Hb (blodprosent)

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Hva ligger deres på og i hvilken uke er dere/var dere da den ble målt? :)
I uke 6 lå den på 14,9.
Nå i uke 24 er den på 13,1.
Altså veldig bra ;)

Min ble målt i dag - hadde gått opp fra 10,4 til 12,3 på fire uker så det var jo bra :)

Min ble målt i dag - hadde gått opp fra 10,4 til 12,3 på fire uker så det var jo bra :)
Så bra! 10,4 er vel litt lite i grunn? Greit at den har blitt høyere da :)

Er det vanlig at denne måles flere ganger i svangerskapet eller er det kun hvis den har vært lav tidligere? :)

Er det vanlig at denne måles flere ganger i svangerskapet eller er det kun hvis den har vært lav tidligere? :)
Jeg tror den som regel måles bare 1 gang, og da gjerne på 12-ukers kontrollen (når du tar resten av blodprøvene). Men er den for lav eller altfor høy, så blir den nok målt flere ganger. Greit å følge med på den i forhold til fødselen og hvor mye blod man mister da :)
Min ble målt igjen fordi den ble målt såpass tidlig (var egentlig ikke svangerskapsrelatert da den ble målt første gang).

Jeg tror den som regel måles bare 1 gang, og da gjerne på 12-ukers kontrollen (når du tar resten av blodprøvene). Men er den for lav eller altfor høy, så blir den nok målt flere ganger. Greit å følge med på den i forhold til fødselen og hvor mye blod man mister da :)
Min ble målt igjen fordi den ble målt såpass tidlig (var egentlig ikke svangerskapsrelatert da den ble målt første gang).

Oki :) takk :)

Den skal visst også måles på 28-ukers kontrollen.

Min var 13,5 i uke 12 og 12,5 i uke 28. Veldig bra, siden jeg har lav ferritin og må spise høydosejern hele tiden.

Den var på 13,5 i uke 20. Målte fordi jeg følte meg så slapp, men den hadde gått opp fra 11,8 i uke 14 :) tar multivitaminer for gravide som har 15 mikrogram jern i seg, så hjelper kanskje bittelitt.

Målte hos legen i uke 12, da var den 13,5. I uke 20+3 var den litt lav, rundt 10,8 tror jeg? Uansett, har begynt på jerntabletter, så satser på den blir litt bedre. Lav blodprosent er jo ikke helt uvanlig ved tvillingsvangerskap :)

Min var 13.0 i uke 12 og 11 nå i uke 25, men sykepleieren som tok den sa at den var bra. Syns det hørtes litt lavt ut jeg da..

Min var 13.0 i uke 12 og 11 nå i uke 25, men sykepleieren som tok den sa at den var bra. Syns det hørtes litt lavt ut jeg da..
Det er normalt at blodprosenten går ned litt i midten av sv.skapet, den går gjerne litt oppover igjen mot slutten :)
Blodprosenten til gravide ligger gjerne litt lavere enn ikke-gravide kvinner.

Min var 14,9 første gang, og 12,6 nå for et par uker siden.

Husker ikke helt i begynnelsen, men mener det var rundt 12-13. Var på kontroll i uke 27 og da ville vikarierende lege ta toxoplasma og HB. Da lå den på 11,5, men har ikke hørt noe fra legen, så antar det er innenfor.

De måler HB ved hver kontroll, og så lenge den ligger over 10, og man ikke har noen uttalte problemer, pleier det å gå fint. :)
Floradix vitamintilskudd er fint for gravide å ta uansett, og tas mye lettere opp i kroppen enn jerntabletter. :)

Min var 10,5 i begynnelsen av svangerskapet. Nå er den på 9,5

Back
Topp