Hekle og strikke tråd

Dere som er drevne heklere:

Jeg er kun på bestemorsruter-stadiet, men har for moro skyld prøvd meg på en annen duk med å følge oppskrift, og det gikk greit. Følte jeg fikk det til med dyp konsentrasjon :)

Nivået er altså ikke veldig avansert, men går det an å f.eks. hekle en relativt enkel vest til en liten gutt? Og i såfall, er det noen oppskrifter dere kan anbefale meg å kjøpe og hvilket garn burde brukes?


Jeg måtte lete i mønsterheftene mine, men alle vester der til gutt var strikket. Du kan spørre på en garnbutikk, de pleier å ha permer med oppskrifter du kan bla i. Evt finnes det også en del oppskrifter på nett, f.eks. denne:

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=s24&d_id=11&lang=no

Du trenger jo ikke å ha med uglen på magen hvis du ikke vil. Alle oppskrifter her er gratis, og det står forslag til hvilket garn du kan bruke. Akkurat denne er kanskje litt større enn du hadde tenkt, men du kan jo kikke litt rundt på nettsiden deres, kanskje du finner noe annet :)
 
Tusen takk, Løvesnuppa! :) (Får ikke quotet innlegget ditt uten at app'en klikker).

Vesten var kjempefin og masse fine tips! Skal lete litt og dra i en garnbutikk for mer hjelp :)
 
Er det noen av dere som har oppskrift på et skjørt til baby? Jeg har et skjørt til frøkna nå og det er så perfekt. Når det er typisk vær for bare body og strømpebukse, tar jeg på henne skjørt. Med kjole blir hun så varm, for man dropper jo ikke å ta på body.. Har vært i noen garnbutikker og googlet ganske mye, men finner egentlig ingenting. Enten fra 2 år eller i dukkestørrelse....ImageUploadedByBV Forum1394524506.568160.jpg
Dette ble strikket for 4 år siden og hun som gjorde det var kona til en på jobben til et vennepar og hun er død nå, så blir umulig å få tak i oppskriften.


Jente Juli 2013❤
Prøver på nr 2❤ pp3
 
Er det noen av dere som har oppskrift på et skjørt til baby? Jeg har et skjørt til frøkna nå og det er så perfekt. Når det er typisk vær for bare body og strømpebukse, tar jeg på henne skjørt. Med kjole blir hun så varm, for man dropper jo ikke å ta på body.. Har vært i noen garnbutikker og googlet ganske mye, men finner egentlig ingenting. Enten fra 2 år eller i dukkestørrelse....Vis vedlegget 53394
Dette ble strikket for 4 år siden og hun som gjorde det var kona til en på jobben til et vennepar og hun er død nå, så blir umulig å få tak i oppskriften.


Jente Juli 2013❤
Prøver på nr 2❤ pp3

Fant en engelsk strikke oppskrift.
http://ymymmytm.blogspot.no/2008/03/caidens-skirt.html
 
Er det noen av dere som har oppskrift på et skjørt til baby? Jeg har et skjørt til frøkna nå og det er så perfekt. Når det er typisk vær for bare body og strømpebukse, tar jeg på henne skjørt. Med kjole blir hun så varm, for man dropper jo ikke å ta på body.. Har vært i noen garnbutikker og googlet ganske mye, men finner egentlig ingenting. Enten fra 2 år eller i dukkestørrelse....Vis vedlegget 53394
Dette ble strikket for 4 år siden og hun som gjorde det var kona til en på jobben til et vennepar og hun er død nå, så blir umulig å få tak i oppskriften.


Jente Juli 2013❤
Prøver på nr 2❤ pp3


Jeg har dessverre ikke vært borti noen oppskrifter på skjørt til baby, bare kjoler. Men hvis du tar utgangspunkt i skjørtet på bildet, skal det være mulig å strikke et nytt ved å se på det og evt legge til noen masker i vidden, samt litt ekstra lengde.

Øverst ser det ut som noen omganger med 1 rett og 1 vrang, men en omgang hullmønster midtveis (1 rett, et kast, 2 m sammen, et kast, 2 m sammen etc).

Så er det bare glattstrikking med noen masker økning på enkelte omganger. Kanskje greier du å telle hvor mange ganger det er økt på disse omgangene, maskene ser bittelitt annerledes ut. Ut fra bildet kan det se ut som om det er økt 15-20 masker fordelt rundt på omgangen (8-9 masker som jeg kan se på fremsiden *2), dette ser ut til å være gjort 5 ganger nedover. Men det kan hende jeg tar feil her, ikke så lett å se ut fra bildet. Den nederste delen ser det ikke ut til å være økt noe, men det kan man jo se an underveis om man syns det blir vidt nok.

Hullmønsteret nederst vet jeg ikke hvordan er strikket, men det går jo an å bruke et annet mønster her, evt striper eller noe annet dekorativt. Eller så kan du bare felle av og heller hekle en pen kant nederst.

Jeg kan også ha misforstått helt, også er det begynt nederst og strikket oppover med fellinger underveis, men det blir jo nesten det samme, bare motsatt :)

Velger du en slik fremgangsmåte er det bare å huske på at tynt garn på tynne pinner gir et mindre plagg enn et tykkere garn og større pinner. Kjedelig hvis man strikker og strikker, også blir det mye mindre eller større enn man har sett for seg.
 
nyepiratvotter.JPG

Når snuppa er lei av rosa og lilla, kan hun bruke de nye piratvottene sine :)
 
ImageUploadedByBV Forum1395439297.747670.jpg
Har sydd shorts til lillegutt i dag:) Gleder meg til å ta på han utenpå hvit strømpebukse i mårra


Prinsen ble født 07.07.13❤️
 
Jeg har dessverre ikke vært borti noen oppskrifter på skjørt til baby, bare kjoler. Men hvis du tar utgangspunkt i skjørtet på bildet, skal det være mulig å strikke et nytt ved å se på det og evt legge til noen masker i vidden, samt litt ekstra lengde.

Øverst ser det ut som noen omganger med 1 rett og 1 vrang, men en omgang hullmønster midtveis (1 rett, et kast, 2 m sammen, et kast, 2 m sammen etc).

Så er det bare glattstrikking med noen masker økning på enkelte omganger. Kanskje greier du å telle hvor mange ganger det er økt på disse omgangene, maskene ser bittelitt annerledes ut. Ut fra bildet kan det se ut som om det er økt 15-20 masker fordelt rundt på omgangen (8-9 masker som jeg kan se på fremsiden *2), dette ser ut til å være gjort 5 ganger nedover. Men det kan hende jeg tar feil her, ikke så lett å se ut fra bildet. Den nederste delen ser det ikke ut til å være økt noe, men det kan man jo se an underveis om man syns det blir vidt nok.

Hullmønsteret nederst vet jeg ikke hvordan er strikket, men det går jo an å bruke et annet mønster her, evt striper eller noe annet dekorativt. Eller så kan du bare felle av og heller hekle en pen kant nederst.

Jeg kan også ha misforstått helt, også er det begynt nederst og strikket oppover med fellinger underveis, men det blir jo nesten det samme, bare motsatt :)

Velger du en slik fremgangsmåte er det bare å huske på at tynt garn på tynne pinner gir et mindre plagg enn et tykkere garn og større pinner. Kjedelig hvis man strikker og strikker, også blir det mye mindre eller større enn man har sett for seg.
Åh, du er så snill! :) kanskje du skal prøve på et skjørt du også :) tusen takk for hjelpen :D


Jente Juli 2013❤
Prøver på nr 2❤ pp3
 
Hvor har du fått oppskriften på shortser fra? Den ble kjempe stilig!


Fikk ei tulle 4. Juli 2013
 
Hvor har du fått oppskriften på shortser fra? Den ble kjempe stilig!


Fikk ei tulle 4. Juli 2013
Akkurat den er fra speiltvillingene sin blogg:) Ho lager så utrolig masse fint til de skjønne jentene sine:) ho legger ut mange fine oppskrifter og:)


Prinsen ble født 07.07.13❤️
 
Hvis jeg snart blir gravid hadde jeg hatt lyst til å lage en selv. (Om jeg får det til!) så om du har oppskrift blir jeg glad. Hva skal du ha for en forresten?


Jente Juli 2013❤
Prøver på nr 2❤ pp4
Det er veldig morsomt å lage:) Jeg har kjøpt oppskrift på stoff og stil:) Anbefales!:) ellers finnes det på nettet har jeg sett..

Det er litt ulik pris på stoff osv... Men sånn ca 600 tenker jeg. Noen billigere, noen dyrere.. Kommer litt Ann på hvor mye "dill" en vil ha på:)


Prinsen ble født 07.07.13❤️
 
Back
Topp