Hemmende trøtthet/slitenhet - anyone else?

Jeg tok blodprøver hos jordmor ved første kontroll for noen dager siden (11+0), fikk mld fra henne i går om at jeg har litt lavt jernlager og at jeg må begynne med jern i uke 18 :eek: Og jeg undrer veldig hvorfor man venter 7 uker når man allerede har lavt nivå...? (Poenget mitt er det kan hende de ber deg om å vente uansett om du tar blodprøve tidligere :confused004)

Jeg har forøvrig også lavt stoffskifte som dessverre fortsatt ikke er under kontroll :-(( Med jernmangel, lavt stoffskifte og til tider helt syk kvalme, føler jeg også på at selv å ligge rett ut på sofaen er slitsomt. Jeg er per i dag 40% sykemeldt og har fått tilrettelegging på jobb så jeg slipper nattevakter (jobber turnus). Det trengs for å si det mildt. Håper vi alle sammen får litt ekstra energi når første trimester er over :smiley-angelic005
Om du har lavt stoffskifte må du be om henvisning til endokrinolog eller gå til privatlege dersom fastlege ikke følger opp OG medisinerer. Det er ikke alle leger som kan dette med stoffskifte. Kanskje din kan, og du er veldig fornøyd. Da er jeg glad på dine vegne. Ville bare si fra i tilfelle du føler det ikke er sånn. Stoffskiftet skal tas seriøst, man kan eventuelt måle antistoffer og se om det er noe som dukka opp under graviditet eller om du har vært syk lenge. Lykke til.

Jeg også er sinnsyk trøtt. Har ei lita på 3 som bare har vært en drøm hele veien og som ikke sliter meg ut, så er ikke det. Hun har vært syk i 2 dager nå med høy feber og bare ligget på sofaen og sett tv, og jeg har ligget like mye og sovet/slappet av sammen med henne! I tillegg var vi hos mine foreldre i helgen, og de stod opp med henne hele helgen så jeg fikk sove ut. Jeg sovnet flere ganger på sofaen gjennom dagen også. Har stoffskifte men sist prøve var helt lik som før svangerskapet (har økt 30%) så det er fint! Har en flink lege som følger opp. Tar tilskudd av D vit og folat. Skal ta ny status om 2 uker så er veldig spent! Var helt amøbe sist svangerskap pga dårlig stoffskifte men føler meg sliten på en helt annen måte.. Tung i kroppen, andpusten av ingenting, trøtt.. Tuller med mannen at det sikkert er tvillinger

Jeg kan oppdatere litt her for håp kanskje. Jeg var så sliten og utav det at jeg fikk blodtrykksfall bare etter noen minutter på beina. Skulle jeg smøre meg en brødskive måtte jeg sette meg ned minst en gang iløpet av den prosessen. Lage middag var uaktuelt. Stå i dusjen- uaktuelt. Jeg var også mye kvalm typ 24/7 kvalm. Følte meg dausjuk for å si det mildt.

Nå er jeg helt normal igjen. Bortsett fra bekken og det at jeg må legge meg tidligere enn vanlig for kvelden har jeg normal energi og kan bevege meg rundt som før. (Går til tider som en pingvin men det er bedre enn å svime hehe) Sovehjertet er større men den fatigue greia er altså borte. BANK I BORDET!

Om du har lavt stoffskifte må du be om henvisning til endokrinolog eller gå til privatlege dersom fastlege ikke følger opp OG medisinerer. Det er ikke alle leger som kan dette med stoffskifte. Kanskje din kan, og du er veldig fornøyd. Da er jeg glad på dine vegne. Ville bare si fra i tilfelle du føler det ikke er sånn. Stoffskiftet skal tas seriøst, man kan eventuelt måle antistoffer og se om det er noe som dukka opp under graviditet eller om du har vært syk lenge. Lykke til.
Takk for oppmuntring og info. Nei, føler ikke helt at han har kontroll (eller bedre sagt: han virker engasjert og gir god info/oppfølging når jeg personlig er på kontoret hans, men følger aldri opp med prøvesvar - med mindre jeg bestiller ny time kun for å få vite...)
Jeg hadde skyhøy antistoffnivå da det først ble oppdaget med lav stoffskifte
Jeg økte dose for noen uker siden og skal til ny blodprøve om 2 ukers tid igjen. Om ikke jeg hører fra han da heller føler jeg at jeg må begynne å mase på han selv om jeg har prøvd å unngå det...

Jeg kan oppdatere litt her for håp kanskje. Jeg var så sliten og utav det at jeg fikk blodtrykksfall bare etter noen minutter på beina. Skulle jeg smøre meg en brødskive måtte jeg sette meg ned minst en gang iløpet av den prosessen. Lage middag var uaktuelt. Stå i dusjen- uaktuelt. Jeg var også mye kvalm typ 24/7 kvalm. Følte meg dausjuk for å si det mildt.

Nå er jeg helt normal igjen. Bortsett fra bekken og det at jeg må legge meg tidligere enn vanlig for kvelden har jeg normal energi og kan bevege meg rundt som før. (Går til tider som en pingvin men det er bedre enn å svime hehe) Sovehjertet er større men den fatigue greia er altså borte. BANK I BORDET!

Jeg kan signere denne!! Føler meg endelig som meg selv igjen, bortsett fra litt ekstra trøtt. Men som det står over, den enorme utmattelsen er borte. Det er ordentlig digg!!
Har begynt å få bekkenplager og vondt i ryggen, men det skal jeg heller tåle. Jeg jobber redusert (driver å øker stillingsprosent nå), og tenker å fortsette i max 80% for å ikke ta helt knekken på bekkenet enda. Jobber i bhg.

Takk for oppmuntring og info. Nei, føler ikke helt at han har kontroll (eller bedre sagt: han virker engasjert og gir god info/oppfølging når jeg personlig er på kontoret hans, men følger aldri opp med prøvesvar - med mindre jeg bestiller ny time kun for å få vite...)
Jeg hadde skyhøy antistoffnivå da det først ble oppdaget med lav stoffskifte
Jeg økte dose for noen uker siden og skal til ny blodprøve om 2 ukers tid igjen. Om ikke jeg hører fra han da heller føler jeg at jeg må begynne å mase på han selv om jeg har prøvd å unngå det...
Anbefaler boka "hashimotos protocol" av Izabella wentz. Sjekk den ut. Det tar jo uansett noen måneder på medisiner for å bedre blodverdier. Håper du kommer i form snart. Og be om blodprøver hver 6-8 uke. Når man er gravid er det vanelig at man må øke dosen underveis i svangerskapet. Vi holdt på med IVF mens min tyreoitt ble oppdaget og da ble jeg anbefalt å vente av riksen til tsh veriden var bedre. Vi ble naturlig gravide i "pausen" da. Så jeg er selv ganske sjefete hos legen når det gjelder den oppfølginga. Har også en privatlege jeg går til innimellom.
Tvi tvi.
Ønsker deg ei goo helg.:happy:

Back
Topp