Helsesøster på hjemmebesøk - Hvordan var det?

Det som er skummelt når man er førstegangs og ny i dette tenker jeg.. Utrolig at det skal være lov å være sånn. Ene HS her ødela jo hele ammingen for en venninne av meg nå i august/september. Ja, ungen var slapp og slet, men hun fikk jo ikke engang muligheten til å prøve ordentlig før flaske var eneste løsning. Og hun kommanderte de ned annenhver dag..
Var flere i barselgruppa mi som fikk ødelagt ammingen på grunn av denne ene helsesøsteren. Nå er hun pensjonert, og helsestasjonen har fått status som "ammekyndig helsestasjon" siden sist, så jeg er veldig spent på hvordan jeg blir møtt denne gangen.

Du kan velge å komme på kontroll på helsestasjonen istedenfor hvis du vil. Men det er jo veldig deilig å slippe.

Med eldste var det merkelig for hun hs var så rar og uproff. Kommenterte at ungen hadde fin hudfarge og så frisk og fin ut. Ellers fint lite. Sambo mente hun var ovenfra og ned når hun kom. Etter litt smalltalk som kom inn på yrker, så avsluttet hun hver eneste setning med «ja dette kan/vet jo dere». Fordi vi var barnehagelærer og barnevernspedagog. Ingen av utdanningene gir noe info om spedbarnsstell eller barsel, så gudene vet. Satt å prata om været og alt mulig som om det var et kaffebesøk hos venner. Fikk fint lite ut av det.

Med yngste var det mer faglighet hos hs. Spurte om amming og ga råd. Kom med brosjyrer. Snakket om det som var viktig å vite fram til 6 ukers kontroll.

Og er det slik at helsesøster alltid skal komme på hjemmebesøk nå?

Hvordan synes du det var?
På nr 1 ønsket jeg det ikke. Da ville jeg heller dra til helsestasjonen. Følte det slik med nr 2 også, men da ville far heller ha hjemmebesøk. Helt ok.

Hadde besøk av jordmor Noen dager etter fødsel, det var veldig hyggelig. :)
Pratet litt om hvordan fødsel hadde gått, veide og tittet på babyen og fikk litt tips og råd om lindring av et herpa underliv :p

Det var helt greit, vi har heldigvis en HS som er veldig uformell og hyggelig :)

Kunne velge om vi ville at hun skulle komme hjem til oss eller om vi skulle komme til helsestasjonen [emoji4] vi valgte å dra til helsestasjonen[emoji5]

Med første synes jeg det var koselig. Med nr to var det bare bortkastet tid, da hun kom dagen etter vi var utskrevet fra et to uker langt opphold på nyfødtavd og visste at alt sto bra til. Tror ikke jeg vil ha det med nr tre...

Fikk besøk av kommunejordmor først, to-tre dager etter vi kom hjem. Hun er utdannet ammeveileder også så syns det var nyttig og greit. Ble veiing av ungen, siden hun er lita ift gjennomsnitt, og fikk snakka gjennom fødselen og hun sjekka dietaket og at amminga gikk greit. Så kom helsesøstera vår på besøk ei lita uke etter det. Ny veiing og måling av baby, info fra helsestasjonen, brosjyrer og bli litt kjent. Bare koselig begge besøkene. God tone mellom oss, og jeg digger hs vår fremdeles [emoji1360]

Her er det tredje mann på vei. Første var det ikke hjemmebesøk. Nr 2 var det mulighet for hjemmebesøk og det var 9 år siden.

Velger nok å kjøre 5 min til helsestasjonen denne gangen. Ikke noe nytt de kan tilføre, sleit sikkelig med nr 2 som hadde cerebral parece. Fikk ikke hjelp av helsestasjonen. Kun fastlegen. Fikk diagnosen ved 18 mnd alderen, fikk beskjed at alt er normalt av hs. Var på utallige konsultasjoner, hun var imot spesial melken barneklinikken hadde satt henne på. Er helsepersonell selv og jeg og fastlegen så at alt ikke var normalt. Klaget til helsetilsynet for utilstrekkelig hjelp den gangen og de fikk påpakkning. Så forholdet til helsestasjonen er ikke det beste. Alle kontrollene seinere tid er kjappe, tror hs ikke føler seg helt komfortabel etter en kraftig påpakning fra helsetilsynet. Der hele helsestasjonen fikk krittik for måte de drev på. Så vi er vel ikke ønske familien å ha heller.

Lettere å avslutte kontrollen på helsestasjonene når alt er gjort. Så slipper man at hun blir sittende å trykke fordi hun har tid igjen. Når begge føler det er en forpliktelse. Siden helsestasjonen har aldri kommet med en unnskyldning. Lederen måtte gå etter noen mnd når tilsynet var over.

I tillegg har jeg to hunder og værste røyteperioden i fødselstide. Da er det deilig å slippe hs hjem. For man kan være sikker på at røytingen står på sitt værste akkurat da.

Tenker hjemmebesøk er godt for dem som er førstegangs fødende og andre som trenger mye hjelp/oppfølging. Men når man har vært igjennom det meste, er korte konsultasjoner greit. I tillegg har man en revmatisk sykdom de ikke har kunnskap om og opplever at de gir feile råd som spesialisthelsetjeneste ikke er enige i.

Som å droppe medisiner for å kunne amme mm. Bedre med en frisk mor og et barn som har det godt med flaske. Enn en syk mor og en unge som får pupp og har en mamma i dårlig form. Men det er det ingen forståelse for.

Men kjenner er blitt så gammel at det er lettere å stå for sine valg nå enn før 9 år siden. Blitt tryggere i mors rollen.

Stol på mors instinktet. Sier magefølelsen at dette ikke er rett, så er det noe i det.

Vi får alle besøk hjemme av en helsesøster. Synes det er veldig deilig og praktisk.

(Selv om helsestasjonen er vegg i vegg).

Fikk besøk begge gangene og syntes det var helt greit[emoji4]

Kjempekoselig begge gangene. Godt å slippe å ta turen selv og godt å få målt å veid og få snakket litt om fødsel og slik :)

Back
Topp