Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Marsipan kan du spiseHvordan er det med skinke? Skinke på pizza å sånn er greit mn ikke sånn oppskjært pålegg? Skal i dåp på søndag kan jg spise marsipan kake eller er det lagd av rå egg som ikke er bra :/ mye å tenke på...
Marsipan kan du spise
Skinken er ofte kokt, så det skal gå bra. Du kan spise vanlig kokt skinke og skinke på pizza
Spiste en del lakrisdrops før jeg fant ut av at en ikke skal spise det.. men tror ikke det hadde noe å si
http://www.babyverden.no/Nyheter/finske-myndigheter-frarader-gravide-a-spise-lakris/Whaaat? dette har jeg aldri hørt noe om... lakisdrops farlig å spise? Hvor har du lest det? (hjelp..jeg har spist det masse!)
Enig med degSynes det er rart at så mange bagatelliserer offentlige anbefalinger til hva man skal unngå å spise i svangerskapet.. Jeg vil for all del ikke virke hysterisk, for det er jeg ikke, men det er ærlig talt snakk om 9 små måneder der man skal ta hensyn til et annet menneske! Man har som gravid fult ansvar for den lille kroppen, og mange ting kan man ikke gjøre noe med. Mange ting bare skjer, men noen ting, som hva man putter i kroppen, kan man faktisk styre selv! (Nå snakker jeg ikke om den ene salamipølsa man spiste fordi man glemte seg, eller at man forsynte seg av spekematen før man visste man var gravid! Jeg snakker om de som vet at man ikke bør, men som rett og slett driter i det gang på gang).
Dere som tar så lett på spekemat, har dere lest dere opp på toksoplasmose? Ikke veldig sannsynlig at man blir smittet (2/1000 gravide leste jeg et sted), men om man blir det kan fosteret i verste fall få hjerneskader, nedsatt syn og hørsel og risikoen for spontanabort øker.. Ikke noe jeg vil ha på samvittigheten hvertfall!
Jeg ser selv at dette ble et veldig pekefingerinnlegg, og det er greit.. Alle tar egne valg, men pass hvertfall på å ha nok kunnskap om hva konsekvensene av de valgene kan være, og ikke anbefal det til andre selv om det har gått bra med deg og andre
Tips om man har veldig lyst på spekemat er å ha det på pizza og varmebehandle det så godt at eventuelle bakterier og parasitter dør Det er skikkelig godt
Ikke for å virker frekk eller noe. Men nå har jeg lest gjennom tråden flere ganger og finner ingen som regelrett "driter i anbefalingene" som du så fint sier.. Noen har fått meg seg at gilde salami feks er ok og følger de anbefalingene med god samvittighet.Synes det er rart at så mange bagatelliserer offentlige anbefalinger til hva man skal unngå å spise i svangerskapet.. Jeg vil for all del ikke virke hysterisk, for det er jeg ikke, men det er ærlig talt snakk om 9 små måneder der man skal ta hensyn til et annet menneske! Man har som gravid fult ansvar for den lille kroppen, og mange ting kan man ikke gjøre noe med. Mange ting bare skjer, men noen ting, som hva man putter i kroppen, kan man faktisk styre selv! (Nå snakker jeg ikke om den ene salamipølsa man spiste fordi man glemte seg, eller at man forsynte seg av spekematen før man visste man var gravid! Jeg snakker om de som vet at man ikke bør, men som rett og slett driter i det gang på gang).
Dere som tar så lett på spekemat, har dere lest dere opp på toksoplasmose? Ikke veldig sannsynlig at man blir smittet (2/1000 gravide leste jeg et sted), men om man blir det kan fosteret i verste fall få hjerneskader, nedsatt syn og hørsel og risikoen for spontanabort øker.. Ikke noe jeg vil ha på samvittigheten hvertfall!
Jeg ser selv at dette ble et veldig pekefingerinnlegg, og det er greit.. Alle tar egne valg, men pass hvertfall på å ha nok kunnskap om hva konsekvensene av de valgene kan være, og ikke anbefal det til andre selv om det har gått bra med deg og andre
Hun skrev ikke at folk driter i anbefalingene Det må være lov å si sin mening uten at det skal bli en sånn "nå støtter vi hverandre ikke" greie. Diskusjoner og ulike meninger hører til på forum. Jeg syns det er fint at noen sier det som det er for mange bagatelliserer faktisk anbefalingene. Betyr ikke at det er folk ikke på september 2016, men generelt.Ikke for å virker frekk eller noe. Men nå har jeg lest gjennom tråden flere ganger og finner ingen som regelrett "driter i anbefalingene" som du så fint sier.. Noen har fått meg seg at gilde salami feks er ok og følger de anbefalingene med god samvittighet.
Og dessuten. Toxoplasme er parasitten som hovedsaklig kommer ifra dyreavføring. Det er derfor vi skal være obs med håndhygiene rundt katteavføring. Grunnen til at vi ikke skal spise ulike matsorter og være obs på dato er Listeria.... Toxoplasme kan og komme fra mat, men pus er hovedgrunn.
Vi alle skal være her inne sammen lenge å støtte hverandre gjennom tykt og tynt. Da sette nok alle pris på at det som blir sagt har en saklig tone
Hilsen hormonella
Mener ikke at hun ikke støtter men hun sier selv at det ble et "pekefingerinlegg" og mange kan nok misforstå. Alle skal få ytre meninger slik jeg også gjorde. Og vil man informere så kan man gjerne komme med all fakta og ikke nevne bare halve. Ikke ute etter å starte en diskusjon men viss noen syns jeg sa noe feil så bare se bort ifra det. Alle kan ta feilHun skrev ikke at folk driter i anbefalingene Det må være lov å si sin mening uten at det skal bli en sånn "nå støtter vi hverandre ikke" greie. Diskusjoner og ulike meninger hører til på forum. Jeg syns det er fint at noen sier det som det er for mange bagatelliserer faktisk anbefalingene. Betyr ikke at det er folk ikke på september 2016, men generelt.
Det ble satt litt på spissen når jeg skrev at folk "driter i det", som jeg har lest her så hadde flesteparten glemt det eller at de ikke visste de var gravide. Det var ment mer generelt enn om bare de som skrev i denne tråden her, men det kom nok ikke tydelig nok frem Jeg forholder meg til hva matportalen anbefaler og de anbefaler ikke salami, hverken gilde eller annet... At gilde selv sier at det ikke er farlig tar jeg ikke for god fisk Men det må man selv vurdereIkke for å virker frekk eller noe. Men nå har jeg lest gjennom tråden flere ganger og finner ingen som regelrett "driter i anbefalingene" som du så fint sier.. Noen har fått meg seg at gilde salami feks er ok og følger de anbefalingene med god samvittighet.
Og dessuten. Toxoplasme er parasitten som hovedsaklig kommer ifra dyreavføring. Det er derfor vi skal være obs med håndhygiene rundt katteavføring. Grunnen til at vi ikke skal spise ulike matsorter og være obs på dato er Listeria.... Toxoplasme kan og komme fra mat, men pus er hovedgrunn.
Vi alle skal være her inne sammen lenge å støtte hverandre gjennom tykt og tynt. Da sette nok alle pris på at det som blir sagt har en saklig tone
Hilsen hormonella
Har ikke tid til noe langt svar, men vil si at det er veldig lite hyggelig å bli stemplet som hysterisk bare fordi man følger anbefalingene. Anbefalingene er heller ikke å ikke spise frukt og grønt, men å vaske det godt før man spiser det.Toksoplasmose kan finnes mange andre steder enn i salami, f.eks på frukt og grønnsaker, kontakt med jord og håndtering av katt/katteavføring. Hovedkilden er jo katter. Kanskje du tar på et håndtak med spor av katteavføring du ikke kan se. Da er faktisk salamipølsa tryggere.
Det er veldig fokus på hva man frivillig putter inn i munnen, men hva med smitte som man ikke kan se?
Så for sikkerhetsskyld burde man ikke spise frukt heller.. Men det blir jo for dumt.
Når gilde sier man kan spise deres produkter, burde det være trygt. Det har jo forekommet listeria i kokt skinke også, så det finnes ingen garantier uansett.
Jeg tror ikke man kan være for hysterisk, men at det er viktig å spise mest mulig normalt. Hvis noen likevel velger å være hysteriske, så burde de hvertfall holde det for seg selv og ikke rette pekefinger mot andre som ikke er så "flinke".
I utlandet ville jeg derimot vært mer forsiktig.
Når det gjelder lakris gjelder jo det bare i store mengder.