Har du foreliggende morkake?

Fikk vite på TUL at jeg også hadde det, men at det mest sannsynlig vokste oppover etterhvert som livmoren vokser. Skulle ikke ta noe spesielle forhåndsregler sa de til meg, men det vil bli sjekket igjen på oul og evt etter det få tettere oppfølging hvis den fortsatt ligger slik til. Merkelig med så forskjellige anbefalinger
Wow ja... jeg ble også fortalt at den lå langt nede. Hun så litt usikker ut men etterhvert sa hun at det ikke gjorde noen ting for den kommer til å flytte på seg... ble litt forvirra og bekymra nå jeg
 
Wow ja... jeg ble også fortalt at den lå langt nede. Hun så litt usikker ut men etterhvert sa hun at det ikke gjorde noen ting for den kommer til å flytte på seg... ble litt forvirra og bekymra nå jeg
Hadde det samme med 1., måtte inn til UL i uke 32 for å ta en ny sjekk om den hadde flyttet på seg. Den hadde gjort det
 
Sniker fra januar her. Jeg har også placenta previa totalis. På OUL fikk jeg beskjed om å ikke anstrenge meg fysisk, ikke samleie, ikke løfte tunge handleposer osv, spesielt ikke etter uke 23. Fikk også beskjed om å ringe rett på føden om jeg opplever blødninger. Jeg har også to keisersnitt bak meg og har forstått at det kan medføre en vesentlig risiko for at morkaken vokser fast når den ligger der den gjør. Jeg skal inn på ny kontroll i uke 28 på sykehuset. Får jeg blødninger blir det mye tettere kontroller.
 
jupp, har heldigvis store barn hjemme, så jeg kan ta det helt piano uten å anstrenge meg:)
 
Har fått beskjed om det på alle TUL, men at den mest sannsynlig vokste oppover etterhvert.
På OUL fikk jeg også beskjed om forliggende morkake, så jeg har blitt satt opp på ny kontroll i desember. Og så sa hun at ved den minste antydning til blødning, så skulle jeg ringe de.
Jeg håper fortsatt at den vokser seg opp der den skal være :smiley-angelic001
 
Uke 18 her og morkaken har heldigvis flyttet seg opp til normal plassering nå ved OUL :joyful:
 
Hadde det samme med 1., måtte inn til UL i uke 32 for å ta en ny sjekk om den hadde flyttet på seg. Den hadde gjort det
Sniker fra januar her. Jeg har også placenta previa totalis. På OUL fikk jeg beskjed om å ikke anstrenge meg fysisk, ikke samleie, ikke løfte tunge handleposer osv, spesielt ikke etter uke 23. Fikk også beskjed om å ringe rett på føden om jeg opplever blødninger. Jeg har også to keisersnitt bak meg og har forstått at det kan medføre en vesentlig risiko for at morkaken vokser fast når den ligger der den gjør. Jeg skal inn på ny kontroll i uke 28 på sykehuset. Får jeg blødninger blir det mye tettere kontroller.
Hvordan har det gått med deg? :)
 
Min morkake ligger nå, som sist, på fremre vegg. Søndag morgen begynte jeg å blø som bare det, det dryppet ned på gulvet på badet til og med. Jeg ringte Ahus med en gang og vi dro inn dit ganske umiddelbart. Pga. historien min med senabort i uke 21 for et år siden blir jeg fulgt opp tett av de, og selv om legene fant et sprell levende lite vesen og ingen bedre forklaring enn at den nederste delen av morkaken lå «litt lang ned» og toucher mormunnen ble jeg lagt inn til observasjon til neste dag. Har fått beskjed om å leve normalt, men komme med en gang om noe tilsvarende skjer eller jeg føler noe er galt. Nå fremover tenker jeg mannen skal få ta alle tyngre løft, og løping er uansett ikke noe jeg orker nå.

Planen er ny UL om 1,5 uke og hver 2 uke frem til uke 23.
Skjønner at det må være veldig ubehagelig og skummelt med tanke på sist opplevelse. Hvordan går det med deg nå?<3
 
Ja, glemte å nevne som det du skrev :joyful:
Morkaka kan trekke seg oppover samtidig når magen vokser. Hørte at det er vel ca 1-2 prosent gravide ikke har fått morkaka opp i svangerskap som endte med keisersnitt. Venninne av meg hadde det slik helt til uke 36, så plutselig flytta den seg opp da ble det naturlig fødsel :happy:

Får tenke positiv på at jeg IKKE havner i de 1-2 prosentene. Men jeg ble satt på som risikosvangerskap i flg sykemelding. Og redd for å plutselig miste ungen. Men skal huske at det er meg som feil med, og ikke ungen :Heartred
Syns nesten det høres ut som om svangerskapspenger hadde vært mer riktig enn sykemelding i dette tilfellet?
 
Syns nesten det høres ut som om svangerskapspenger hadde vært mer riktig enn sykemelding i dette tilfellet?
Ja, fikk svangerskapspenger kort tid etterpå :happy:
 
Ut og inn...resten av svangerskapet desverre.....forde jeg blødde gjevnlig helt til slutten. Gikk bra likevell da, ....kjedelig, men verdt det når premien kommer til slutt
Ikke akkurat den svangerskapet man ventet seg, men som du sier premien kommer tilslutt så er det absolutt verdt det! :love7
 
Fikk beskjed om det i uke 18.
Var på UL i dag (33+2), så nå har den endelig flytta seg 2cm fra åpningen. Nå kan jeg føde vanlig :)

Har levd uten særlig aktivitet siden uke 18, uten å løfte mer enn 3 kg, osvosv
 
Sniker fra mai/juni jeg. Men nå ble jeg litt usikker. Jeg fikk påvist mulig foreliggende morkake etter en uforklarlig blødning. Men fikk ikke beskjed om at jeg måtte ta noen forhåndsregler. Jobber også i et fysisk tungt yrke, med mye aktivitet. Og tunge løft daglig. Er det andre grunner enn en foreliggende morkake som gir dere grunn for ro? (Jeg snakker ikke om å ha morkaken foran, men ved åpningen ja).
 
Back
Topp