Har du tatt influensavaksinen?

Ja, gjorde det sist svangerskap også. Da fødte jeg i januar og midt i influensasesongen da også.

Jeg fikk det ikke anbefalt da jeg var gravid i 2014, men starta svangerskapet med to mnd influensa, og det visste jo legen. Kanskje det var derfor?
 
Tok den sist svangerskap og gjør det sikkert denne gangen også, må bare huske på å spørre legen om det midt oppi alt annet :) nå tilhører jeg risikogruppe fra før av da, så skal egentlig ta den hvert år men jeg gjør det ikke :( har «bare» astma, så er ikke sånn krise risiko, ei heller har jeg hatt særlig ordentlig influensa noen gang, når jeg blir syk så setter det seg (naturlig nok pga astmaen) i lungene og resulterer gjerne i typ bronkitt, lungebetennelse eller at jeg bare hoster og hoster og høres ut som en kols-pasient uten at de finner ut hva det er annet enn irriterte lunger... når jeg leser hva jeg selv beskriver her så burde jeg vel strengt tatt ta vaksinen hvert år[emoji85][emoji85] gravid eller ei.

[emoji23][emoji85] Det hadde nok ikke skadet!
Bra du skal ta den nå da :)
 
Jeg skal ta den i morgen hos legen tror jeg, på svangerskapskontroll. Blir på en magisk måte alltid kjempesyk med influensa én gang i året, som regel i februar ;) Så da tenker jeg at jeg gjør det jeg kan for å motvirke det!

Vil ikke føde med influensa nei! [emoji15]
 
Lurt!
Her får alle i kommunen tilbud om gratis vaksine faktisk.

Det var smart! Rart det er så ulik praksis på så mangt i kommunene.
Legen min sa jeg uansett fikk den gratis fordi det anbefales når man er gravid, og da inngår det i oppfølgingen under svangerskap [emoji4]
Hadde tatt den uansett da [emoji4]
 
Har ikke tatt den, men får vel ta den! [emoji4]
 
Det var smart! Rart det er så ulik praksis på så mangt i kommunene.
Legen min sa jeg uansett fikk den gratis fordi det anbefales når man er gravid, og da inngår det i oppfølgingen under svangerskap [emoji4]
Hadde tatt den uansett da [emoji4]

Jeg ville ikke vente, så jeg tok den hos legen (annen kommune) og måtte da betale! Selv om jeg tar den fordi jeg er gravid!
 
Jeg fikk det ikke anbefalt da jeg var gravid i 2014, men starta svangerskapet med to mnd influensa, og det visste jo legen. Kanskje det var derfor?
Det er nok mulig det har en sammenheng ja.
 
Jeg har ikke tatt den før men skal ta den når legekontoret får den inn.
Har hatt kraftig influensa flere ganger før, og har hørt den blir verre når man går gravid. Det vil jeg helst unngå.
Har også lest at den beskytter barnet etter fødsel. :)
 
Ikke kommet hit enda Vet ikke om jeg kommer til å ta den, men ble hardt rammet av influensa i fjor, så lurer litt..
 
Blir man immun av å ha det?
(Kanskje dumt spm..)
Hvert influensavirus er forskjellig så du blir ikke immun mot influensa i fremtiden nei. Vaksinen klarer heller ikke å fange opp alle de potensielle virusene som får utbrudd hvert år så den gir ca. 60% mindre sjans for å få influensa, men jeg tenker at det er bedre enn full sjans for å få den :)
Kommer til å ta den neste uke da jeg skal til kontroll hos legen.
 
Etter prat med jordmor mente hun at jeg ikke trenger å ta den. Har ikke hatt influensa på så lenge jeg kan huske. Hun anbefalte å kle seg så man ikke fryser og hvis noen blir syke i familien eller blant venner så må man jo ikke henge oppi de hele tida. Så hvis ikke legen insisterer på at jeg skal ta den så gjør ikke jeg det.
 
Hvert influensavirus er forskjellig så du blir ikke immun mot influensa i fremtiden nei. Vaksinen klarer heller ikke å fange opp alle de potensielle virusene som får utbrudd hvert år så den gir ca. 60% mindre sjans for å få influensa, men jeg tenker at det er bedre enn full sjans for å få den :)
Kommer til å ta den neste uke da jeg skal til kontroll hos legen.

Det skjønner jeg,men det vi snakket om var at grunnen til at jeg ikke ble anbefalt å ta influensavaksinen sist kanskje var fordi jeg fikk influensa før jeg fikk tatt den. Og det visste jo legen, så kanskje det var derfor han ikke sa jeg burde ta den da.
 
Back
Topp