Hemmende trøtthet/slitenhet - anyone else?

Jeg fikk svar på mine prøver idag og mitt jernlager er innefor normalen igjen (var på 11), har nok D-vitamin og ellers er alt helt greit. Alikevel føler jeg meg som jeg har hatt influensa i 3 uker :banghead:

Så får bare vente på at kroppen tilpasser seg sin nye midlertidige tilværelse som babymaskin :joyful:

Jeg har helt fine blodprøver, blodtrykket er greit, og jeg har tatt både tran, multivitamin og folat i lengre tid. Blodprosent og alt var fine verdier. Likevel - trett, slapp, svimmel, mye hodeverk, og lite energi. Så det er vel bare svangerskapet som gjør det tenker jeg:angelic:

Fikk svar av legen nå - noe lavt på D-vitamin, men det har jeg "alltid" hatt (til og fra) så tror ikke det er hele årsaken:eek: men uansett greit å ha sjekket. Synes absolutt du burde ha fått tilbudet om blodprøver, er jo mulig at en mangler både det ene og det andre - altså noe som til dels kan "fikses" :rolleyes: eller i hvertfall kanskje hjelpe litt.

Synes det var rart at du ikke fikk det

Ja, enig.. Synes det var litt rart hun ikke bare sa at vi kunne ta blodprøver med en gang jeg sa at jeg lurte. Litt skuffet over det, men får bare håpe jeg ikke mangler noe da, og at jeg bare er sliten pga graviditet. Veldig kjedelig å ha gått i fire uker med en mangel på jern feks og bare venta på en svangerskapskontroll for å ta blodprøver :wacky:

Så bra du fikk svar så kjapt da :happy: Og at det ikke var noe alvorlig :) Må ta litt D-vitamin da eller var mangelen så liten? Mest sannsynlig så mangler jeg vel ikke noe jeg heller, men det er veldig greit som du sier å få sjekka når man lurer på om det kan være noe. Særlig når det er enkelt å fikse ja :p Blir spennende å se om tre uker da. Håper alt er i orden, ellers vil jeg nok angre på at jeg ikke krevde blodprøver for en uke siden :nailbiting::shy:

Snakka med legen min om det i går. Hun sa det ikke var normalt å ha det sånn. Jeg jobber 100%, kommer hjem etter å ha henta storesøster, lager middag, spiser før jeg sovner i sofaen mens storesøster ser på barne-TV. Så sover jeg til mannen min vekker meg rundt kl 20:00, så jeg kan gå å legge meg i senga. Da sover jeg helt til neste morgen.

Snakka med legen min om det i går. Hun sa det ikke var normalt å ha det sånn. Jeg jobber 100%, kommer hjem etter å ha henta storesøster, lager middag, spiser før jeg sovner i sofaen mens storesøster ser på barne-TV. Så sover jeg til mannen min vekker meg rundt kl 20:00, så jeg kan gå å legge meg i senga. Da sover jeg helt til neste morgen.

Høres merkelig ut. Jeg er 100% sykemeldt (med stoffskifte som ikke er i vater, samt litt lave jernlagre) og jeg er helt utslitt bare av å være hjemme. Går tur med hund - må sove. Vasker huset - må sove. At du jobber 100% og har småbarn og enda sier lege at det ikke er normalt? whaaat kind of doctor is that? Min lege som KUN jobber med svangerskap (er et gynekologisenter som spesialiserer seg på graviditetsoppfølgning fram til fødsel) hun sier det er 100% normalt...

Jeg har vært en del svimmel og ør i hodet, pluss trøtt og sliten. Var hos legen for en uke siden (9+1) og spurte da om hun trodde det var pga graviditeten, eller om jeg kanskje kunne ha litt jernmangel. Da svarte hun bare at vi skal ta blodprøver på første svangerskapskontroll i uke 12, og at det blir sjekket da. Var ikke det litt lenge å vente? Sånn i fall jeg faktisk har jernmangel. Eller overreagerer jeg? :wacky::p

Jeg tok blodprøver hos jordmor ved første kontroll for noen dager siden (11+0), fikk mld fra henne i går om at jeg har litt lavt jernlager og at jeg må begynne med jern i uke 18 :eek: Og jeg undrer veldig hvorfor man venter 7 uker når man allerede har lavt nivå...? (Poenget mitt er det kan hende de ber deg om å vente uansett om du tar blodprøve tidligere :confused004)

Jeg har forøvrig også lavt stoffskifte som dessverre fortsatt ikke er under kontroll :-(( Med jernmangel, lavt stoffskifte og til tider helt syk kvalme, føler jeg også på at selv å ligge rett ut på sofaen er slitsomt. Jeg er per i dag 40% sykemeldt og har fått tilrettelegging på jobb så jeg slipper nattevakter (jobber turnus). Det trengs for å si det mildt. Håper vi alle sammen får litt ekstra energi når første trimester er over :smiley-angelic005

Jeg tok blodprøver hos jordmor ved første kontroll for noen dager siden (11+0), fikk mld fra henne i går om at jeg har litt lavt jernlager og at jeg må begynne med jern i uke 18 :eek: Og jeg undrer veldig hvorfor man venter 7 uker når man allerede har lavt nivå...? (Poenget mitt er det kan hende de ber deg om å vente uansett om du tar blodprøve tidligere :confused004)

Jeg har forøvrig også lavt stoffskifte som dessverre fortsatt ikke er under kontroll :-(( Med jernmangel, lavt stoffskifte og til tider helt syk kvalme, føler jeg også på at selv å ligge rett ut på sofaen er slitsomt. Jeg er per i dag 40% sykemeldt og har fått tilrettelegging på jobb så jeg slipper nattevakter (jobber turnus). Det trengs for å si det mildt. Håper vi alle sammen får litt ekstra energi når første trimester er over :smiley-angelic005

Fikk du noen tall? Kan hende jernlagrene er innefor normalen men at legen din vil ha deg litt høyere i forhold til hva "din kropp er vant til". Jeg var nede på 11 og legen min vil ha meg på 70. Jeg var hos en annen lege på oppfølging og ifølge han er jeg nå innafor fordi jeg er over 15 som er den laveste "normalen". Jeg må fortsatt ta jern for å komme meg opp på 70 dog. Blir forvirra av mindre :woot:

Skulle til å lage innlegg om dette.... Er snart 11 uker på vei og er SÅ trøtt. I natt sov jeg 7 timer. Istad sovnet jeg sittende i 2 timer på sofaen.... og utover kveldene bare sover jeg...våkner litt... Sover... Skal sies jeg har vært på jobb denne uka og stått opp 5. Men likevel....

Oi, ja, det var rart.. Kan ikke si jeg vet hvorfor, men legen har sikkert en grunn :p Kan hende jeg hadde fått beskjed om å vente jeg også ja. Får se om tre uker, om jeg faktisk har lavt jernnivå. Da får vel jeg også tilskudd fra uke 18 :p

Håper også dette blir bedre for oss alle snart! Synes jeg føler meg kanskje litt bedre nå, men nesten redd bare for å tenke det, så redd for å jinxe det :hilarious:

Skulle til å lage innlegg om dette.... Er snart 11 uker på vei og er SÅ trøtt. I natt sov jeg 7 timer. Istad sovnet jeg sittende i 2 timer på sofaen.... og utover kveldene bare sover jeg...våkner litt... Sover... Skal sies jeg har vært på jobb denne uka og stått opp 5. Men likevel....

Jeg husker ikke hvilke uker det var, men husker at jeg i første trimester sist gjorde akkurat det der. Stod opp på morgenen, dro på jobb, hjem og dusje også rett i senga og sove. Sov til samboer kom hjem, da lagde han middag, så spiste jeg, også la jeg meg igjen. Repeat neste dag :p Ukene gikk iallfall fort unna :rolleyes:

Oi, ja, det var rart.. Kan ikke si jeg vet hvorfor, men legen har sikkert en grunn :p Kan hende jeg hadde fått beskjed om å vente jeg også ja. Får se om tre uker, om jeg faktisk har lavt jernnivå. Da får vel jeg også tilskudd fra uke 18 :p

Håper også dette blir bedre for oss alle snart! Synes jeg føler meg kanskje litt bedre nå, men nesten redd bare for å tenke det, så redd for å jinxe det :hilarious:

Jada, stoler på de, bare rart :-) Håper det bare blir fine verdier på blodprøven din når den tid kommer :-)

Jeg har også tabbet meg ut på å jinxe det, så nå tør jeg nesten ikke å si om jeg føler meg litt bedre en dag, da er det garantert ille igjen dagen etter :hilarious:

Fikk du noen tall? Kan hende jernlagrene er innefor normalen men at legen din vil ha deg litt høyere i forhold til hva "din kropp er vant til". Jeg var nede på 11 og legen min vil ha meg på 70. Jeg var hos en annen lege på oppfølging og ifølge han er jeg nå innafor fordi jeg er over 15 som er den laveste "normalen". Jeg må fortsatt ta jern for å komme meg opp på 70 dog. Blir forvirra av mindre :woot:

Jeg fikk ikke tall, bare beskjed om litt lav verdi. Jeg skal tilbake dit 27/2, tenkte å spørre om verdi da (og spørre om dette med å vente da :-)). Jeg er alltid nysgjerrig på slike ting.

Sniker fra august: hatt det sånn fra uke 6-14 i begge svangerskapene. Er langt forbi vanlig slitenhet, fatigue er eneste jeg kan beskrive det som. Ble helt tappet, måtte ligge 24-36 timer med minst mulig stimuli etter en halv dags opplegg. Har heldigvis snudd nå!

Jada, stoler på de, bare rart :) Håper det bare blir fine verdier på blodprøven din når den tid kommer :)

Jeg har også tabbet meg ut på å jinxe det, så nå tør jeg nesten ikke å si om jeg føler meg litt bedre en dag, da er det garantert ille igjen dagen etter :hilarious:

Takk, det håper jeg også :happy::Heartred

Hihi ja sant! Jeg er spent på formen i morgen, så mange ganger som jeg har vært optimistisk i dag, så ligger jeg vel langflat i morgen og får ikke gjort noen ting :wacky::p

Sniker fra oktober.

I mitt første svangerskap var jeg sykemeldt 100% fra uke 16 og ut svangerskapet. Jeg var rett og slett utslitt. Lå omtrent kun på sofaen, alt var et ork og slet med blodtrykksfall. Jeg tror rett og slett ikke alle kropper er like «glad» i å være gravid :wacky:

Jeg er i uke 9 og sliter også med at kroppen har lite energi og at jeg blir utmattet av den minste ting. Den siste tiden har vært utfordrende fordi jeg får ikke utrettet noe særlig. Mitt spørsmål er: Hvordan blir det med foreldrepenger hvis man må sykemelde seg store deler av svangerskapet? o_O

:anyone

Fytti helgeroa i dag er jeg så trøtt at jeg virkelig ikke funker. Helt tappet for energi. Hååååper dagen i morgen er bedre! Skal prøve meg i 50% jobb denne uka og håper det går......

Jeg er i uke 9 og sliter også med at kroppen har lite energi og at jeg blir utmattet av den minste ting. Den siste tiden har vært utfordrende fordi jeg får ikke utrettet noe særlig. Mitt spørsmål er: Hvordan blir det med foreldrepenger hvis man må sykemelde seg store deler av svangerskapet? o_O

:anyone

Sykepenger er likestilt med lønn i beregningen av foreldrepenger. Har ingenting å si :)

I første svangerskap la jeg meg etter jobb og sov helt til jeg skulle på jobb neste dag i 1 trimester :android: tror det er helt normalt.

Ok, takk:p Det kommer sikkert litt an på legen ja. Så greit å få tatt blodprøver tidlig også. Jeg kan ikke skjønne helt hvorfor jeg ikke kunne få ta blodprøver i uke 9 i tillegg til på første svangerskapskontroll for eksempel, men jaja. Jeg gadd ikke krangle med ho, for tenkte ho bør vite best, ho er tross alt legen og jeg pasienten, men stussa litt :p Jeg har fått time til første svangerskapskontroll nå, og det blir først om tre uker, når jeg er 13+0, så det blir vel blodprøver først da.. Så lenge det ikke er farlig, så går det greit. Hadde jeg hatt ekstremt lave nivåer, så hadde jeg kanskje kjent det enda bedre? :shy:
Tar du multivitaminer? Det er jo helt ok å gjøre det uansett. Så vet du at fu får i deg i tilfelle du mangler. Tvi tvi.

Back
Topp