Hard mage

Esereht♡

Gift med forumet
Februar 2014 - Skjult forum
Oktoberlykke 2019
Når vi startet med fast føde til mini, fikk han hard mage med en gang og det gikk nesten to uker før han bæsjet og da gråt han sine modige tårer. Etter det har jeg blandet sviskemos og gitt han et par skjeer i tillegg ved begge grøtmåltidene hver dag. Dette var for 2mnd siden, tenkte at det har gått så lang tid at kanskje jeg kunne kutte det ut. I dag skulle vært 3. dagen uten, hatt to dager uten bæsj og to urolige netter. (bæsjer hver dag). I morges våknet jeg av det smertehylet og en supergråtende baby :-( han hadde så vondt når han bæsjet, sovnet igjen og våknet til samma greia.
Han fikk ut litt så håper det hjelper, ble et halvt glass sviskemos og håper det hjelper. Synes så synd på lille hjerteknuseren min♡

Tips og råd mottas, må vi fortsette å gi sviskemos lenge når det er sånn, bør jeg ta kontakt med hs eller lege?

Bare fortsett å gi svisker, det er sunt og de fleste barn liker det. Du kan variere med aprikos. Det inneholder c vitamin og er bare fint å få sammen med grøt for jernopptak :)

Forresten så er hjemmelaget sviske og aprikosmos mer effektfullt. Når du koker så bruk så lite vann som mulig som akkurat dekker frukten, og kan brukes som saft å drikke ;) Spiser han biter kan du gi han en hel sviske å spise - lettere på farten kanskje?

Det er også viktig å få nok væske. Får ha mm enda? Du kan ha i en ss nøytral olje i grøten feks raps eller solsikke - det smaker ingenting og smører tarmene slik at avføringen kommer lettere ut. Sunne fettsyrer også ;)

Vi har hatt en god teskje maltelstrakt i grøten hele tiden, etter tips fra HS. Aldri vært treg i magen. Prøv det. :)

Så da er det normalt at de er hard i magen en stund da?

Jeg bruker linfrøolje i fruktmos.. Den skal ikke varmes opp, derfor jeg Jar den i frukten.. Gir litt sviske eller aprikosmos i tilleg :)

Så da er det normalt at de er hard i magen en stund da?

Det er normalt ja ;)
Vår mellomste hadde det akkurat likt, men da han fortsatt hadde problemer med hard mage/forstoppelse da han var 1,5 år, ble vi henvist til sykehuset (har bl.a tatt røntgen og ul av magen).
Så lenge skal de ikke ha problemer, da kan det være noe annet..

Eg lagar aprikosmos og det funkar bedre enn noko anna eg har prøvd. Er ein vidunder mos :D

Eg lagar aprikosmos og det funkar bedre enn noko anna eg har prøvd. Er ein vidunder mos :D
Signerer! Aprikosmos i frokostgrøten hver dag, da kommer bæsjebleien etter lunsj :D

• Liker
Reactions: EJ
Som en liten avsporing - gleder meg til bæsjen kommer til fast tid :D rare gleder man har som mamma haha :p

Som en liten avsporing - gleder meg til bæsjen kommer til fast tid :D rare gleder man har som mamma haha :p
Hahaha :D her kommer den stort sett alltid i senga på morgenen ;)

Ganske regelmessig her og... Behøver som regel ikkje å bytte bleie med ein gong vi står opp, for han driter innen 10 min på golvet :P

• Liker
Reactions: BMC
Ganske regelmessig her og... Behøver som regel ikkje å bytte bleie med ein gong vi står opp, for han driter innen 10 min på golvet :P
Hehe. Storebroren bæsjet alltid 15 min etter middag. Kom det ikke da kom det 15 min etter frokost neste dag. Da satt jeg han bare på do og skiftet så og si nesten aldri en bæsjebleie etter han var 1 år:D
Her kommer de ofte i bilen - gudene vet hvor mange ganger jeg har skifta trekket på stolen. Må være noe med sittestillinga som presser rett på tarmen :p Og så er det alltid kjekt med bæsjevåt bukse på vei til noe...

Oi avsporing igjen :o sorry

• Liker
Reactions: EJ
Hehe. Storebroren bæsjet alltid 15 min etter middag. Kom det ikke da kom det 15 min etter frokost neste dag. Da satt jeg han bare på do og skiftet så og si nesten aldri en bæsjebleie etter han var 1 år:D
Her kommer de ofte i bilen - gudene vet hvor mange ganger jeg har skifta trekket på stolen. Må være noe med sittestillinga som presser rett på tarmen :p Og så er det alltid kjekt med bæsjevåt bukse på vei til noe...

Oi avsporing igjen :o sorry

Har heldigvis kun skjedd ein gong han har bæsja i bilstolen der det kom i sjølve stolen. Hadde sjølvsagt kun ein body på seg da :P
Er nok stillingen. Personleg synes eg det er enklare å bæsja sittande enn ståande :P

Back
Topp