Jeg har en sykdom som herjer litt med blodet mitt og som jeg får oppfølging av på Riksen.
Så jeg lå på 8 rett før jeg ble gravid, og ble da lagt inn for det. Hadde jogget 2 ganger om dagen mens hb var på 9, men når den sank til 8 (nesten 7) kollapset jeg på en joggetur.
Innen jeg var 12 uker på vei sank den til 5.2. Da var jeg lagt inn til den steg til 6.5.
Etter det har den steget jevnt og trutt, og siste måling var på 11.1!

Så høyt har det ikke vært på mange år hos meg.
Hvis man går med lav HB over lengre tid så får kroppen tid til å justere seg og venne seg til det. Derfor er det mange som ikke merker mye til litt lav hb hvis de har gått sånn veldig lenge. En jeg kjenner går med konstant lav hb på 5.5 og er i full jobb og mamma til flere, og det går fint nettopp derfor.
Hvis det derimot synker drastisk på kort tid, merker man jo svimmelhet, lavt blodtrykk, tungpustethet, man kan besvime, det kan flimre for øynene og man orker veldig lite.
Mange av maskinene de bruker til å teste hb'n med er gamle og visero derfor feil. Så bøodprøver og ikke bare stikk i fingeren er som de andre sier mer nøyaktig.
Og så vil jeg bare føye til at blodtrykket stiger om man egentlig har lite blod, men drikker masse. Da øker man volumet på blodet og vil kunne føle seg littegranne bedre.
Det vil også kunne slå ut litt på blodprøver og vise en lavere HB fordi man da tynner ut blodet sitt.
Så hvis man drikker kjempe kjempe masse rett før én blodprøve og ingenting før neste, så vil resultatet bli litt forskjellig.
Kanskje helt unyttig, men nevner det likevel