Har spist NEI mat

babyverden09

Blir kjent med forumet
Er 10 uker på vei og jeg har spist masse nei mat som blant annet salami, ikke gjennomstekt kjøtt og spekemat.

Har spist det gjevnlig og spekeskinken var veldig tidlig i svangerskapet. Glemte meg helt. Men det andre har jeg gjerne fått servert og spist.

Er litt bekymret nå. Merker ikke noe uvanlig. Men burde jeg ta en sjekk om jeg har fått de bakteriene ??

jeg ville nok spurt legen min.. har du vært på første svangerskapskontroll?

Er 10 uker på vei og jeg har spist masse nei mat som blant annet salami, ikke gjennomstekt kjøtt og spekemat.

Har spist det gjevnlig og spekeskinken var veldig tidlig i svangerskapet. Glemte meg helt. Men det andre har jeg gjerne fått servert og spist.

Er litt bekymret nå. Merker ikke noe uvanlig. Men burde jeg ta en sjekk om jeg har fått de bakteriene ??
Man sier jo at det er veldig liten risiko for smitte i Norge. Ser også en annen tråd hvor noen har fått svar fra Gilde at råstoffene har vært fryst, og derfor trygge. Men jeg vet ikke om dette gjaldt råstoffer i salami eller annen spekemat, siden det ikke kom fram hvilke produkter det ble spurt om.

Om du fryser det ned, blir det trygt.

Tror noen leger tar blodprøver for å sjekke rundt uke 12. Du kan jo høre om det. :)

Men det er visst mer utbredt smitte i varmere strøk, hvor mange er immune. Her i Norge er det mye tryggere. Men nå som du er klar over det kan du jo fryse ned eller gjennomvarme det.

Det jeg bekymrer meg mest for er listeria, men det er visst også veldig sjelden her. Likevel er det greit å finne ut hva en bør holde seg unna, for å være på den sikre siden.

Jeg har ikke oversikten over alt selv, derfor jeg spurte her inne også. Synes det kommer nye råd hele tiden, men spekemat og rått kjøtt har jo vært advart mot lenge. Frys eller stek framover! :-)

Last edited:
Nei. Slike ting er jeg veldig bevisst på. Er en grunn for at man får slike anbefalinger fra helsedirektoratet . Og da følger jeg dem, er snakk om 9
Måneder av mitt liv.

Det går nok veldig bra. I hele første trimester med storebroren levde jeg omtrent av salami og trønderfår. (Uvitende om at jeg var gravid) ble aldri sjekket for noe. 3 åringen er frisk og rask(og vell så det):) ville ikke brukt så mye energi på å bekymret meg over det. Men du kan jo alltids spørre legen din å høre hva han mener. :)

Jeg drakk en flaske vin en kveld før jeg visste jeg var gravid. DET har jeg dårlig samvittighet for ja! Å pappaen er hysterisk!!!

Jeg spiste fårepølse tidlig i svangerskapet (var to eller tre uker på vei) fordi jeg ikke visste jeg var gravid. Jeg var litt bekymret, men hos meg gikk det bra. Har aldri spist det etter det for jeg er veldig bevisst på det. Jeg klarer meg fint uten! SÅ mye annet vi kan spise, mye mer ja-mat enn nei-mat, så hvorfor fokusere så mye på hva vi ikke kan putte i oss? Bare seks måneder igjen! Og dette kommer fra ei som var fårepølse-avhengig i tre måneder!

Frysing fjerner toxoplasmose, men ikke listeria! Da må du varmebehandle det. Det KAN finnes i spekemat.

Å si at "det gikk bra med andre" betyr ikke at det ikke er farlig. Det finnes nemlig de som har mistet barnet sitt pga smitte, hva tror du de hadde sagt?
Mange røykere får friske barn, men det betyr ikke at det er fritt fram å gjøre det.

Dette er ikke ment som krass kritikk av noen, bare som opplysning. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg ville bedt om å ta en test, bare for å være på den sikre siden. Er bare en blodprøve. Skulle du mot formodning være smittet av noe, kan du få behandling for det. Du finner en del om dette hvis du googler det ☺️

Jeg for min del har faktisk hatt toxoplasma før jeg ble gravid, uten å vite om det, så jeg ville heller ha testet og funnet ut av det slik at jeg kunne ha fått behandling om nødvendig. Som flere skriver er det veldig sjelden at man blir smittet i Norge, men da vil jeg tro det et bedre for deg å få det utelukket, enn at du skal gå å bekymre deg.. ☺️ Ikke bra for deg eller babyen om du skal gå å være redd.

Jeg drakk sprit å vin noen dager før posetiv test så er litt bekymra sjøl. Hadde vert mindre bekymra hvis d var spekemat tror jeg :-/

Jeg drakk sprit å vin noen dager før posetiv test så er litt bekymra sjøl. Hadde vert mindre bekymra hvis d var spekemat tror jeg :-/
Ysj, godt å høre det ikke bare er meg som gikk på en smell der.

Ikke at det vil hjelpe men... Alt så nå bra ut så må bare håpe.

Jeg har også spist mye nei mat. Gidder ikke bekymre meg for det, gjort er gjort, ingenting jeg kan gjøre med det nå. Er ikke veldig skeptisk for å spise spekemat etter at det har vært fryst, da jeg har lest at listeria trives meget dårlig i salt mat.

Mer mer skeptisk til oster etc. Men igjen har jeg aldri hørt om listeria i den type mat som matportalen advarer mot, kun i annen type mat, som vannmelon, kylling, den skinka som va i Danmark for en stund sia.

Jeg drakk vin og spiste nei-mat før jeg visste jeg var gravid. På ul i dag så alt fint ut, men snakk med jordmor eller lege du. De kan ta blodprøve hvis du er bekymret :)

Back
Topp