hb-verdier

siho

Forelsket i forumet
*MIA*
Er det noen her som vet hvordan detta er med hb verdier? Jeg var hos legen på torsdag og hb verdiene mine synker for hver gang. Første kontroll var den på 11 og nå var den på 8. Fikk bare beskjed om at det var normalt at den sank mot slutten men klarer ikke helt å slippe tak i det. Noen med erfaring? :/

Mine hb verdier har også sunket for hver kontroll. Når den var på 9 fikk jeg beskjed av legen om å ta jern tabletter, kjøpte dette på apoteket. :)

Min sank fra 14,1 til 9,7 nå på 5 uker. Jeg måtte kjøpe jerntabletter å ta i to uker i første omgang.

Joda at den synker litt er nok normalt, men syns 8 var drøyt lite. På jobb hos meg er grensa før blodtransfusjon på 7.5 eller no. Blir jo et dårlig utgangspunkt før fødsel da. Tror jeg ville tatt litt ekstra jern

Ja, det er det jeg tenker også. Spesielt når jeg lå på blodoverføring en god stund sist også, fordi livmora mi er delt og vil ikke trekke seg sammen som den skal så jeg blødde maaasse. :/ burde jeg bare kjøpe hemofer og har egynne selv om det an sa jg ikke skulle ta no tilskudd? Syns 8 var litt vell lite og jeg sliter med blodtrykksfall også. Hmf

Jeg begynte på jern "av meg selv" i starten av svg.skp. da hb var faretruende nært grensen for blodfattig. Jeg hadde mye vondt i hodet og var slapp.
Det hadde legen ikke noe i mot. Når hb var gått opp igjen tok jeg litt mer sporadisk, men blir oppfordrett nå på slutten å ta jern, bare for å ha litt "å gå på". Jernlageret mitt har hele tiden vert bra, da.

8 er lavt, det laveste jeg hadde var noen å 9, og det var da jeg kjøpte meg jern...

Forstår ikke hvorfor du ikke skal ta..?
Om du ikke har problem med magen etc.

Fingeren alle gangene. Fikk liksom ikkmer svar, legen målte 11 så sykehuset 10 og så legn uka etterpå var den som 8.

Jeg ble stukket i fingen av JM på en mandag, og fikk 9. Hun lurte på om jeg ikke hadde følt meg slapp eller hatt vondt i hodet. Det hadde jeg ikke, og kunne ikke forstå at den var så lav.
Dagen etter målte legekontorer blod tappet fra armen og da var den 10,5.

Legen min tar alltid i arm for å få mest mulig korrekt måling, og hos meg gjorde det en vesentlig forskjell!

Hm. Kanskje jeg skal be dem gjøre det når jeg skal dit på mandag for å levere ny urinprøve. Hadde litt proteiner i urinen også så måtte levere ny for å følge opp det. Hater å være så usikker :/

Ja, da JM så forskjellen på de to målingene mine, en dags forskjell, ble hun litt paff:P
Jeg hadde også spor av protein i urin den dagen hos JM og høyere blodtrykk enn normalt, men dagen etter hos legen ingen av delene.
Godt med oppfølging synes jeg, ellers hadde jeg gått og trodd jeg hadde lav hb og mild svangerskapsforgiftning nå hehe:)

Men akkurat hb målingene er greitt å måle på samme måte hver gang tenker nå jeg. Det er lett å måle "feil" i fingen også (skal jo ikke skvise ut blod, skal tørke vekk første dråpe osv).

Ville bedt om å få tatt skikkelig blodprøve neste gang. Og til da er det jo ikke skadelig å ta litt ekstra for sikkerhets skyld :-)

Jeg har en sykdom som herjer litt med blodet mitt og som jeg får oppfølging av på Riksen.
Så jeg lå på 8 rett før jeg ble gravid, og ble da lagt inn for det. Hadde jogget 2 ganger om dagen mens hb var på 9, men når den sank til 8 (nesten 7) kollapset jeg på en joggetur.
Innen jeg var 12 uker på vei sank den til 5.2. Da var jeg lagt inn til den steg til 6.5.
Etter det har den steget jevnt og trutt, og siste måling var på 11.1! :) Så høyt har det ikke vært på mange år hos meg. :)

Hvis man går med lav HB over lengre tid så får kroppen tid til å justere seg og venne seg til det. Derfor er det mange som ikke merker mye til litt lav hb hvis de har gått sånn veldig lenge. En jeg kjenner går med konstant lav hb på 5.5 og er i full jobb og mamma til flere, og det går fint nettopp derfor.
Hvis det derimot synker drastisk på kort tid, merker man jo svimmelhet, lavt blodtrykk, tungpustethet, man kan besvime, det kan flimre for øynene og man orker veldig lite.

Mange av maskinene de bruker til å teste hb'n med er gamle og visero derfor feil. Så bøodprøver og ikke bare stikk i fingeren er som de andre sier mer nøyaktig.

Og så vil jeg bare føye til at blodtrykket stiger om man egentlig har lite blod, men drikker masse. Da øker man volumet på blodet og vil kunne føle seg littegranne bedre.
Det vil også kunne slå ut litt på blodprøver og vise en lavere HB fordi man da tynner ut blodet sitt.
Så hvis man drikker kjempe kjempe masse rett før én blodprøve og ingenting før neste, så vil resultatet bli litt forskjellig.
Kanskje helt unyttig, men nevner det likevel :p

Sniker fra februar

På slutten av svangerskapet mitt, så sank hb til 8,5 selv om jeg gikk på jern.
Hadde ukelige målinger for å passe på at den ikke sank enda mer.
Jeg fikk beskjed om å ikke gjøre mer, da jeg allerede tok to jerntabletter om dagen. Skulle bare være flink til å drikke vann, og spise masse grønnsaker. Men nå var formen min fin, og jeg var ikke spes svimmel ol.

Når jeg så kom inn til fødsel, så endte jeg med å ha jm hos meg hele tiden til "overvåkning" fordi hb'en var lav, og jeg måtte ligge i senga og føde, så fødselsvalgene ble noe begrenset. De satte også inn en kanyle (tror jeg det heter??) i håndleddet tilfelle jeg ville miste en del blod og ville ha behov for blodoverføring (klarte meg fint uten :) ).
Dagen etter fødsel hadde hb'en steget til 10.5 :D

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fikk beskjed om at hb går gjerne opp på slutten, men er jo lurt å ta vitamintilskudd hele svangerskapet som inneholder jern.

Har også startet på jern.målte 9,7 i fingeren sist kontroll - de tok da også i armen-den var 10,3.ofte en diff ml finger og arm.

Sent from my iPhone using BV Forum

Er det vanlig prosedyre at hb skal måles på kontroller? Jeg har ikke tatt noen blodprøver siden 12-ukers kontrollen...

Back
Topp