Har dere spist noe dere ikke burde?

Jeg merker at jeg er ganske "hysterisk" i hva jeg putter i meg... Har prøvd å bli gravid i 3 år, og endelig gått med Ivf forsøk, så er veldig redd for at noe skal gå galt.

Mange sier at spekemat kan spises om det har vært fryst først, men for min del skal alt varmebehandles, og skinka går i søpla fort, ingenting skal ligge lenge i kjøleskapet (også fordi jeg blir kvalm av kjøleskapet:p)

Syntes der er helt greit at folk har forskjellige meninger om ting. Mamma spiste alt når hun var gravid, og det er jo blitt menneske ut av meg:D

Ikke dette svangerskapet, men spiste masse jeg ikke burde i forrige svangerskap. Ble ikke klar over at jeg var gravid før i uke 7, ettersom jeg hadde fått blodprøveresultat som viste "ingen el".

Var på sydentur i uke 5-6 og spiste lite stekt biff, speke, upast. ost og jeg var heller ikke avholds på turen. Ble fryktelig bekymret og søkte råd hos leger da jeg fant ut at jeg var gravid. Han ene rådet meg til abort (!)

Jeg er fryktelig glad jeg ikke fulgte hans råd. Nå har jeg en sønn som nærmer seg tre, som er frisk og rask og som er tidlig ute både verbalt og motorisk :)
Er det virkelig sant? Rådet han deg til abort?? Det er jo helt forferdelig!! Viste ikke selv at jeg var gravid før uke 8 sist (ikke planlagt). Var også bekymret pga alkohol og rød biff ++. Men fikk beskjed om at mest sannsynlig gikk det helt fint, bare jeg var forsiktig fra nå av. :)

Ang lakris så har jeg fått råd om å spise det av helsepersonell pga lavt blodtrykk...

Ellers forsøker jeg å følge anbefalingene, men kjenner at det blir litt mye å ta stilling til hele tiden, kan jeg spise dette? Eller dette? Synes det er viktig å ikke bli hysteriske da sjansen tross alt er veldig liten å bli smittet av matvarer.

Så for at ingen skal misforstå hva jeg mener så mener jeg altså at vi bør følge anbefalingene, men at dersom vi har fått i oss noe (spesielt før man visste man var gravid) så hjelper det ikke å gå rundt med dårlig samvittighet. Også er det opp til hver enkelt hva dere velger :)

Jeg har vært litt "hysterisk" ifht. hva jeg kan spise... spiste masse spekemat, roastbiff, drakk alkohol og snuste i jula...FØR jeg visste at jeg var gravid :/ Så når jeg fant ut at jeg var gravid har jeg vært ekstra påpasselig!! Tør ikke spise stekt spekeskinke eller chorizo på pizzaen engang. Drikker maks en kopp kaffe om dagen, og prøver å spise minimalt med godteri..(men veldig svak for gjærbakst). Har prøvd å spise en del fisk..men så, uups.... fant ut i dag at jeg ikke kan spise ørret (!!) Spist det 2-3 ganger... godt stekt da, men likevel.. ble litt nervøs. Mye man skal bekymre seg for disse dager, må jeg si..

Jeg har vært litt "hysterisk" ifht. hva jeg kan spise... spiste masse spekemat, roastbiff, drakk alkohol og snuste i jula...FØR jeg visste at jeg var gravid :/ Så når jeg fant ut at jeg var gravid har jeg vært ekstra påpasselig!! Tør ikke spise stekt spekeskinke eller chorizo på pizzaen engang. Drikker maks en kopp kaffe om dagen, og prøver å spise minimalt med godteri..(men veldig svak for gjærbakst). Har prøvd å spise en del fisk..men så, uups.... fant ut i dag at jeg ikke kan spise ørret (!!) Spist det 2-3 ganger... godt stekt da, men likevel.. ble litt nervøs. Mye man skal bekymre seg for disse dager, må jeg si..

Du kan spise oppdrettsfisk (ørret og laks) - dette ble "friskmeldt" av forskerne for litt siden. Det er vilt fanget ørret over en kilo vi skal unngå, på grunn av opphopning av miljøgifter (steking og koking hjelper ikke mot dette).

En uke etter befruktning drakk jeg både vin, akevitt, rom og shots. Et par snus og en røyk også faktisk... Men det ble min siste tur på byen på lenge, hehe! For noen dager etter begynte jeg å merke at noe var på gang :)

Tror jeg spiste svartpølse rett før jeg testet positivt også (som jeg forsåvidt elsker). Men nå blir det ikke det på brødskiva mer. Medium stekt biff har jeg faktisk spist flere ganger, men det er norskt kjøtt. Og jeg selv som har tilberedt, så håper det ikke er krise.

Jeg skulle tolke på et selskap i dag, hvor vi hadde fått forhåndsbestilt mat før jul.. da hadde jeg bestilt hjortebiff, og det var veldig rødt og mørt kjøtt! Jeg var nesten ferdigspist før jeg huska at dette ikke var bra! Jaja.. jeg tenker det går bra jeg;)

Back
Topp