Har du opplevd snuforsøk på baby i seteleie?

I så fall, hvordan var det? Hvordan gikk det?

Vil gjerne høre! :confused004
Skal forsøke vending til uka, er spent på om det funker! Har du vært gjennom det?

Gikk brått opp for meg at om det ikke gjør det blir keisersnitt plutselig et reelt alternativ. Er usikker på om jeg vil gjennomgå vaginal fødsel med seteleie, om det ligger til rette for det. Jeg ønsker helst at vendingsforsøket skal fungere, da.
 
Sniker.

Ja. Var i utgangspunktet veldig skeptisk, men ville ikke føde i seteleie (mange grunner, blant annet enn tidligere dårlig fødselsopplevelse) og ønsket absolutt ikke PKS, så ga det et forsøk. Legene var pessimistiske og det var vondt, men det gikk og hun ble liggende. Hadde en fantastisk fødsel i hodeleie, og er så glad vi prøvde. Var 36+5.
Tusen takk for svar!
 
Sniker, var ikke så gale som jeg hadde lest, og følte de passet godt på, følte med på ul hele tiden og stoppet da det ikke gikk. Hadde prøvd igjen. Hos meg fikk de det ikke til, men 50% er vellykket
 
Ikke opplevd selv,men to av mine nermeste venninner har hatt et forsøk på kk. Hun ene har fortalt at hun aldri kommer til å gjøre det igjen.det var ekstremt smertefullt og heller ikke vellykka.men har en annen venninne som hadde et vellykka forsøk som ikke synst det var så smertefullt.så det kommer nokk an på legen som utfører prosedyren. Men mange leger tar avstand fra det,fordi risikoen er der,og det er stort sett en grunn til at babyen ligger den veien.
 
Jeg har opplevd det. Hadde vending på Haukeland sykehus i uke 37+4. Først ble det tatt ultralyd for å sjekke leie, når babyen fortsatt lå i seteleie ble det tatt en ny vekstkontroll. Babyen vår er litt større enn gjennomsnittet og ble estimert til ca. 3400g. Noe som ikke er så rart da både jeg og min samboer er ganske høye.

Måtte først til ta blodprøve, så 30 minutters sparketest. Så vending, så 1 times sparketest for så ny ultralyd for å sjekke at babyen lå riktig.

Selve vendingen ble gjort av en lege og overlegen. Så tok legen å trykket ned og løftet sete ut av bekkenet. For å så ta tak i hode og sete og vri det mot klokken sakte men sikkert. Så hun trykket noe voldsomt når hun vridde rundt. Virket som det var ganske tungt for legen, for hun måtte ha pause. Så tok overlegen og kontrollerte at de var på rett vei, og sjekket hjerterytmen til babyen.

Jeg hadde sett en kort video på nettet at det ble gjort, da gikk det veldig raskt og kvinnen lå der som ingenting skjedde.

Jeg personlig synes det var veldig vondt. Jeg måtte bare lukke øynene og fokusere på å puste. Plutselig begynte jeg å få halsbrann, noe som kanskje ikke er så rart da ungen presser oppover mot diverse organer. Så følte jeg plutselig at jeg ble helt kaldsvett i pannen. Jeg klarte å grine meg til at min samboer fikk være med, så han så hele vendingen. Han synes det var veldig rart, for når ungen lå i tverrleie, kunne han se hele fasongen til babyen på utsiden av magen. Tror det ble litt mye for han, for han måtte løpe ut og besvimte nesten utenfor resepsjonen. I det han løp ut begynte jeg å kaste opp. Legen nevnte noe med at til en annen gang kan det nok være en fordel at man har fastet på forhånd.

Selv om det var vondt og lite behagelig er jeg veldig glad for at vi gjorde det. Dette da jeg ikke ønsket setefødsel. Mye på grunn av de strenge reglene på Haukeland sykehus. Men det kan være greit å bestemme seg litt på forhånd, for på Haukeland anbefalte de meg setefødsel foran vendingsforsøk. Og de var veldig på det med å forsøke å overtale meg til setefødsel. Noe jeg synes er rart da det er en risikofødsel, og babyen vår er jo større enn gjennomsnittet i tillegg.
 
Etter vendingen synes jeg også at det ble mer behagelig. Dette spesielt med at hode har presser opp mot diverse organer, når babyen lå i seteleie. Jeg var mye kvalm de siste ukene før permisjonen begynte, og slet med å sitte ved kontorpulten, da jeg slet med å sitte rett opp og ned. Ble derfor 100% sykemeldt de siste 2 ukene.

Nå er jeg i uke 39, og er jo blitt større og det begynner å bli trangt. Så er ikke så lett å sitte rett nå. Men har ikke opplevd kvalme, og sparkene er nå mer på siden av magen.
 
Etter vendingen synes jeg også at det ble mer behagelig. Dette spesielt med at hode har presser opp mot diverse organer, når babyen lå i seteleie. Jeg var mye kvalm de siste ukene før permisjonen begynte, og slet med å sitte ved kontorpulten, da jeg slet med å sitte rett opp og ned. Ble derfor 100% sykemeldt de siste 2 ukene.

Nå er jeg i uke 39, og er jo blitt større og det begynner å bli trangt. Så er ikke så lett å sitte rett nå. Men har ikke opplevd kvalme, og sparkene er nå mer på siden av magen.

Så godt å høre din ærlige mening, at det var vondt, men verdt det. Nå har jeg vært på ekstra ultralyd idag for å sjekke, og min ligger heldigvis med hodet ned. Jm sa også at hun ikke tenker at det er plass for han til å snu seg mer nå, så håper han blir der :Heartblue
 
De prøvde på meg, men jeg hadde lite fostervann at de ikke klarte å snu henne. Så jeg må føde i seteleie Jeg er i 37+4 nå og har fått beskjed om at de setter meg igang i uke 38/39 så hun ikke blir for stor
 
De prøvde på meg, men jeg hadde lite fostervann at de ikke klarte å snu henne. Så jeg må føde i seteleie Jeg er i 37+4 nå og har fått beskjed om at de setter meg igang i uke 38/39 så hun ikke blir for stor
Har du fått beskjed om at du må føde i seteleie? Her fikk jeg beskjed om at jeg ikke må det om jeg ikke vil.

Forsøkte vending i dag, men de fikk det ikke til. Skal ta CT av bekken senere denne uken, og tilbake på vekstkontroll neste uke. Regner med at det blir tatt en avgjørelse på kontrollen.
 
De prøvde på meg, men jeg hadde lite fostervann at de ikke klarte å snu henne. Så jeg må føde i seteleie Jeg er i 37+4 nå og har fått beskjed om at de setter meg igang i uke 38/39 så hun ikke blir for stor
Hvor skal du føde? Så deilig å høre at de setter i gang til tross for seteleie, er redd for å måtte gå en evighet på overtid uten å bli igangsatt fordi han ligger i seteleie.
 
Å
Har du fått beskjed om at du må føde i seteleie? Her fikk jeg beskjed om at jeg ikke må det om jeg ikke vil.

Forsøkte vending i dag, men de fikk det ikke til. Skal ta CT av bekken senere denne uken, og tilbake på vekstkontroll neste uke. Regner med at det blir tatt en avgjørelse på kontrollen.
Så kjedelig at de ikke fikk snudd henne. Hvordan va forsøket?
 
Å

Så kjedelig at de ikke fikk snudd henne. Hvordan va forsøket?
Forsøket var helt greit. Møtte fastende (dvs. spiste frokost i 5-6 tiden på morgenen, timen var kl 13). De var tre fødselsleger der, og to jordmødre. I forkant satte jordmødrene på ctg for å sjekke at lille hadde det bra, hadde fin hjertelyd og godt med bevegelse. Jeg fikk veneflon i hånda også, i tilfelle jeg måtte få medisiner eller noe. En lege holdt oversikt over hjertet til lille, mens en annen forsøkte å snu ham. De prøvde å løfte ham ut av bekkenet mens de dyttet hodet mot høyre (han ligger med ryggen mot venstre, så det var naturlig å prøve den veien). Den siste legen var han jeg var inne hos i forrige uke. Til tross for iherdige forsøk av alle tre legene fikk de ikke løftet lille ut av bekkenet, han har nok satt seg godt til rette. Å ha fingre som stikker inn ved symfysen med mye kraft kan være ganske vondt. Det gikk fint en stund, men til slutt ble det nok for meg.

I etterkant var det ny runde med ctg, før de tok den av. Da fikk jeg gå på do, spise (du verden så godt svett ost er etter å ha fastet hele dagen!) og slappe av litt før det ble en siste runde ctg. Da var lille såpass gira av appelsinjuicen at de sleit med å finne hjertelyd. :p

Alt i alt en grei opplevelse. Ubehagelig, men verdt forsøket.
 
:happy:
Har du fått beskjed om at du må føde i seteleie? Her fikk jeg beskjed om at jeg ikke må det om jeg ikke vil.

Forsøkte vending i dag, men de fikk det ikke til. Skal ta CT av bekken senere denne uken, og tilbake på vekstkontroll neste uke. Regner med at det blir tatt en avgjørelse på kontrollen.
Jeg kunne velge så de tok CT og fant ut at bekkenet var bra nok til å føde vaginalt:happy: får vite i morgen dato på igangsettelse.
 
Hvor skal du føde? Så deilig å høre at de setter i gang til tross for seteleie, er redd for å måtte gå en evighet på overtid uten å bli igangsatt fordi han ligger i seteleie.
Jeg skal føde på Kalnes :happy: De setter igang slik at hun ikke blir alt for stor samt pga jeg har lite fostervann så er greit å bare få henne ut :happy:
 
Jeg skal føde på Kalnes :happy: De setter igang slik at hun ikke blir alt for stor samt pga jeg har lite fostervann så er greit å bare få henne ut :happy:
Jeg fikk ikke gjennomføre vendingsforsøk på Kalnes i går fordi de allerede hadde booket et. Var det deg? :p

Vet du om de setter i gang rutinemessig når det er snakk om setefødsel?
 
Jeg fikk ikke gjennomføre vendingsforsøk på Kalnes i går fordi de allerede hadde booket et. Var det deg? :p

Vet du om de setter i gang rutinemessig når det er snakk om setefødsel?
Nei jeg hadde det for ca 2 uker siden. Men de fant ut at det var ikke noe vits å prøve for hun ville ikke flytte på seg:happy: Aner ikke om det er vanlig eller ikke, hatt 2 forskjellige leger der som har sagt de vil sette meg igang i løpet av uke 38/39 så jeg har ikke tenkt så mye over det:p Men kan være at det er pga jeg har lite fostervann i tillegg til seteleie, skal bare bli godt å bli ferdig å få hilst på den lille frøkna:)
 
Nei jeg hadde det for ca 2 uker siden. Men de fant ut at det var ikke noe vits å prøve for hun ville ikke flytte på seg:happy: Aner ikke om det er vanlig eller ikke, hatt 2 forskjellige leger der som har sagt de vil sette meg igang i løpet av uke 38/39 så jeg har ikke tenkt så mye over det:p Men kan være at det er pga jeg har lite fostervann i tillegg til seteleie, skal bare bli godt å bli ferdig å få hilst på den lille frøkna:)
Ok, blir spennende her da. Jeg får vekstkontroll litt uti uke 38 tenker jeg. Kanskje vi havner på Kalnes med setefødsel samtidig, blir travelt for dem da. :p
 
Min lille har snudd seg til hodeleie!
Jeg må si jeg er lettet over det. Jm på siste ultralyd trodde ikke hsn har plass til å turne mer rundt nå. Men han flytter seg fra side til side med rumpa da :love7
 
Back
Topp