Hemoglobin ved kontroll i uke 28?

Juligull16

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
Jeg var på svangerskapskontroll i dag, 28+0.

Leste et sted på nettet nå at det skal måles hemoglobin på denne kontrollen. Stemmer det?

Gjøres det ved stikk i fingeren?

Burde jeg ta en telefon til legen å få gjort dette?
 
Det ble sjekket hos meg, jm tok en vanlig blodprøve i armen.
 
Er 28 uker i dag, og skal til legen på mandag. Sist legetime fortalte hun meg at neste gang (altså til mandag) skal vi måle blodprosenten. Vet ikke om det er det samme? :)
 
Får høre med jm på tirsdag... Eller fredag, husker ikke helt :p er da ihvertfall 28 uker.
 
Stikk i fingeren eller i armen :)
Skal tas ved uke 28 men har ikke noen betydning om det tas noen uker før eller senere :) det er bare en kontroll :)
Hemoglobin er blodprosent :)
 
Jeg hadde nok ikke målt blodprosent om jeg ikke hadde ringt legen og spurt om vi kunne gjøre det :p
Gjorde det i går. Min lå på 10 som er litt lavt. Er i uke 28 nå.

Jordmora mi tar ikke blodprøver o.l. Kun urin :)
 
Jeg har sjekket blodprosent flere ganger. Jordmor stikker meg i fingeren så og si hver kontroll for å følge med :)
Jeg fikk påvist lav blodprosent tidlig, så er glad jeg har sjekket det hele veien. Men er nok forskjellig overalt :)
 
Jeg hadde nok ikke målt blodprosent om jeg ikke hadde ringt legen og spurt om vi kunne gjøre det :p
Gjorde det i går. Min lå på 10 som er litt lavt. Er i uke 28 nå.

Jordmora mi tar ikke blodprøver o.l. Kun urin :)
Jeg var på mandag og tok prøven. Hadde akkurat 10 jeg også. Fikk du noe for det? Legen min bare sa at det var vanlig at den sank i svangerskapet.

Og til deg som spør så ble det tatt i armen hos meg hvertfall :) og på legekontoret mitt var det vanlig prosedyre. For de kalte meg inn til blodprøve med en gang jeg kom:)
 
Jeg var på mandag og tok prøven. Hadde akkurat 10 jeg også. Fikk du noe for det? Legen min bare sa at det var vanlig at den sank i svangerskapet.

Og til deg som spør så ble det tatt i armen hos meg hvertfall :) og på legekontoret mitt var det vanlig prosedyre. For de kalte meg inn til blodprøve med en gang jeg kom:)

Vi tok blodprøver også og der kom det frem at jeg hadde altfor lavt jernnivå. Han sa det var vanlig når man er gravid, men at jeg skulle begynne på jerntabletter. Hadde også lavt blodtrykk - som var vanlig nå, men allikevel! :)

Fant det her på NHI:

Grenseverdier
  • Blodprosent måles i enhetene g/dl. Mange faktorer påvirker blodprosenten, og det er store forskjeller fra person til person, mellom kjønnene og i forskjellige aldersgrupper
  • Anemi kalles det når blodprosenten er lavere enn:
    • 12,0 g/dl hos kvinner i befruktningsdyktig alder
    • 13,0 g/dl hos voksne menn eller kvinner etter overgangsalder
    • 11,0 g/dl hos gravide
    • 10,5 g/dl hos barn mellom 1 og 23 måneders alder
    • 11,0 g/dl hos barn fra 2 til 9 år
Så da ligger jo du også under "normalen", om du føler deg dårlig ville jeg ha sjekket det opp. Jeg har vært skikkelig dårlig de siste ukene. Sovnet hver dag etter jobb og kan sove til dagen etter.
 
Har målt hb hver tredje uke da den sank jevnt fra 12,4 til 10,2 selv om jeg tok jern. Begynte så på den vitaminpakka for gravide fra apoteket, og hb var 11,4 to uker senere :) ikke alltid det hjelper å bare ta jerntilskudd :)
 
Jeg fikk målt Hb ved kontroll i uke 28. Stikk i fingeren :)
Dersom en tar jerntilskudd er det lurt å drikke appelsinjuice til tabletten. Det gjør at jernet taes lettere opp i kroppen.
 
Fastlegen fortalte med at blodprosenten sank naturlig i svangerskapet. ( ca 2 enheter). Sist hadde jeg 10,1. Men jeg mangler ingenting, alle prøver er fine. Så hun sa jeg hadde naturlig lav blodprosent fra før, og at det dessverre ikke er så mye å gjøre :p
Så jeg må bare holde ut med trøttheten, hehe.
 
Vi tok blodprøver også og der kom det frem at jeg hadde altfor lavt jernnivå. Han sa det var vanlig når man er gravid, men at jeg skulle begynne på jerntabletter. Hadde også lavt blodtrykk - som var vanlig nå, men allikevel! :)

Fant det her på NHI:

Grenseverdier
  • Blodprosent måles i enhetene g/dl. Mange faktorer påvirker blodprosenten, og det er store forskjeller fra person til person, mellom kjønnene og i forskjellige aldersgrupper
  • Anemi kalles det når blodprosenten er lavere enn:
    • 12,0 g/dl hos kvinner i befruktningsdyktig alder
    • 13,0 g/dl hos voksne menn eller kvinner etter overgangsalder
    • 11,0 g/dl hos gravide
    • 10,5 g/dl hos barn mellom 1 og 23 måneders alder
    • 11,0 g/dl hos barn fra 2 til 9 år
Så da ligger jo du også under "normalen", om du føler deg dårlig ville jeg ha sjekket det opp. Jeg har vært skikkelig dårlig de siste ukene. Sovnet hver dag etter jobb og kan sove til dagen etter.
Så da har jeg anemi ds med min 8,8 :-o
Er kanskje ikke rart jeg er sliten i grunn. ..
 
Det har blitt målt få ganger denne gangen synes jeg. Forrige svangerskap for 4 år siden hos annen fastlege målte de hver gang:p

Nå har legen målt en gang i uke 16, den er jeg sikker på er falskt for høy, 15,8. Hadde 14 noe i oktober, 14 noe da jeg målte selv på jobb i uke 17, og 14 da jeg målte hos jm rundt uke 20.

Det jeg skulle si var at min lege også nevnte at vi måler hb neste kontroll og da er jeg ca 28 uker:)
 
Måler hver gang jeg er på kontroll, både hos jordmor og lege. Har lav blodprosent (var på 8 forrige mnd) så er greit å følge med at den ikke blir lavere. Tar tilskudd, så håper den har gått opp litt til mandagen når jeg har neste kontroll. :)
 
Spørs om jeg skal ta en telefon på mandag for å få målt det da :)

Så slipper jeg å tenke på det ;)
 
Målte jern og oksygen i bldet her på 28 ukerskontrollen. Stikk i fingen siden jm ikke tar vanlig blodprøve.
 
Back
Topp