Har du selv vært et flaskebarn......

Tubebryst er svært sjelden og visst ikke arvelig men feil under pubertet. Stramt tungebånd kan komme uavhengig av hva foreldrene har. Hovedsakelig er det myter og lite kunnskap om amming og melkeproduksjon som er problemet. Derfor jeg skrev det jeg skrev:)

Stikkordet var kan, derfor skrev jeg det jeg skrev :) Fordi i enkelte situasjoner kan det ligge noe arvelig bak, men stort sett ikke, som jeg også skrev :)
 
De fleste av oss er jo født på en tid der kunnskapen om amming ikke var så stor og svært mange av oss ble derfor flaskebarn.

Men jeg så det i bsrselsgruppa med eldste Ei slet med amming og "i hennes familie holdt det bare en måned" jeg rådet henne til ammepoliklinikken da vi var helt ferske og amme hjelpen siden. Hun søkte for lite hjelp (og brukte ikke internett f. Eks) så hun fikk råd av sin søster og din mor som "visste at der deres familie var det sånn" og ungen hadde flaske ganske tidlig.

Selv var jeg storforbruker av amme hjelpen sin nettside. Problemfritt har det ikke vært, menjwg tilegnet meg kunnskap fra de som kan amming. Ikke fra min mor som mistet melka da jeg var ca 3 mnd. For som hun også har sagt. Hadde hun visst jeg jeg visste, hadde ting vært annerledes. Veiledningen man fikk på 70 tallet var ikke akkurat ammevennlig.
 
De fleste av oss er jo født på en tid der kunnskapen om amming ikke var så stor og svært mange av oss ble derfor flaskebarn.

Men jeg så det i bsrselsgruppa med eldste Ei slet med amming og "i hennes familie holdt det bare en måned" jeg rådet henne til ammepoliklinikken da vi var helt ferske og amme hjelpen siden. Hun søkte for lite hjelp (og brukte ikke internett f. Eks) så hun fikk råd av sin søster og din mor som "visste at der deres familie var det sånn" og ungen hadde flaske ganske tidlig.

Selv var jeg storforbruker av amme hjelpen sin nettside. Problemfritt har det ikke vært, menjwg tilegnet meg kunnskap fra de som kan amming. Ikke fra min mor som mistet melka da jeg var ca 3 mnd. For som hun også har sagt. Hadde hun visst jeg jeg visste, hadde ting vært annerledes. Veiledningen man fikk på 70 tallet var ikke akkurat ammevennlig.

Nettopp!!
 
Hvorfor spør du? Det er ingen sammenheng mellom dette. Evnen til å amme, die og produsere melk er ikke arvelig.

Er bare interessert i å selv se hva andre har opplevd. Så er det nevnt st hvis man selv er ammet lenge, så har man større sjans for å få melk og amme.
Men jeg tviler på det sistnevnte
 
Er bare interessert i å selv se hva andre har opplevd. Så er det nevnt st hvis man selv er ammet lenge, så har man større sjans for å få melk og amme.
Men jeg tviler på det sistnevnte

Tror det har mye med kultur og slike faktorer å gjøre.

På samme måte finnes det forskning som viser at mødre med høyere utdanning og høyere inntekt ammer barna sine lengre/oftere enn ellers. Og det er jo enkelte kulturelle ting på påvirker
 
Jeg var flaskebarn, min mor forsøkte med oss tre eldste men ble aldri særlig produksjon. Etter å ha pumpet til nr3 ble søsken nr4 flasket oop 100%.

Min nr1 prematur 7uker før termin. Hadde dårlig sugeevne, tok flaske bedre, men pumpet og delammet i 2mnd. Veldig nederlag som førstegangs uten få til amming, dårlig samvittigheten for barnet som ikke fikk morsmelk.

Nr2, dårlig produksjon av melk, delammet men mest flaske. Hjalp ikke med nesespray på noen av barna.

Prøver på nr3, skal i utgp IKKE amme, men mamme.. kose oss.
 
Jeg tror grunnen til dette «ryktet» også kan være pga stramt tungebånd. Det kan føre til dårlig sugetak og derfor dårlig produksjon. Og stramt tungebånd er jo arvelig.

Min mor delammet meg, jeg har litt stramt tungebånd og klippet som tenåring. Jenta mi har også litt stramt tungebånd men vi klarer å fullamme med hyppige måltider. Hun har litt problemer med å suge på «slapp» pupp. Hun er straks 4 mnd og går godt nok opp i vekt, men vi må begynne med fast føde med en gang hun har bikket 4 mnd.
 
Jeg fikk kun flaske fra jeg var 3mnd gammel, fordi jeg hadde blitt for glad i erstatninga så jeg nekta å ta morsmelk mer. Men amming gikk kjempe bra for meg fra første stund, men klarte bare amme til 11 mnd pga veldig vond biting. Hadde ammet lengere om det ikke var for det.
 
Her er det omvendt. Jeg ble ammet til langt over året, men mini her ble flaskebarn ved 2 ukers alder. Måtte gi tillegg fra start pga lite melk og stor vektnedgang (nesten 10%). Jeg måtte trygle meg til erstatning på sykehuset pga jeg merket at han var i hjel sulten. Fikk til slutt og ungen var endelig fornøyd. Prøvde å fortsette med amming hjemme, men vi slet en del med sugetak og jeg hadde store bekkenproblemer som kom og gikk med melken (selv om jordmødre benekter at dette har sammenheng er jeg helt sikker på at det har det i mitt tilfelle) og brystbetennelse med 40 i feber. De to første ukene ser jeg på som et rent helvete, og jeg er sjeleglad for at jeg kastet inn håndkle når jeg gjorde. Nå venter jeg nummer 2 og jeg kjenner det knyter seg i magen av å tenke på amming. Jeg vurderer faktisk å gå rett på tillegg.

Amming er vel og bra når det fungerer, men i noen tilfeller er faktisk mme best når det går utover mors helse. Jeg er så utrolig lei det hysteriet om amming at jeg spyr.

Så den teorien stemmer ikke her :) Jeg kunne sikkert fått til ammingen jeg som alle andre men det var ikke verdt det. Mme er vel så bra :)
 
Back
Topp