hei og hopp!

Bringebær89

Andre møte med forumet
Nå har jeg vært leser av forumet siden jeg fant ut at jeg er gravid, så nå kan jeg vel like gjerne hive meg utpå...:D Første gang gravid og 13+2.

Er det lov å dele litt frustrasjon allerede i første innlegg?:rolleyes: Ringte helsestasjonen i dag for å bestille time hos jordmor (hadde 1. Kontroll hos fastlegen). Kun 1 jordmor i stor kommune, og fikk beskjed om at mai/juni mødre ikke ble prioritert før over nyttår! Jeg hadde trodd at jm kunne være en støtte og trygghet før OUL, få høre hjertelyd og sånt, men nei... ikke har jeg fått OULtime heller, ble henvist 7. Okt... Så da er jeg henvist til å kjøpe meg en doppler, evt privat jm/ul for å få litt trygghet? Er det slik andre steder?

Samme her.. Fikk beskjed om å gå til fastlegen frem til etter ordinær UL som er 22. des. Dvs neste år.
Søkte fødeplass gjennom fastlegen, derfor jeg har fått UL time.
Jordmor fra januar/februar en gang...

Husker fra sist at min helsestasjon opererte med uke 16, men vet ikke hva de gjør nå (4 år senere). Har egentlig ikke lyst til å benytte meg av den, men det blir lenge til eg kan gå til lege igjen (ikke før etter OUL - da de ikke ser på det som noe vits dersom det ikke skulle være noe viktig). Har vurdert privat jm, men de ligger på mellom 450-650 kr/konsultasjonen, så er litt i stuss. Da jeg er andre gangs er det bare hjertelyden jeg egentlig er mest interessert i, men jeg har ikke lyst til å betale i dyre dommer bare for det.

Har droppa alt som heter kommunalt, og gått privat:) Har valgt ei svangerskapspakke med 4 UL (3D inkludert) og masse jordmorkontroller der jordmor tar alle nødvendige prøver og kan sykemelde hvis det skulle bli behov for det. Føler meg godt ivaretatt:)

Samme her.. Fikk beskjed om å gå til fastlegen frem til etter ordinær UL som er 22. des. Dvs neste år.
Søkte fødeplass gjennom fastlegen, derfor jeg har fått UL time.
Jordmor fra januar/februar en gang...

Jeg søkte også fødeplass gjennom fastlegen, og dobbeltsjekket i dag at henvisningen var sendt..får kanskje ringe sykehuset og høre. Kanskje det har blitt rot fordi vi skal ha ul på et annet sykehus enn der vi skal føde..hmm.

Har droppa alt som heter kommunalt, og gått privat:) Har valgt ei svangerskapspakke med 4 UL (3D inkludert) og masse jordmorkontroller der jordmor tar alle nødvendige prøver og kan sykemelde hvis det skulle bli behov for det. Føler meg godt ivaretatt:)

Blir det dyrt? Høres fantastisk ut!;)

Kommer totalt på 7500, men for meg er det verdt det:) Det viktigste for meg er å føle meg godt ivaretatt og hørt. Det blir jeg der:)

Forstår valget ditt godt! Synes det er dumt systemet er slik at barn jeg ikke får møte jordmor før nærmere halvveis...er jo nå jeg har behov for trygghet og informasjon;p

uff det hørtes ikke bra ut. :) her var det litt vente tid også men skal til jordmor 13 nov. så får iallefall snakka litt. :) masse lykke til 1989mom :)

Der jeg bodde før fikk gi ikke time før rundt 16-18 uker. Her jeg bor nå får jeg komme til når jeg ønsker. Var i uke 8 da jeg gikk gravid tidligere i år. Men mistet. Nå har jeg time imorgen (ca 14+1)

Forrige gang jeg var gravid var jeg hos fastlege i uke 8, OUL i uke 19, første time hos JM i uke 24... Og sånn er det tydeligvis denne gangen også. Forferdelig lenge mellom kontrollene i starten. :(

Nå var jeg hos fastlege i uke 12, men hun ville ikke høre på hjertelyden, så når jeg kommer til OUL i desember blir det den første bekreftelsen på at det faktisk er liv...:(

Man kan jo alltids kjøpe seg ekstra UL og kontroll hos privat jordmor, men satser på at alt er greit. Prøver å ikke være hysterisk. :)

Ja det er jo liksom den der bekreftelsen på liv man savner...
....samtidig tror jeg at jeg i aller høyeste grad er gravid, da hele middagen akkurat kom opp igjenxsmile8

Uff da! Jeg var misfornøyd med fastlegen min som jeg følte ikke gjorde noe som helst. Jordmødrene her derimot har jeg veldig godt inntrykk av så langt. De arragerer felles tidlig infomøte nettopp fordi de synes det er sent at vi først kommer inn i uke 24. Etter møtet fikk vi komme inn en og en og høre hjertelyd om vi var rundt uke 12 og for å snakke om vi burde sette opp en time før uke 24 også. I tillegg sa hun at jeg bare skulle bestille meg time dersom jeg ville høre hjertelyden igjen! Alle skulle vært slik :)

Jeg har også en fantastisk jordmor som har satt opp ekstrakontroll, ettersom vi ikke klarte å høre hjertelyd sist :) hun synes det var for lenge for meg å vente til OUL med å høre den :p

Last edited:
Det er vel slik en jordmortjeneste bør fungere:) Hadde nesten forventet at det skulle være "åpne dører" på helsestasjonen jeg, slik at man kunne henvende seg der ved behov... Er nok ingen god situasjon for jm i kommunen her heller, med ansvar for alle gravide, forstår at hun må prioritere..bare håpe at hun er ålreit nå da;)

Og det hjelper visst å klage litt, nå kom endelig brev om fødeplass og OUL!!:D

Jeg har en venninne som ikke kom inn til jordmor før i uke 24, vi bor i samme by, men i ulike bydeler. Jeg har vært hos jordmor i uke 10 og skal tilbake 4 desember.. Så det er tydeligvis store forskjeller i samme by også.. Er sjeleglad for at jeg har en så god jordmor! :)

Det er vel slik en jordmortjeneste bør fungere:) Hadde nesten forventet at det skulle være "åpne dører" på helsestasjonen jeg, slik at man kunne henvende seg der ved behov... Er nok ingen god situasjon for jm i kommunen her heller, med ansvar for alle gravide, forstår at hun må prioritere..bare håpe at hun er ålreit nå da;)

Og det hjelper visst å klage litt, nå kom endelig brev om fødeplass og OUL!!:D
Hvor holder du til?

Back
Topp