Har du foreliggende morkake?

Hei! :joyful:

På TUL forrige uke fikk vi vite at morkaka lå langt nede, så ble det akutt sykmelding på meg grunnet mitt fysiske arbeid på jobb. Det var uventa og overraskende da mine de tre andre svangerskapene har gått knirkefritt.

Fått beskjed om ikke å hoppe, løpe og løfte tungt. Og sexforbud i 5 uker. Skulle det oppstå blødning så er det rett til Føden, og da vurderes man om man blir sengeliggende resten av svangerskapet :dead: Så tar det veldig rolig og prøver å unngå det.

Skal på en ny UL den 1/9. Da får vi se hvordan situasjonen ligger an, samtidig forhåpentligvis få vite kjønnet :Heartred

Noen andre her i samme båt?
 
Fikk vite på TUL at jeg også hadde det, men at det mest sannsynlig vokste oppover etterhvert som livmoren vokser. Skulle ikke ta noe spesielle forhåndsregler sa de til meg, men det vil bli sjekket igjen på oul og evt etter det få tettere oppfølging hvis den fortsatt ligger slik til. Merkelig med så forskjellige anbefalinger
 
Fikk vite på TUL at jeg også hadde det, men at det mest sannsynlig vokste oppover etterhvert som livmoren vokser. Skulle ikke ta noe spesielle forhåndsregler sa de til meg, men det vil bli sjekket igjen på oul og evt etter det få tettere oppfølging hvis den fortsatt ligger slik til. Merkelig med så forskjellige anbefalinger
Fekk beskjed om det samme som du.
 
Fikk vite på TUL at jeg også hadde det, men at det mest sannsynlig vokste oppover etterhvert som livmoren vokser. Skulle ikke ta noe spesielle forhåndsregler sa de til meg, men det vil bli sjekket igjen på oul og evt etter det få tettere oppfølging hvis den fortsatt ligger slik til. Merkelig med så forskjellige anbefalinger
Ja, glemte å nevne som det du skrev :joyful:
Morkaka kan trekke seg oppover samtidig når magen vokser. Hørte at det er vel ca 1-2 prosent gravide ikke har fått morkaka opp i svangerskap som endte med keisersnitt. Venninne av meg hadde det slik helt til uke 36, så plutselig flytta den seg opp da ble det naturlig fødsel :happy:

Får tenke positiv på at jeg IKKE havner i de 1-2 prosentene. Men jeg ble satt på som risikosvangerskap i flg sykemelding. Og redd for å plutselig miste ungen. Men skal huske at det er meg som feil med, og ikke ungen :Heartred
 
Fikk vite på TUL at jeg også hadde det, men at det mest sannsynlig vokste oppover etterhvert som livmoren vokser. Skulle ikke ta noe spesielle forhåndsregler sa de til meg, men det vil bli sjekket igjen på oul og evt etter det få tettere oppfølging hvis den fortsatt ligger slik til. Merkelig med så forskjellige anbefalinger
Har forstått det slik at det er fleire nivå av foreliggende morkake.
 
Behandling
Hvis forliggende morkake oppdages omkring 17.-23. uke, vil du få beskjed om å oppføre deg som normalt. Ny ultralyd vil bli utført som angitt over. Dersom morkaken på dette tidspunkt fortsatt er forliggende, anbefales forsiktighet med hardt fysisk arbeid, samleie og mosjon, og du bør ikke bruke tamponger. (Dette er fra Nhi)
 
Behandling
Hvis forliggende morkake oppdages omkring 17.-23. uke, vil du få beskjed om å oppføre deg som normalt. Ny ultralyd vil bli utført som angitt over. Dersom morkaken på dette tidspunkt fortsatt er forliggende, anbefales forsiktighet med hardt fysisk arbeid, samleie og mosjon, og du bør ikke bruke tamponger. (Dette er fra Nhi)
Nyttig! Håper at vi som har slik flytter seg oppover i løpet av svangerskapet :Heartred
 
Min lå helt på kanten ved åpningen i uke 10, og forårsaket da en liten blødning. Da sa ikke gyn at jeg trengte ta noen forhåndsregler. Hadde brun utflod et par uker etterpå. På ul tre uker senere hadde morkaken flyttet seg, og jeg har ikke merket noe mer til blødninger. Har forstått det slik at hos noen flytter den seg raskt og hos andre sakte. Håper din har kommet seg bort fra åpningen til fødsel hvertfall :)
 
Min morkake ligger nå, som sist, på fremre vegg. Søndag morgen begynte jeg å blø som bare det, det dryppet ned på gulvet på badet til og med. Jeg ringte Ahus med en gang og vi dro inn dit ganske umiddelbart. Pga. historien min med senabort i uke 21 for et år siden blir jeg fulgt opp tett av de, og selv om legene fant et sprell levende lite vesen og ingen bedre forklaring enn at den nederste delen av morkaken lå «litt lang ned» og toucher mormunnen ble jeg lagt inn til observasjon til neste dag. Har fått beskjed om å leve normalt, men komme med en gang om noe tilsvarende skjer eller jeg føler noe er galt. Nå fremover tenker jeg mannen skal få ta alle tyngre løft, og løping er uansett ikke noe jeg orker nå.

Planen er ny UL om 1,5 uke og hver 2 uke frem til uke 23.
 
Hei, jeg hadde dette i mitt forrige svangerskap. Ble lagt inn til observasjon ved hver blødning og godt fulgt opp. Det gikk helt fint. Jeg måtte ha planlagt keisersnitt da morkaken ikke flyttet seg, men det var en fin opplevelse likevel :Heartpink
 
Min lå helt på kanten ved åpningen i uke 10, og forårsaket da en liten blødning. Da sa ikke gyn at jeg trengte ta noen forhåndsregler. Hadde brun utflod et par uker etterpå. På ul tre uker senere hadde morkaken flyttet seg, og jeg har ikke merket noe mer til blødninger. Har forstått det slik at hos noen flytter den seg raskt og hos andre sakte. Håper din har kommet seg bort fra åpningen til fødsel hvertfall :)
Såpass, det er godt å høre at det endte godt for deg! Håper morkaka flytter seg raskt oppover. Skal ha en ny UL neste uke så får vi se :Heartred

Min morkake ligger nå, som sist, på fremre vegg. Søndag morgen begynte jeg å blø som bare det, det dryppet ned på gulvet på badet til og med. Jeg ringte Ahus med en gang og vi dro inn dit ganske umiddelbart. Pga. historien min med senabort i uke 21 for et år siden blir jeg fulgt opp tett av de, og selv om legene fant et sprell levende lite vesen og ingen bedre forklaring enn at den nederste delen av morkaken lå «litt lang ned» og toucher mormunnen ble jeg lagt inn til observasjon til neste dag. Har fått beskjed om å leve normalt, men komme med en gang om noe tilsvarende skjer eller jeg føler noe er galt. Nå fremover tenker jeg mannen skal få ta alle tyngre løft, og løping er uansett ikke noe jeg orker nå.

Planen er ny UL om 1,5 uke og hver 2 uke frem til uke 23.
Det må ha vært forferdelig følelse, å blø og tenke at "nå mister jeg det igjen". Å miste så sent i svangerskapet er veldig vondt! Unner deg godt i denne svangerskapet nå og godt å høre at du får tett oppfølgning nå:Heartred

Hei, jeg hadde dette i mitt forrige svangerskap. Ble lagt inn til observasjon ved hver blødning og godt fulgt opp. Det gikk helt fint. Jeg måtte ha planlagt keisersnitt da morkaken ikke flyttet seg, men det var en fin opplevelse likevel :Heartpink
Fint å høre at du ble fulgt godt opp i svangerskapet, men kjedelig at du endte med keisersnitt. Uansett, aller viktigst er en frisk baby tilslutt! :Heartred


Til alle sammen her:
Tusen takk for deres deling av opplevelser og erfaringer her. Føler meg litt mer tryggere her nå. Satser på at det går fint gjennom svangerskapet her:Heartred
 
Fikk vite på TUL at jeg også hadde det, men at det mest sannsynlig vokste oppover etterhvert som livmoren vokser. Skulle ikke ta noe spesielle forhåndsregler sa de til meg, men det vil bli sjekket igjen på oul og evt etter det få tettere oppfølging hvis den fortsatt ligger slik til. Merkelig med så forskjellige anbefalinger
Samme som deg!
 
Min lå forran i første svangerskap. I det den begynte å flytte seg ble det blødninger...jeg ble sykhusliggende da en liten flik løsnet....da ble det forhåndsregler. Men da den lå forran kunne jeg leve som normalt. Min flyttet seg opp til slutt, og det ble vaginal fødsel
 
Min lå forran i første svangerskap. I det den begynte å flytte seg ble det blødninger...jeg ble sykhusliggende da en liten flik løsnet....da ble det forhåndsregler. Men da den lå forran kunne jeg leve som normalt. Min flyttet seg opp til slutt, og det ble vaginal fødsel
Huff, men sykehusliggende er verre enn å være hjemme! :dead: Måtte du ligge der lenge? Men så bra at den flytta seg oppover tilslutt:Heartred
 
Back
Topp