg tar 2 piller dagen nå men kjenner enda ikke noe effekt på kroppen. Greit å være føre var og ikke kræsje kroppen helt som jeg har gjort :p
 
Jeg målte med stikk i finger hos jordmor i uke 28
 
Visste det var mer jeg glemte å spørre om... Jm sa heller ingenting iforhold å måle... Fikk ny tid om ca 4 uker så får se da..
 
Jeg droppa det, føler meg helt fin og har vanligvis veldig høy blodprosent, så har mye å gå på:-)
 
Vurderer om jeg skulle ringt jordmor og spurt om jeg skulle tatt det nå eller senere?
Har hatt anemi tidligere så er redd det skal bli lavt igjen.. Føler meg trøtt hele tiden, begynt å bli svimmel igjen og slikt..
 
Var 12 nå ved 26 uker hos jordmor.Har da tatt litt jern for jeg vært så slapp.Dpurte om jeg burde ta jern med tanke på tidligere.Nei var svaret,var ikke et emne overhodet.Var så hos legen nå i uka for belastning.Der var det vikarlege å han skrev ut blodprøvesvarene på alt.Der var jeg i grensa på jern.Endelig et fornuftig menneske.Hadde 90 i jern,men som han sa baby tar det den trenger osv,å da er det ikke mange prosentene igjen til å klare aktive dager med to små hjemme fra før.Så måtte ta jern frem til fødsel:-) ble så glad for at det var en som hørte og ikke jeg som er sløv!!

Så om du er svimmel etc få sjekket selve jerne,ikke bare hb'n
 
Back
Topp