Helt krise hvis...

Sikker på den infoen om angrepille?
Jeg er helt sikker på at de angrepillene som selges reseptfritt i Norge ikke hindrer et befruktet egg i å feste seg (eller gjør noe som helst annet med et allerede befruktet egg).
 
Takk for svar alle sammen.. Alle svar er jo som forventet og dere har helt rett. En uke fra nå tenker jeg at jeg vet mer, jeg får alltid tidlige tegn og positive tester ved evt graviditet. Blir så sinnsyyyykt flau hvis jeg er det, og for oss blir det jo en ufattelig tøff situasjon -har jo 4 fra 6 år og nedover fra før, minste er bare 7 mnd nå.. Burde jo ha skjønt, tenkt og visst bedre by now!!!!!!!!!Så teit...  Spesielt siden siste kom pga akkurat det samme-en altfor sen EL:dead:. Virker som at kroppen nå har prøvd, og sendt alle tegn på EL, ikke fått det til likevel, og nå prøver på nytt eller noe... Jeg fortjener alle mulige kommentarer om at det er uansvarlig, utrolig dumt, osv osv som vi evt kommer til å få av andre dersom dette skulle vise srg å være en spire:facepalm: Herlighet. Jaja. Elsker mine søte små altså, tenkte bare ikke ha så mange av dem!! :joyful:
Drit nå i hva andre syns. Har det skjedd så har det skjedd. Da får dere en til da. Folk skal alltid mene noe om antall barn. Får du bare en får du spørsmål om skal du ikke ha flere snart, får du mer enn to får du faen meg spørsmål da og. Dere kan sikkert takle det om det er faktum! Håper for din del, siden du ikke ønsker en til, at du ikke er det. Men er du det så er du det :) lykke til!
 
Drit nå i hva andre syns. Har det skjedd så har det skjedd. Da får dere en til da. Folk skal alltid mene noe om antall barn. Får du bare en får du spørsmål om skal du ikke ha flere snart, får du mer enn to får du faen meg spørsmål da og. Dere kan sikkert takle det om det er faktum! Håper for din del, siden du ikke ønsker en til, at du ikke er det. Men er du det så er du det :) lykke til!
Tusen takk! :Heartbigred Du har helt rett.
 
Angrepille lar ikke et evt befruktet egg feste seg, noe som i mine øyne da er abort, da jeg mener det er et liv fra befruktning :) Sterilisering hindrer sperm å komme til eggcellen, dermed skjer ingen befruktning. Så der er det forskjell ja.. Å skrive at jeg ønsker graviditet etter det jeg har skrevet er lite hyggelig synes jeg. Men litt typisk å få ukoselige kommentarer når man er imot abort da. Ja, jeg det vi har vært uforsiktige og dumme osv, men man kan være hyggelig likevel.
Jeg er imot abort, derfor skriver jeg at det en en ting og angrepille er noe annet. I de fleste tilfeller hvor eggcellen blir befruktet av en sædcelle fester ikke egget seg. Og, et befruktet egg er bare en mikroskopisk liten sak som består av noen celler. Det er ikke sånn at hjertet slår. Men man bør kanskje veie opp for og imot om hvor mye et til barn kompliserer alt. Og det er jo en grunn for at man tar et så drastisk valg som å sterilisere seg. Da har i alle fall den ene parten tatt et valg i forholde til om man ønsker fler barn.
 
Sikker på den infoen om angrepille? Isåfall kan jeg visst for lite, eller andre da-jeg fant nemlig info om at den kan utsette/hindre eggløsning, og evt hindre befruktet egg å feste seg. Hmm.. Uansett litt sent nå. Takk for konstruktive svar! Den eddikken tvilte jeg også godt på ja..

Du har riktig i at en angrepille enten hemmer eller utsetter eggløsning, men hvis ett egg allerede er befruktet har ikke pillen noe effekt. Dermed er ikke pillen noe form for abort :)
 
Hentet fra NHI: «Man antar at virkningen skyldes at eggløsningen hemmes eller utsettes og at befruktning derved unngås. Dersom det først har skjedd en befruktning, kan man ikke forvente effekt. Angrepillen er med andre ord ikke en abortpille.»

Apotek 1 skriver dessuten spesifikt om Norlevo at: «Norlevo virker ved å hindre eggløsning. Det hindrer ikke et befruktet egg fra å feste seg til livmoren. Norlevo virker ikke hvis man allerede er gravid.»
 
Men angrepille kan tas innen 24 timer, selv om det er best jo tidlig som mulig. Med andre ord det er fortsatt ikke for seint, sånn hvis det er helt krise å blir gravid nå :)
Edit den kan tas innen 72 timer
 
"I følge nyere forskningslitteratur er ikke virkningsmekanismen til angrepillen fullstendig kartlagt men det er en viss mulighet for at angrepillen i tillegg til å hindre eggløsning også kan føre til at et egg som allerede er blitt befruktet hindres i å feste seg i livmoren." Står slik flere steder da, så man kan ikke være helt sikker.. Står også at man ikke vet om det kan ha uheldig effekt på et evt foster dersom man skulle ta angrepille og likevel fortsette å være gravid. Men uansett: jeg ammer mye, og det er jo ikke en heldig kombo akkurat. Og mange bivirkninger.. Så da dropper jeg angrepille.. Mannen sa nå at han selv har gjort en del for å tømme seg for sperm, så da satser vi på at det holder. Takk for innspill!
 
Hentet fra NHI: «Man antar at virkningen skyldes at eggløsningen hemmes eller utsettes og at befruktning derved unngås. Dersom det først har skjedd en befruktning, kan man ikke forvente effekt. Angrepillen er med andre ord ikke en abortpille.»

Apotek 1 skriver dessuten spesifikt om Norlevo at: «Norlevo virker ved å hindre eggløsning. Det hindrer ikke et befruktet egg fra å feste seg til livmoren. Norlevo virker ikke hvis man allerede er gravid.»
Finnes to forskjellige med forskjellige virkestoffer
 
Hadde sex en gang i januar med kondom og den sprakk. Hadde heller ikke hjerte til angrepille, men tenkte det likevel var umulig å bli gravid fordi eggløsningstestene var negative. Først 4-5 dager etter var de positive. Men tross det ble jeg jammen gravid :eek: . Ble litt sjokka, en hjertelig velkommen skal luringen være (keisersnitt i morgen :love017)

Med slike tester du har nå vil jeg si det er godt mulig om mannen din forsatt har sædceller i spermen sin.
Du må nesten vente å se :)

Masse lykke til under keisersnittet i morgen og alle gode ønsker til dere <3
 
Angrepille lar ikke et evt befruktet egg feste seg, noe som i mine øyne da er abort, da jeg mener det er et liv fra befruktning :) Sterilisering hindrer sperm å komme til eggcellen, dermed skjer ingen befruktning. Så der er det forskjell ja.. Å skrive at jeg ønsker graviditet etter det jeg har skrevet er lite hyggelig synes jeg. Men litt typisk å få ukoselige kommentarer når man er imot abort da. Ja, jeg det vi har vært uforsiktige og dumme osv, men man kan være hyggelig likevel.

En angrepille er nødPREVENSJON. Funksjonen til angrepilla er at den forskyver eggløsningen eller skipper den. Den gjør ikke slik at man aborterer eller ‘’ikke lar et befruktet egg feste seg’’. Hvis funksjonen til en angrepille er vellykket, så har man tatt den tidsnok FØR el. Tar man den etter at EL har vært så hjelper den ingenting. Å si at angrepille er det samme som abort blir for meg fullstendig tullete. Om den hadde samme formål som en abortpille, så hadde ikke folk trengt å dra på sykehuset for å få cytoteckur. Man hadde ikke trengt å fylle ut skjema og få pillene utskrevet der.

Beklager at jeg sier det på en snerpete måte, men man virker en smule fordomsfull og uviten når man uttaler angrepille som abort.
 
Last edited:
"I følge nyere forskningslitteratur er ikke virkningsmekanismen til angrepillen fullstendig kartlagt men det er en viss mulighet for at angrepillen i tillegg til å hindre eggløsning også kan føre til at et egg som allerede er blitt befruktet hindres i å feste seg i livmoren." Står slik flere steder da, så man kan ikke være helt sikker.. Står også at man ikke vet om det kan ha uheldig effekt på et evt foster dersom man skulle ta angrepille og likevel fortsette å være gravid. Men uansett: jeg ammer mye, og det er jo ikke en heldig kombo akkurat. Og mange bivirkninger.. Så da dropper jeg angrepille.. Mannen sa nå at han selv har gjort en del for å tømme seg for sperm, så da satser vi på at det holder. Takk for innspill!
Ville stolt mer på det produsenten sier og som står i pakningsvedlegg enn en «vilkårlig» sted på nett.

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/norlevo-hra-pharma-562091
Står at det kun virker (hemmende på EL) dersom det tas før lh-stigning og utifra testene dine så er det uansett for sent.
Står klart og tydelig at Norlevo ihvertfall virker med å innvirke på eggløsning og har ingen virkning på et befruktet egg.
 
Takk for svar alle! Nå trenger jeg ikke flere råd, så vi kan la tråden gå nedover og forsvinne.. Best ifht alle slitere her inne, å slippe å se min "sippe-tråd" om å kanskje være gravid.. Jeg venter nå i nervepirrende spenning at dagene går, og tar en test neste fredag, så blir det som det blir.
 
Takk for svar alle! Nå trenger jeg ikke flere råd, så vi kan la tråden gå nedover og forsvinne.. Best ifht alle slitere her inne, å slippe å se min "sippe-tråd" om å kanskje være gravid.. Jeg venter nå i nervepirrende spenning at dagene går, og tar en test neste fredag, så blir det som det blir.

kommentaren min var ikke ment som et råd, men opplysning da du har veldig feiloppfatning av nødprevensjon/utdatert info. Viktig at man lærer hva den virkelig gjør for fremtiden når egne barn begynner å ha sex og kanskje blir å måtte kjøpe angrepiller.
 
kommentaren min var ikke ment som et råd, men opplysning da du har veldig feiloppfatning av nødprevensjon/utdatert info. Viktig at man lærer hva den virkelig gjør for fremtiden når egne barn begynner å ha sex og kanskje blir å måtte kjøpe angrepiller.
Nå ba jeg om at denne tråden måtte få ligge også da... Jeg tror at det fortsatt er en mulighet for at man ikke helt vet eksakt hva pillen er i stand til, men ser hva felleskatalogen skriver. Så forholder jeg meg til hva jeg leser og selv tenker. Ikke skriv mer her nå er du snill, slik at tråden kan forsvinne nedover.
 
Back
Topp