Hb (blodprosent)

Jeg finner ikke HB på mitt prøve-resultat, men har noe som heter S-JERN med referensverdie 9-34, er det blodprosent?
I sånt fall lå jeg på 25 i uke 12/13. Har ikke fått prøvesvarene fra testene i juni :(
Det kan også stå HGB eller hemoglobin. s-jern blir innhold av jern i blodet, som er noe annet enn blodprosent.

Jeg lå på rundt 12 som i uke 12 som er helt normalt. Sist uke følte jeg meg ikke god og spurte om jeg kunne komme å måle HBen da var den på 9. så med litt jerntabletter håper jeg formen kommer seg

Nå har jeg fått tak i svar fra i juni, ca 21 uker var jeg da. HB står 11,3.
Er det noe som pleier å synke etterhvert som tiden går i graviditeten? For på ref-område står det 11,7-15,3? :eek: Og da er jeg egentlig rett under grensen?

Edit: Jeg har IDAG startet med gravid-tilskudd.
Har tidligere kun spist Aminojern i ca 20 dager og Omega3-kapsler i snart 2 måneder (disse slutter jeg med nå når jeg kjøpt gravid-tilskudd som inneholder både jern og Omega-3-kapsler)

Er det noe som pleier å synke etterhvert som tiden går i graviditeten? For på ref-område står det 11,7-15,3? :eek: Og da er jeg egentlig rett under grensen?

Har tidligere kun spist Aminojern i ca 20 dager og Omega3-kapsler i snart 2 måneder (disse slutter jeg med nå når jeg kjøpt gravid-tilskudd som inneholder både jern og Omega-3-kapsler)

Den kan godt synke ja. Man får tynnere blod som gir mindre risiko for blodpropp var et vel jm sa om det på forrige kontroll.

Nei hadde ikke noe med det å gjr,hvet ikke hvorfor det skjedde. Legen lurte på ossen i all verden jeg klarte stå oppreist. Hsns men var til slutt et bra kosthold og treninga mi :)

Ferritin.. Var hos legen i går og har tatt en del prøver ettersom jeg den siste uken har følt med uvel med mye svimmelhet etc.

Blodtrykket går nedover (aldri hatt så lavt blodtrykk), så det antok vi var grunnen.

MEN i dag fikk jeg svar på blodprøver og ferritin er på 7. HB er på stabile 11,9 (som faktisk er litt opp fra 11,5 sist).
Snakket bare med noen damer på labben og de mente ferritin var alt for lavt. Noen ide om hva man gjør med dette?

Hadde også s-jernbindingskapasitet på 98 (normalverdier 49-83).

Last edited:
Ferritin.. Var hos legen i går og har tatt en del prøver ettersom jeg den siste uken har følt med uvel med mye svimmelhet etc.

Blodtrykket går nedover (aldri hatt så lavt blodtrykk), så det antok vi var grunnen.

MEN i dag fikk jeg svar på blodprøver og ferritin er på 7. HB er på stabile 11,9 (som faktisk er litt opp fra 11,5 sist).
Snakket bare med noen damer på labben og de mente ferritin var alt for lavt. Noen ide om hva man gjør med dette?

Man tar jerntabletter, f.eks duroferon eller ferroretard. Det finnes andre typer også, kan sjekke med apoteket.
Ellers spise mat med mye jern i :)

Rart om ikke legen vil ta opp dette, du kan jo ringe og høre. Man blir ofte slapp av lave jernlager, og din verdi var ganske lav.

Man tar jerntabletter, f.eks duroferon eller ferroretard. Det finnes andre typer også, kan sjekke med apoteket.
Ellers spise mat med mye jern i :)

Rart om ikke legen vil ta opp dette, du kan jo ringe og høre. Man blir ofte slapp av lave jernlager, og din verdi var ganske lav.

Jeg antar at han ringer ila dagen. Var jo der pga akkurat dette :)

Blodprosenten skal synke i svangerskapet hvis alt er normalt i magen. Den skal ikke under 9, men ellers går det fint.

Oppdatering :

Fikk sms fra legen: "Hei, ikke blodmangel enda, normal Hb. Men du kan ta f.eks duroferon 100 mgx1 i 1 mnd for å fylle opp jernlageret ferritin." Da antar jeg at jeg kanskje vil føle meg bedre etter hvert også :wacky:;)

Oppdatering :

Fikk sms fra legen: "Hei, ikke blodmangel enda, normal Hb. Men du kan ta f.eks duroferon 100 mgx1 i 1 mnd for å fylle opp jernlageret ferritin." Da antar jeg at jeg kanskje vil føle meg bedre etter hvert også :wacky:;)

Jeg hadde omtrent samme og fikk omtrent samme beskjeden rundt uke 18-20 :) lavt blodtrykk, litt lavere hb enn dag og lav ferritin :) mindre svimmel nå!

Uke 12: 12
Uke 28/29: 8 med måling i fingeren og 10 med måling i armen (vanlig blodprøve). Så her blir det jerntabletter resten av svangerskapet... Må ta ny blodprøve om en uke ca.

Min var på rundt 13 da jeg ble gravid, i uke 25 var den 11,4 og uke 28 11,8. Har ofte gått på jerntilskudd tidligere pga jernlagre som ikke vil opp. Tar litt nå for å ikke få like lav blodprosent som jeg har hatt før, men foreløpig ser det jo greit ut.

Back
Topp