Har du selv vært et flaskebarn......

H-melk med honning? Wow. Er det mulig at man kan overleve på det?:hilarious:


Hørte min stemor snakket om at hun lagde egen MME til mine brødre.... uten å spørre noe mer, så ble jeg bare veldig betenkt på det der. Sikkert noe i samme duren hun gjorde da!
Bestemor fortalte også at de vannet ut kumelk og barna vokste opp på det.

Det var nok mer vondt i magen barn da kanskje... Å honning...det er jo mange idag som ikke vet at det ikke skal gies til babyer.

De visste heller ikke at det er et protein i kumelka barna reagerer på, derfor vannet de den ut. Med nan er vel dette proteinet fjernet .

I mamma sin baby bok sto det at man trengte ikke pusse tanna på babyen før den var 1 år hahaha...Godt vi lærer noen nytt og kommer lenger :)
 
Bestemor fortalte også at de vannet ut kumelk og barna vokste opp på det.

Det var nok mer vondt i magen barn da kanskje... Å honning...det er jo mange idag som ikke vet at det ikke skal gies til babyer.

De visste heller ikke at det er et protein i kumelka barna reagerer på, derfor vannet de den ut. Med nan er vel dette proteinet fjernet .

I mamma sin baby bok sto det at man trengte ikke pusse tanna på babyen før den var 1 år hahaha...Godt vi lærer noen nytt og kommer lenger :)

Å guri! Haha! Huff, er jo helt sykt hvor stor forskjell det er på kunnskap nå
 
men fortsatt fått til / klart å amme?

I såfall hvor lenge ammet du?
Både jeg og broderen er flaskebarn (stramt tungebånd), men jeg har ammet jenta mi med melkeproteinallergi og stramt tb i 14 måneder. Slet veldig med melkeproduksjonen i starten pga dårlig stimulering, men etter klipp gikk ammingen som en drøm, og jeg synes det er nitrist at hun ikke vil ha lenger.
 
Jeg ble ammet, og har ammet begge mine.
Minstemann måtte over på flaske da han var 3 mnd ca pga såre bryst og gjentatte brystbetennelse. Kunne sikkert ha kavet meg gjennom det, men maktet ikke mer. Er veldig for amming, men ikke for en hver pris
 
Jeg ble ammet ca 4 mnd og ammet jenta mi ca 4 mnd.
History repeats :p
 
Jeg er flaskebarn, mamma fikk aldri melk sa hun. Jeg ammet første i 11 mnd (sluttet pga soppinfeksjon som vi ikke fikk behandling for før ammingen gikk skeis og melken forsvant), andre i 16 mnd, og tredjemann er 4 måneder, og vi ammer for fullt ennå [emoji4]
 
Jeg fikk flaske fra jeg var rundt 6 uker da mamma ble tom for melk. Samme med mine søsken. Jeg ammet eldste til hun var 2 & et halvt år og ammer enda lillesøster på snart 10 mnd :)
 
Jeg avvenna vistnok meg selv av puppen rundt 7 måneder (og fikk vel kumelk etter det fra kopp), men ammer fortsatt mini på litt over året uten noe problem. Det vil si, jeg har hatt litt tull med amminga, men det er utelukkende på grunn av helt hinsides råd jeg har fått av helsesøster.... skulle bare ignorert alt hun har kommet med av råd, skikkelig ammefiendtlige greier :(
 
Bestemor fortalte også at de vannet ut kumelk og barna vokste opp på det.

Det var nok mer vondt i magen barn da kanskje... Å honning...det er jo mange idag som ikke vet at det ikke skal gies til babyer.

De visste heller ikke at det er et protein i kumelka barna reagerer på, derfor vannet de den ut. Med nan er vel dette proteinet fjernet .

I mamma sin baby bok sto det at man trengte ikke pusse tanna på babyen før den var 1 år hahaha...Godt vi lærer noen nytt og kommer lenger :)
Jeg var nok over året før de begynte å pusse mine tenner [emoji85]

Men jeg har sterke tenner da, har vel hatt 3 hull eller noe i en alder av 38.
 
Jeg ble ammet i 14 dager før jeg fikk flaske har jeg lest.

Dessverre var det ikke så god kunnskap om amming på den tiden, og baby skulle bare mates hver 3 time. Klart det da ble for lite stimuli for produksjonen da og våre mødre mista melka..
Nå vet vi heldigvis at etterspørsel og produksjon henger sammen, og at jo mer baby dier jo mer produseres. [emoji4]
 
Jeg ble ammet i tre mnd og etterpå flaske.

Mkne barn er ammet i rundt to år hver. Mamma har sagt mange ganger t hadde hun fått de råd jeg vist hadde det gåtr annerledes.

Min bror fullammet hun i seks mnd forresten, korrigert tre mnd gammel (han var prematur) og hadde mye melk så det var rett og slett feil råd da jeg.ble født som gjorde det.
 
Herlig! Elsker sånne gamle bøker med helt hinsides råd og formaninger.

Husker du hva boken heter?
Husker ikke hva den heter , men kan se om jeg finner den når jeg kommer hjem igjen. Har den med mine baby ting som jeg har tatt vare på ...den må være skrevet på 70 eller 80 tallet...husker at det var bilde av et baby ansikt på den.

Ja, det er litt festlig å lese , ikke minst høre om hva som var vanlig før i tiden .
 
Jeg var nok over året før de begynte å pusse mine tenner [emoji85]

Men jeg har sterke tenner da, har vel hatt 3 hull eller noe i en alder av 38.

Har selv aldri hatt hull , har sterke tenner . Men igjen vi som har sterke tenner har ofte dårligere tannkjøtt.

Tror pappa var langt over 30 før han fikk hull.
Søskenbarnet mitt var 40 og hadde ikke hatt hull...enda hun bruker daglig medisiner.

Tenker på hvordan det var før når alle røykte inne, gjerne med barnet på fanget samtidig :O
 
Ja, det har forsåvidt mamma sagt, at når hun ser hvor mye vi (jeg og svigerinna mi) har ammet og holdt på i starten skjønner hun hvorfor det ikke gikk når hun fikk barn. Ahus på 1980-tallet, fikk flaske med sukkervann og mme allerede på fødestua og barnepleiere hadde oss hele natta. Er jo bare de med naturlig stordriftsmeieri som kan få noe produksjon med såpass dårlig ammestart,
 
Er en som nevnte det, at hun mente at de som ble ammet lenge selv, har lettere for å amme å produsere melk. Jeg var flaskebarn fra 3 mnd, og jeg klarte ikke amme jenta mi noe lenger. Men her slet vi med kolikk i 6 mnd -med stramt tungebånd ( deriblant svak sugeevne) , småspising pga refluks, melkeprotein allergi og Kiss/kidd

Jeg ble selv ammet lenge, men ente opp med to flaskebarn.
 
Har fullammet mine. Eldste til 5,5 mnd, så ammet jeg videre til hun var 10 mnd. Yngste ble fullammet til 4,5 mnd. Begynte da med litt grøt. Ammer fortsatt like mye nå, han er rett over 5 mnd, og så får han 1/2 porsjon grøt om dagen.
 
Hvorfor spør du? Det er ingen sammenheng mellom dette. Evnen til å amme, die og produsere melk er ikke arvelig.

Det er en ganske vanlig «familiesannhet» dessverre, som mange tror på. «I vår familie mistet alle melka etter x antall uker/måneder» etc. Men, enkelte tilstander som gjør amming vanskelig kan definitivt være arvelig. Stramt tungebånd eksempelvis, og enkelte tilstander som gir tuberøse bryst mener jeg og kan være arvelig. Men sånn generelt - helt enig med det du skriver og det handler som oftest om andre ting enn arv :)
 
Det er en ganske vanlig «familiesannhet» dessverre, som mange tror på. «I vår familie mistet alle melka etter x antall uker/måneder» etc. Men, enkelte tilstander som gjør amming vanskelig kan definitivt være arvelig. Stramt tungebånd eksempelvis, og enkelte tilstander som gir tuberøse bryst mener jeg og kan være arvelig. Men sånn generelt - helt enig med det du skriver og det handler som oftest om andre ting enn arv :)

Tubebryst er svært sjelden og visst ikke arvelig men feil under pubertet. Stramt tungebånd kan komme uavhengig av hva foreldrene har. Hovedsakelig er det myter og lite kunnskap om amming og melkeproduksjon som er problemet. Derfor jeg skrev det jeg skrev:)
 
Back
Topp