Hei og hopp damer!

Fru H

Mot nye tider
VIP
September 2012
Lenge siden vi har hatt en skravletråd her!
Hvordan går det med dere?
Er det flere som har vært mye inne pga kulde i det siste?
Vi har gått helt på veggen av å ha måttet være så mye inne - men de siste par dagene har det vært bra igjen!
Lillebror og jeg trillet en times tur i dag, og det gjør underverker altså.
Både for mamman, og babyen som får sovet lenger og bedre ute i vogn :D
Ellers går det veldig fint.
Lillebror er litt småforkjøla og hoster litt, men er i veldig fin form ellers.
Ruller rundt som bare det og er en aktiv krabat!
Teodor fikk han til å le sin første latter her om dagen, da han hoppet i badekaret og sprutet på Lille - det var stor stas!
Snart er det 4-årskontroll på Teodor, han er veldig spent og gleder seg masse!
 
Hei og hopp :)

Jeg har blitt så dårlig på å skrive inne her...

Her er alt bare bra, vi har hatt en skikkelig kosehelg uten barn. Svigers har vært her i helgen, så vi bestilte oss rom på Holmen Fjordhotell vi. Dro ut å spiste i går, å tidlig tilbake på hotellet dusjet å la oss tidlig. Deilig å våkne i dag av seg selv til frokost og så gikk vi i spaet de har der. Deilig :) Å kom hjem her nå til ferdig middag, å en litt pjusk gutt :/

satse på det går fort over, har biletter til kaptein sabeltann på chat noir på tirsdag.. synd om vi ikke kan dra på det. Flere som skal dit kanskje ?


Ingen ting er som babylatter :) Beste lyden det :)

Var på fire års kontroll rett etter 4års dagen vi, alt var som det skulle :)

Heldigvis mildere her å nå.. ikke kunne vært noe ute omtrent. så store å små klaterer nesten på veggen innimellom.

Hva har dere gjort i helgen? :)
 
Hei og hopp :)

Jeg har blitt så dårlig på å skrive inne her...

Her er alt bare bra, vi har hatt en skikkelig kosehelg uten barn. Svigers har vært her i helgen, så vi bestilte oss rom på Holmen Fjordhotell vi. Dro ut å spiste i går, å tidlig tilbake på hotellet dusjet å la oss tidlig. Deilig å våkne i dag av seg selv til frokost og så gikk vi i spaet de har der. Deilig :) Å kom hjem her nå til ferdig middag, å en litt pjusk gutt :/

satse på det går fort over, har biletter til kaptein sabeltann på chat noir på tirsdag.. synd om vi ikke kan dra på det. Flere som skal dit kanskje ?


Ingen ting er som babylatter :) Beste lyden det :)

Var på fire års kontroll rett etter 4års dagen vi, alt var som det skulle :)

Heldigvis mildere her å nå.. ikke kunne vært noe ute omtrent. så store å små klaterer nesten på veggen innimellom.

Hva har dere gjort i helgen? :)
Så fin helg dere har hatt :)

Vi var i bursdag i går, nevøen min ble 9 år :)

Eskil stakar har blitt så tett nå.
Venter på time på legevakten!
 
Huff da, stakkars liten. :( Håper dere kommer inn fort. Feberen har kommet for fult her i huset også, han satte seg plutselig i fanget mitt å begynte å halvsove. Noe som ALDRI skjer. Så da tok jeg tempen. 38,5. Så da blir det hjemme dag i fra barnehagen ihvertfall..
 
Huff da, stakkars liten. :( Håper dere kommer inn fort. Feberen har kommet for fult her i huset også, han satte seg plutselig i fanget mitt å begynte å halvsove. Noe som ALDRI skjer. Så da tok jeg tempen. 38,5. Så da blir det hjemme dag i fra barnehagen ihvertfall..

Stakar liten

Vi sitter og venter nå, er travelt her :p men lillebror koser seg i bilstolen han, våken, som store deler av dagen ellers i dag :p
 
Er håpløst på legevakten i helger som regel... alltid trafikk. Men så lenge han koser seg så er det jo greit :)
 
Uff, kjedelig når de blir syke. Men er dessverre sesong for det nå.... Eveline har bare en sykdomsfri uke av gangen, før det er pån igjen med forkjølelse med eller uten feber for tiden....

Fru H: Vi har også måttet være inne mye for tida, men i helga har det vært bra temperaturer. Da tok vi oss en tur på et lokalt skisenter, så vi fikk stått på snowboard. Amelia ble så stolt, da hun etterhvert fikk til skiheisen til og med (ikke stolheis). Jeg synes også det er vanskelig med Snowboard :)

Dessverre ser det ut til at all denne snøen skal smelte utover i uka, da er det meldt flere plussgrader :(

Vi er også lettet om dagen, ettersom vi plutselig fikk telefon fra bhg til Amelia, og Eveline har fått plass på småbarnsavdelingen og begynner i April. Hun begynner å bli stor nå altså :)

Høres ut som en kjempefin helg, *Ann Helen*, får håpe gutten blir fort frisk igjen. Så artig med Kaptein Sabeltann forestilling da :)
 
Eskil er friskmeldt, selvom vi var rolige på at det gikk greit.
LAv crp, og surklingen vi hørte satt ikke så langt ned som vi var redde for - så ingen lungebetennelse heller.
Er nok bare et virus =)

Så moro med smowboard!! Får hun det til??
I bhg har de små plastikk-snowboard som Teodor elsker å kjøre på!
 
Hei, så godt å høre at det går bra med Eskil.
Her hadde vi litt sykdom i desember, ellers har vi vært veldig heldige, jentene er nesten aldri syke (bank i bordet). Jeg ammer fortsatt Luna, men etter toårsdagen 24. februar er det slutt, har jeg bestemt. Ammet også Alma til hun var akkurat to år (da var jeg jo også gravid) Blir spennende å se om Luna holder seg like frisk likevel.

Jeg er sjelden her inne, synes dagene løper så fort av gårde, og har alltid masse jeg skulle gjort, med trening, husarbeid, jobb, osv. I dag jobber jeg kveld, så da tar vi det rolig om morgenen. Men Alma vil aldri kle på seg, selv om jeg forbereder henne lenge på det, vi lager avtaler osv. Jeg er så lei av det, og i dag ble jeg ordentlig sint og frustrert. Hadde nesten lyst til å gråte! Som jeg sa til henne, jeg vil jo gjerne bruke tida vi har sammen før jeg skal på jobb til å ha det koselig. I stedet går tida med på å krangle/mase. Jeg ba henne komme med forslag til hvordan jeg kunne gjøre dette bedre. Hun sa bare " du vet hva du skal gjøre, mamma". Og så sa hun at jeg bare kunne legge fram klær til henne, så skulle hun kle på seg selv. kjempebra forslag syntes jeg, men problemet er egentlig mer å få av henne nattbleia, vaske og ta på truse, resten pleier å gå greit. Jeg har noen ganger til slutt bare måtte løfte henne med meg og ta av bleie osv. til ville protester. Jeg sa at det jeg trodde hun også ble lei seg når jeg gjorde det. "Ikke så mye da, mamma". Men hun var enig i at det var dumt når det ble sånn. Og så kom hun og ga meg en klem. Hun hørte på hva jeg hadde å si til slutt, andre ganger sier hun bare "Nei, jeg skal nemlig...."

Flere med frustrerende påkledningssituasjoner, eller problemer med å få fireåringene til å sette seg ved bordet og spise middag f.eks.? Her er det mye masing for tida. Jeg blir så lei, og så blir jeg sur, og så blir jo alt bare negativt. I dag var Alma utrolig søt og ga meg den klemmen, jeg tror hun skjønte at jeg virkelig var frustrert. Og vi ble enige om at hun skulle ta av seg bleia og tisse osv. med en gang og ikke drøye den for lenge om morgenen nå framover. Jeg er vant til å forhandle så hun skal få føle medbestemmelse, men det kommer til et punkt hvor det ikke går mer. Kanskje jeg har forhandlet for mye, rett og slett..

Spennende å høre hvordan dere har det med slike ting:)
 
Her er problemet at alt tar sååå lang tid, for han skal gjøre alt på en gang og glemmer seg bort på veien
Han kan til slutt endelig komme seg til bordet, så må han på do. Glemmer seg bort og blir stående ved vasken i en evighet.
Vi prøver å forklare han at han må konsentrere seg om det han skal, en ting om gangen, og at han på morningen f.eks roter bort tid han kunne brukt på å leke mens jeg ammer Lillebror.
Han blir så oppgitt :p men prøver å skjerpe seg, så glemmer han seg igjen med en gang :p
 
God bedring til alle syke! :)

Her tror jeg aldri det blir så kaldt at vi må være inne, men vi var lenge nede i 8 minus, må være den kaldeste vinteren her noensinne. Nå har vi plusgrader igjen heldigvis. :) Jeg er frossen av meg, og synes minusgrader er totalt bortkastet når vi likevel ikke får snø.

*Ann Helen*: Det hørtes ut som en veldig fin helg. :) Håper han er i form til Kaptein Sabeltann.

*trinemor*: Wow! Snowboard hørtes gøy men veldig vanskelig ut. Flinke Amelia. :) Supert med barnehageplass. :)

Fru H: Så bra det ikke var alvorlig for Eskil.

almara: En stund hadde vi også utrolig mye fjasing og styr når han skulle kle på om morgenen. Han begynte så vidt, og ble så distrahert. Som oftest løp han rundt og lekte i bare boxer. Jeg maste, han tok på en sokk før han lekte videre. Jeg maste på nytt, den andre sokken kom på... Nå legger jeg fram klær til ham enten på badet eller på rommet hans. Leier ham inn dit, og sier at han ikke får komme ut av rommet før han har kledd på seg. Eller jeg sa det bare de første dagene, nå tar han det som en selvfølge. Jeg legger fram alle klærne bortsett fra genser og sokker, det vil han velge i skuffen selv. Han får bytte ut resten hvis han heller vil ha noe annet også, men det er sjelden han bryr seg med hvilken bukse han har på.

En dag alt var bare styr og bråk med påkledning likevel, så glapp det ut av meg en tåpelig trussel. Jeg fortalte ham at jeg ikke gadd mase mer, og dersom han ikke var påkledd når jeg var ferdig på badet så fikk han ikke i barnehagen, det går ikke an å gå i barnehagen uten klær. "Det er ikke jeg som skal i barnehagen, og hvis du vil dit må du kle på deg nå."... Han begynte å leke og styre igjen etter halvparten av klærne, og måtte bli hjemme... Til tross for at vi hadde en fin dag var det visst en forferdelig straff, og han har siden vært litt opptatt av at han må kle på seg for å gå i barnehagen. Han er nok litt vant til at det kan bli slik, for hvis han ikke kler på seg yttertøyet når pappa og lillesøster skal på lekeplassen etter middag, så må han bli hjemme med meg. De venter ikke, og maser ikke dersom han ikke vil høre.
 
Fru H: Så bra at det ikke var noe alvorlig med Eskil :)

Almara: Amelia er også "overalt" når hun skal kle av og på seg. Utrolig slitsomt når de ikke hører- og alt tar så veldig lang tid! Her bruker jeg noen ganger å si at jeg tar tida på henne- ser på klokka og så sier hvor lang tid hun har brukt. Det synes hun er litt stas, og da går det ganske så fort med henne :)

Har vi litt dårlig tid, hjelper jeg henne endel fortsatt jeg da. Hun har ikke noe imot hjelp, men er jo viktig at hun blir vant til å gjøre det selv. Når både jeg og mannen skal i jobb og begge barna i bhg, må hun jo kle seg imens jeg tar meg av lillesøster.
 
Uff, han er sååå tett!
Men har jo fått sjekket at det ikke sitter langt nede. Høres bare så veldig ekkelt ut!
Han spiser litt dårlig også, virker det som, men kanskje ikke så rart når han nesten ikke får pustet med nesen!
 
Det ble legetur igjen i dag, han slet virkelig med å puste og trykket på!
Hadde også nesten helt tørr bleie etter 13 timers natt og dårlig matlyst, så da var det ikke noe poeng i å se dette an noe mer!
Legen og jeg syntes han er veldig lik Teodor som baby, da vi fikk påvisst astma da han var 10 måneder.
Og siden crp-en er lav og det ikke er noen halsbetennelse eller infeksjon, fikk vi astmamedisiner til bittelille gutten!
De hjalp endel med en gang og han har fått spist godt nå i ettermiddag, heldigvis! :D
Så nå venter jeg på at bleiene skal bli fullere!
 
Så bra at dere fant ut hva som kan hjelpe, men høres jo tidlig ut med astmamedisiner til lille gutten da :)

Håper han blir bedre snart nå da, god bedring :)
 
Så bra at dere fant ut hva som kan hjelpe, men høres jo tidlig ut med astmamedisiner til lille gutten da :)

Håper han blir bedre snart nå da, god bedring :)
Ja, det er jo det. Men stakkaren måtte få noe for å få pustet bedre.
Små doser, heldigvis!
 
Stakkars lille Eskil. Bra at han fikk noe han ble bedre av da i det minste. :)

Her har det endelig kommet snø. :) Barna var elleville da de våknet og så det, og vi har gått på ski i evigheter. Det er helt pussig, men lillesøster som ellers er så treg med alt av motorikk, hun er mye flinkere på ski enn det Felix var på samme alder. Nesten mistenkelig flink, spesielt siden hun vanligvis nesten ikke klarer røre seg i vinterklær. Uten ski vil hun ofte bare bæres, "klarer ikke", og legger seg rett ned til noen løfter henne opp. Med ski kan hun plutselig gå en kilometer uten problemer...
 
Stakkars lille Eskil. Bra at han fikk noe han ble bedre av da i det minste. :)

Her har det endelig kommet snø. :) Barna var elleville da de våknet og så det, og vi har gått på ski i evigheter. Det er helt pussig, men lillesøster som ellers er så treg med alt av motorikk, hun er mye flinkere på ski enn det Felix var på samme alder. Nesten mistenkelig flink, spesielt siden hun vanligvis nesten ikke klarer røre seg i vinterklær. Uten ski vil hun ofte bare bæres, "klarer ikke", og legger seg rett ned til noen løfter henne opp. Med ski kan hun plutselig gå en kilometer uten problemer...

Wow, skikkelig talent da !:D
 
Wow, skikkelig talent da !:D
Talent i å lure mamma til å tro at hun er hjelpesløs begynner jeg å mistenke. :p Skitalent er temmelig bortkastet her ved kysten. Det er aldri noen garanti at det i det hele tatt kommer snø hver vinter, og den ligger sjelden mange dager.

Dere som er vant med vinter, kan dere hjelpe en stakkar som ikke har erfaring med vinterkjøring? I dag var det ca 10 cm løs nysnø her, og jeg fikk sleng på bilen i omtrent hver eneste sving. Er det meg, føret eller bilen det er noe galt med? Jeg måtte jo som alle andre ta glattkjøringskurs da jeg kjørte opp for 14 år siden, men når jeg nesten aldri har kjørt på vinterføre er det svært lite jeg husker... Naboen vår som har sin første vinter i Norge havnet i grøfta i dag, og jeg føler meg nesten like usikker og uerfaren som vintersjåfør.
 
Talent i å lure mamma til å tro at hun er hjelpesløs begynner jeg å mistenke. :p Skitalent er temmelig bortkastet her ved kysten. Det er aldri noen garanti at det i det hele tatt kommer snø hver vinter, og den ligger sjelden mange dager.

Dere som er vant med vinter, kan dere hjelpe en stakkar som ikke har erfaring med vinterkjøring? I dag var det ca 10 cm løs nysnø her, og jeg fikk sleng på bilen i omtrent hver eneste sving. Er det meg, føret eller bilen det er noe galt med? Jeg måtte jo som alle andre ta glattkjøringskurs da jeg kjørte opp for 14 år siden, men når jeg nesten aldri har kjørt på vinterføre er det svært lite jeg husker... Naboen vår som har sin første vinter i Norge havnet i grøfta i dag, og jeg føler meg nesten like usikker og uerfaren som vintersjåfør.

Slik nysnø blir ekstremt glatt :eek:
Her merkes det spesielt godt da det gjerne ligger is under!!!
Skummelt!
 
Back
Topp