Har du tatt HPV-vaksinen?

Nei. Ble konisert for alvorlige celleforandringer i oktober i fjor, og fikk da beskjed av gyn om at det ikke var noe poeng i å ta HPV-vaksinen, før jeg eventuelt bytter partner. Ingen planer om å bytte partner, så da bruker jeg de pengene på noe annet i stedet for. Negativ HPV-test og fine celleprøver nå i sommer, ny celleprøve tas i januar.

Nei. Har ikke tatt og skal ikke ta den.

Begynte på den men rakk ikke siste dosen før jeg litt uventet ble gravid igjen. Har fått De to første dosene gratis. Helsesøster mente jeg skulle få den siste dosen gratis siden den var påbegynt :)

Jeg må isåfall betale selv, og det blir ikke aktuelt.

H
Nei. Ble konisert for alvorlige celleforandringer i oktober i fjor, og fikk da beskjed av gyn om at det ikke var noe poeng i å ta HPV-vaksinen, før jeg eventuelt bytter partner. Ingen planer om å bytte partner, så da bruker jeg de pengene på noe annet i stedet for. Negativ HPV-test og fine celleprøver nå i sommer, ny celleprøve tas i januar.

Hvordan fikk du tatt hpv test?

Jeg vurderte sterkt og lenge å ta den. Tok deg opp med helsesøster på en av kontrollene med mini. Om det var vits. Hun hadde ikke noe skikkelig svar på det, var liksom både ja og nei. Så er fortsatt litt i tvil, skal jo ikke stå på pengene, men hvis det ikke er noe poeng liksom så vet jeg ikke. Har hatt samme partner i snart 10 år nå. Men hadde dog noen fler før han da så kan jo ha smitten allerede.

Jeg vil gjerne ta den, og betaler gjerne for det. Vaksinen har jo en god effekt selv om man har viruset i kroppen fra før.

Jeg rakk bare ikke å gjøre det før jeg ble gravid. Tar den nok i løpet av de kommende årene.

Har ikke tatt. Hadde hatt for mange partnere til at legen mente det var mye vits i for meg ,er også for gammel til å få gratis.

Får det gratis. Tok første dose rett før jeg ble gravid. Skal fortsette med neste dose neste uke :)

Nei, det har jeg ikke. Vurderer det.

H

Hvordan fikk du tatt hpv test?

Jeg vurderte sterkt og lenge å ta den. Tok deg opp med helsesøster på en av kontrollene med mini. Om det var vits. Hun hadde ikke noe skikkelig svar på det, var liksom både ja og nei. Så er fortsatt litt i tvil, skal jo ikke stå på pengene, men hvis det ikke er noe poeng liksom så vet jeg ikke. Har hatt samme partner i snart 10 år nå. Men hadde dog noen fler før han da så kan jo ha smitten allerede.
HPV-test tas samtidig som celleprøve.

Aha, er det standard? Da er det vel ikke vits å å ta vaksinen om den er negativt om man ikke har tenkt å skifte partner?

Dette er ikke standard. Har man HPV-viruset i kroppen kan det ta flere tiår før det utvikler seg til noe mer. HPV-vaksinen beskytter ikke kun mot livmorhalskreft, men kan også beskytte delvis mot enkelte andre kreftformer.

Har ikke tatt. Hadde hatt for mange partnere til at legen mente det var mye vits i for meg ,er også for gammel til å få gratis.

Denne vaksinen er forebyggende, selv om man har hatt tidligere partnere. Ja, den er enda mer sikker om man ikke har hatt seksuell-debut enda, men den har fortsatt en god effekt etter debut. Jeg fikk god informasjon av gynekolog, og hun anbefaler denne vaksinen uansett, så lenge man er under en viss alder.

Dette er ikke standard. Har man HPV-viruset i kroppen kan det ta flere tiår før det utvikler seg til noe mer. HPV-vaksinen beskytter ikke kun mot livmorhalskreft, men kan også beskytte delvis mot enkelte andre kreftformer.
Aha, så den kan hjelpe om man allerede har smitten? Kunne tenkt meg å tatt hpv test isåfall for hvis jeg ikke har deg i kroppen er det vel ikke vits hvis jeg ikke skifte partner?
Men er kanskje ikke bare å be om en slik test?

Nei, men hadde jeg vært yngre og/eller ikke vært i et så fast forhold som jeg er, hadde jeg tatt den. :)

T

Takk :)
Dere som har tatt den (betalt) er det hos fastlegen?

Ja, fikk resept på vaksinene, hentet ut en og en selv, og fikk satt de hos fastlegen. :)

Alle født i 1991 eller senere får den gratis.
Så jeg har tatt to doser og venter på den siste om et halvår.

Back
Topp