Har vi en generasjon uoppdragne, uspiselige barn?

ORIGINAL: tingeling1

Jeg er lærer, og må innrømme at jeg syns det blir verre og verre ja.... Svært mange barn som er vant til å alltid få viljen sin, få bestemme selv hva de vil gjøre til enhver tid, og når det da er opp til 30 slike barn i en klasse så er det ikke bare-bare å være lærer.... Vanskelig å holde en streng linje når dette ikke følges opp hjemme.... Må si at halvparten av min jobb dreier seg om oppdragelse, og da sier det seg selv at det blir lite tid til faglige ting. Vet ikke helt hva dette kommer av, sier ikke at jeg er en ekspert på å oppdra mine barn heller... Syns faktisk foreldrene må ta mer tak, sikkert i skolen også, men man er så redd for å si til foreldre at de må ta tak i ting med egne barn også.

Kanskje ikke så rart det blir slik når vi foreldre er så opptatte av barnemedvirkning, forhandlinger med barna osv. Vi skal være veiledere, ikke bestemme....Ser mye av det her på bv. Syns jeg ser litt for mye "stakkars barn" for de minste ting. Barn tåler mer enn vi tror, og har ikke vondt av klare føringer. Og nei, det betyr ikke at jeg er for en autoritær oppdragelse

ORIGINAL: liseann

vi har dessverre en generasjon med forhandlere for våre hender... "hva får jeg for det da?"
jeg fikk selv en relativt streng oppdragelse, og kommer til å videreføre dette.... foreldrene har det aller meste av ansvaret. Grunlaget for oppdragelsen er lagt lenge før ungene begynner på skolen....

Der naila du det! (inspirert av x-faktor[:D]). Deler denne bekymringen.

Nå er jo klasseledelse satt på dagsorden igjen. Det er jo en pendel som svinger hele tiden; se for eksempel på åpne skoler. Det skulle jo være så fint og flott og pedagogisk riktig. Så opplevde imidlertid mange skoler at det ble mye bråk og uro, og at dette var en løsning som elever med konsentrasjonsvansker taklet dårlig. Dermed ble flere åpne skoler bygget helt eller delvis igjen.

Der hvor jeg jobber, er det mye fokus på det å ha en autoritativ lederstil. Læreren skal være konsekvent, konsistent og tydelig. Elevene må bla. stå ved pulten sin og hilse hver gang de får en ny lærer i løpet av dagen. Jeg mener personlig at det er svært uheldig når skillet mellom lærer og elev blir utvisket. Elevene må vite hvor grensene går, hvem det er som er sjefen. Jeg er langt i fra autoritær i lederstilen min, og jeg er nok heller ikke "sjef" nok. Nettopp fordi elevene er vant til å argumentere på ALT, ALLTID. Det stjeler ekstremt mye tid.. Men elevmedvirkning er jo også et ord som er veldig i vinden, så man skal ha mange tanker i hodet på en gang for å møte alle krav. Utfordringen ligger i å være en tydelig leder, men samtidig gi elevene frihet nok til å utvikle seg individuelt..

Men jeg må si at jeg synes elevene tillater seg mer nå enn det vi gjorde da jeg gikk på ungdomsskolen.. Uten at jeg kan forklare hvorfor det er slik. Det er nok sammensatt..

Jeg tror forresten at det kan være kulturelt betinget også, og jeg har opplevd at det kan være stor forskjell fra skole til skole. Men foreldrene må vise at de tar skolen på alvor, og unngå å diskutere den håpløse læreren/skolen/medeleven med poden sin rundt middagsbordet...

ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: liseann

vi har dessverre en generasjon med forhandlere for våre hender... "hva får jeg for det da?"
jeg fikk selv en relativt streng oppdragelse, og kommer til å videreføre dette.... foreldrene har det aller meste av ansvaret. Grunlaget for oppdragelsen er lagt lenge før ungene begynner på skolen....

Der naila du det! (inspirert av x-faktor[:D]). Deler denne bekymringen.

Enig i denne jeg og..

Veldig fint at barn skal bli hørt og få være med på å bestemme på noe. Men allikevel så er det foreldrene som sitter med ansvar og skal være de voksne!

Nå tror jeg denne medbestemmelses-retten går litt vel for langt hos mange..

ORIGINAL: Sicily

Hahah.. Til og med Sokrates mente at "alt var bedre før" og at hans tids ungdom var uspiselige i forhold til hvordan de oppførte seg før. Det er et "problem" som har eksistert til alle tider, og jeg tror det oppstår når kua glemmer at hun har vært kalv for å si det sånn.. [8D]

Det er jo de mest "uspiselige" som utmerker seg, da.. Syns mange av dagens ungdommer er enormt bortskjemte og kravstore, men tror ikke de er verre enn vi var da vi var fjortiser, og ingen tenåringer jeg kjenner er spes frekke. [:)]

Oppdragelse bør hovedsakelig være foreldrenes ansvar, men foreldre er ikke ikke like mye tilstede som de var før, og barna tilbringer mer tid utenfor hjemmet enn i det..

Enig.

Er vi bare kuer som glemmer at vi har vært kalv ([:D])?

Jo, det er de mest uspiselige som utmerker seg, og som dessverre får mest oppmerksomhet. Dette er ikke noe nytt. Men graden av,- og omfanget av dette har altså ikke økt?

Jeg må legge til en ting: Jeg hadde RLE med åttende klasse her om dagen. Vi skulle lage et påvirkningskart, altså en kart som viste hvem/hva som påvirker ungdommene mest. Vel, så og si alle guttene satte SPILL som en av topp tre faktorer... Skremmende... Jeg diskuterte det litt med de, og de mente i fullt alvor at spill påvirket de mer enn venner f.eks.. Det sier jo litt.

ORIGINAL: Habby

Jeg vil ikke si at det er en ny fenomen eller noe nytt...for jeg husker når jeg gikk på barneskolen/ungdomskolen var det en del drittunger som manglet respekt for lærerene og lignende.

Det er noe som må skje i familien før skolen kan jobbe videre med dette...
Jeg tror ikke det blir bedre så lenge vi har en forhandlings familier....noe ganger må man bare sette ned foten og være streng.

Nei, kanskje ikke det er noe nytt. Kanskje jeg bare har fortrengt min egen tid...hvilket da vil si at jeg begynner å bli gammal[X(][8D]

Nei, det kan da umulig bli bedre av det? Husker da broren min med familie skulle komme på besøk. De har to barn. Jeg hadde hjemmelaga pizza på menyen. Hadde kjøpt inn alt av varer da en melding fra brodern tikket inn:

Kan vi ha noe annet en pizza? Ungene sier de ikke vil ha, de er lei pizza.

Da satte jeg foten ned, altså. Det ble pizza og de spiste i seg hele herligheten

Når jeg gikk på barneskolen tørte jeg ALDRI å snakke til de som gikk på ungdomskolen eller de store som satt bakers i bussen... og gjorde alltid som jeg fikk beskjed om fra lærern..
Nå så slenger de små på barneskolen dritt til de store om det "tøffe" ungdomskole elever eller lærere..

Skjønner ikke hva som skjer altså.. de begynner tidligere og tidligere med kvalm oppførsel..

jeg gikk forbi en barneskole her om dagen og da hang det et par jenter som sikkert gikk i slutten av barneskolen ved huskene der.. og så lusket det 2 små gutter rundt dem som sikkert gikk i 2-3 klasse..små søte gutter som spionerte på jentene.. og jentene så de og vet dere hva de sa til guttene??? jeg fikk helt SJOKK..
" åååh fjern dere a.. gå hjem å pul mora deres" i alle dager.. sånt sier man bare ikke!!

ORIGINAL: **tvilling85**

Når jeg gikk på barneskolen tørte jeg ALDRI å snakke til de som gikk på ungdomskolen eller de store som satt bakers i bussen... og gjorde alltid som jeg fikk beskjed om fra lærern..
Nå så slenger de små på barneskolen dritt til de store om det "tøffe" ungdomskole elever eller lærere..

Skjønner ikke hva som skjer altså.. de begynner tidligere og tidligere med kvalm oppførsel..

jeg gikk forbi en barneskole her om dagen og da hang det et par jenter som sikkert gikk i slutten av barneskolen ved huskene der.. og så lusket det 2 små gutter rundt dem som sikkert gikk i 2-3 klasse..små søte gutter som spionerte på jentene.. og jentene så de og vet dere hva de sa til guttene??? jeg fikk helt SJOKK..
" åååh fjern dere a.. gå hjem å pul mora deres" i alle dager.. sånt sier man bare ikke!!

Et veldig godt eksempel på hvordan noen er i dag. Har hørt sånt selv, det er bare trist. Fæle greier

Ja, det var noen frekke og ufordragelige unger når jeg gik på skolen og.. spesiellt ungd.skolen. 

MEN: nå begynner barna denne dårlige atferden MYE tidligere. Noen allerede i bhg-alder og små-skolen. 

ORIGINAL: StinkiStini

Foreldrene har den største rollen i det her etter min mening!

Slik oppførsel skal ikke godtas!!!
INGEN fortjener å bli snakka slik til, og det bør barn/unge vite.

Da jeg gikk på barneskolen var det ikke slik, noen kunne være litt frekke ( men det er ikke på langt nær frekk som du forteller om! ) Det var sjokkerende, og ingen turte klappe for den som var frekk!

ORIGINAL: *Oso*

Barn er produkter av sine foreldre - har jeg hørt.. [;)]

Vel, etter å ha jobbet med barn i 15 år vil jeg si at de overhodet ikke er blitt verre. Kan heller sette fingeren på foreldrene og ikke minst mote-oppdragsmetodene, som går i bølger og som gir seg til kjenne hos barna. Er ikke alltid lett å handskes med en så stor barnegruppe av forskjellige type oppdragelser og ikke minst mange forskjellige type foreldre.

Uansett, respekt og empati/sympati er noe jeg ofte merker er "mangelvare" hos enkelte elever.
Hvorfor det?
Ofte finner man kanskje årsaken i oppvekstmiljøet til barnet - tenker da på disse uheldige metodene foreldrene bruker og sammen med en stresset/hektisk hverdag er det kanskje ikke rart barn reagerere med slik oppførsel..

Curlingforeldre er jo også et begrep..

Tja.. med slike 7.-klassinger er det vel ikke annet å gjøre enn å kontakte foreldrene og håpe de er fornuftige til å kunne spille i lag med - ikke alltid de klarer dette.

Barna er selvsagt ikke født annerledes i dag enn før. Men du poengterer jo at foreldrenes oppdragermetoder, herunder "moteoppdragsmetodene", gir seg til kjenne hos barna. Eller mente du at det alltid har vært slik, og i samme grad og på samme måte?

Jesper jul sier jo at det er ikke noe vits med barneoppdragelse, barn blir akkurat som sine foreldre likevel..[8|]

ORIGINAL: Juliette

Barn er produkter av sine foreldre - har jeg hørt.. [;)]

Vel, etter å ha jobbet med barn i 15 år vil jeg si at de overhodet ikke er blitt verre. Kan heller sette fingeren på foreldrene og ikke minst mote-oppdragsmetodene, som går i bølger og som gir seg til kjenne hos barna. Er ikke alltid lett å handskes med en så stor barnegruppe av forskjellige type oppdragelser og ikke minst mange forskjellige type foreldre.

Uansett, respekt og empati/sympati er noe jeg ofte merker er "mangelvare" hos enkelte elever.
Hvorfor det?
Ofte finner man kanskje årsaken i oppvekstmiljøet til barnet - tenker da på disse uheldige metodene foreldrene bruker og sammen med en stresset/hektisk hverdag er det kanskje ikke rart barn reagerere med slik oppførsel..

Curlingforeldre er jo også et begrep..

Tja.. med slike 7.-klassinger er det vel ikke annet å gjøre enn å kontakte foreldrene og håpe de er fornuftige til å kunne spille i lag med - ikke alltid de klarer dette.

Barna er selvsagt ikke født annerledes i dag enn før. Men du poengterer jo at foreldrenes oppdragermetoder, herunder "moteoppdragsmetodene", gir seg til kjenne hos barna. Eller mente du at det alltid har vært slik, og i samme grad og på samme måte?

Oppførselen til barn er ikke blitt verre, bare annerledes.. Enhver tid, samfunnet i det hele som preger foreldrene som derigjen preger og gjenspeiler dette hos barna.
Se bare på hva slags (feks) mote, musikk, livstil som er aktuell i dag og hvordan den påvirker oss - eller hvorfor ikke også skrive at disse tingene ikke påvirker enkelte foreldres oppdragelse av barna, derunder foreldre som følger egen livstil..

En annen ting er den sjargongen barna har nå for tiden. Litt sånn mobbete sjargong som jeg ofte også ser og opplever hos foreldrene. Den litt bestevenner-aktige forholdet mange har til sine barn. Der forelderen ikke tør å ta upopulære (VIKTIGE) valg overfor barna, men som på død-og-live skal være SUPRE foreldre som heller ønsker populæritet enn å være en trygg og forutsigbar forelder.

Jeg vil påstå at livstilen, levesette og oppvekstmiljøet er en av grunnene til at vi opplever slik oppførsel hos barna. Og disse momentene forandre seg jo hele tiden fra tid til annen. Akkurat som disse oppdragelsesmetodene, som går i slike 10 års bølger. Jeg har vært småbarnsmor både på 80, 90 og 00 tallet og igjennom alle disse årtiender har jeg sett ulike metoder være aktuelle. Alle metoder har vel ikke vært helt spisbare for meg og noen faktisk helt grusomme. Og mange av disse metodene har sikkert satt sine spor hos barna (og foreldrene).  

Dette var godt krevet, og jeg må vel si meg enig. Det går i bølger, og det er ikke første gang vi ser uspiselige spor som følge av den tid og oppvekstmiljø de vokser opp i. Uansett, så vil jeg påstå at vi da er inne i en av de mer uspiselige periodene (ikke les dette for ekstremt), og jeg er ikke udelt positiv til den foreldrestil (du nevnte noen punkter) mange av oss har i dag. Jeg er veldig glad i barn og tør si jeg i hovedsak er ressursorientert i min holdning til de, ikke problemfokusert. Men nå hadde jeg altså lyst til å sette fingern på hvor frekke og ufordragelige de også kan være i sitt forhold til voksne autoriteter, samt til andre barn.

Gratulerer, du er den heldige vinneren av dagens innlegg, premien er en julenisse:

Hvis du klarer å få ti slike av meg, så venter en større premie

[:D]

Back
Topp