Har dere planlagt permisjonen

Solsikke123

Flørter med forumet
Jeg blir helt surrete av å lese om dette[emoji85] skjønner ikke hva som lønner seg og hva man må gjøre i forhold til barnehageplass. I utgangspunktet kunne jeg tenkt å vente med å sende ungen i barnehage før den er 1,6 år. Det er også ca da den har rett på barnehageplass sånn jeg har skjønt det (fra august). Har lyst å amme ungen i alle fall til den er 1 år. Har derfor flere spørsmål:

1. Hvordan skal dere ta ut permisjonen?

2. Er det kun ett opptak til barnehageplass, og da har mann rett på plass i august? Har hørt at det er flere opptak

3. Hvordan funker gradert permisjon, taper man penger på det? Vet at man får mindre penger med 80% uttak av perm

4.hva hvis man vil ha ferie samtidig sommeren neste år, da må begge ta ut ferie samtidig? Det er vel ugunstig hvis man skal forlenge perioden hjemme...

5.Ulønnet permisjon - er det kun mor som kan ta det? Er det noen ulemper bortsett fra det økonomiske?

På forhånd takk!

Tror ikke jeg kan svare på alt, men kanskje noe. Synes også det er litt vanskelig med februarbarn og barnehagestart. Nå har vi en som er født i slutten av april 2017, som starter i barnehage i august nå. Da regna vi på det, og fant ut at 100% uttak og 49 uker, samt 10 uker ulønna ville være best økonomisk. Meeen så endte det med at far tok 4 av de ulønnede ukene, og siden han tjener mer, vet jeg ikke om det lønte seg til slutt. Med ulønna må du starte ny opptjening av rett til sykepenger i alle fall, så kan være verdt å sjekke litt med arbeidsplassen. Vi har 2 uker felles ferie nå (far i permisjon og jeg i ferie), og motsatt forrige sommer. Vet jammen ikke om vi klarer å strekke barnehagestart for febbisbebbisen helt til august, men synes januar blir litt vel tidlig. Kanskje vi må betale for en plass vi ikke får brukt med en gang.. Usikker. Ikke så mye hjelp kanskje, men bra man har noen mnd på å finne ut av ting!

Vår begynte i bhg i mars, født april 17. Men nå er det kun opptak i august og desember her. Så regner med at februar babyen må begynne i barnehagen desember 2019. Har ikke mulighet til å ta ulønna. Veldig kjipt, men har ikke noe valg. Jeg kunne tenket meg å vært hjemme lenger, men hjelper fint lite når politikerne mener fedrene må vær mer hjemme at de får 4 uker, mens vi mister 4 uker. Her vil pappaen ha permisjon. Kjipt for meg som har tenkt å amme denne gang også, og vil være lenger hjemme. Men er litt på tanken å se om det er mulig med ulønna, men vet ikke om det er vits når vi nå vente helt til august med barnehage hvis vi ikke får inn i desember. Hater det nye systemet, men ingenting å gjør med det. :/

Jeg skal ha all min permisjon først, så skal han ha sin når jeg er ferdig.

Taper penger på 80%, selv om det er det jeg ønsker nå, men det er uaktuelt for samboer. For min del gjør det ingenting å tape p det, men for samboer er det helt uaktuelt.

Vi har alltid ferie samtidig, jobber samme plass. Jeg må bare huske å sette av ferien midt i permisjonen, i stedet for å ta den når permisjonen er over. Det måtte jeg sist, for jeg visste ikke at jeg skulle ha det i permisjonen.

Jeg tenker å ta 80% lønn og 59 uker med perm. Da er jeg hjemme til Des, også pappan til april ca, så får vi begge forlenge med ferie osv så tror jeg vi er der! For å kunne ta 80 % lønn så må vi bruke neste års feriepenger pg skattepenger til åspe på lønna, og ta en skikkelig hjemmeferie neste år. Men det er verdt det om jg får vært lenger med baby[emoji173]️

Vi har ferbruarbarn 2017, og hun begynner i barnehage nå i august! Hun er derfor 1 og et halvt år når hun starter. Fikk ikke plass før! Så jeg har gått til sammen 17 uker ulønnet! Og nå ferie. Tøft for pengboka! Men vi hadde ikke særlig mye valg! Håper veldig på å få bhg plass før august 2020 med nestemann. Tenker å søke da i familiebhg hvor det kanskje er lettere. Vet ikke jeg! Vi tar 100% så går heller jeg ulønnet! Taper veeeeeldig mye penger om samboer også kun får 80% lønn.

Jeg er litt frustrert over disse nye reglene, samboer har eget firma og derfor ikke mulighet til å ta 15uker perm. Skal se om han ikke kan dele det opp og ta perm om vi reiser på ferie..

Vi har ferbruarbarn 2017, og hun begynner i barnehage nå i august! Hun er derfor 1 og et halvt år når hun starter. Fikk ikke plass før! Så jeg har gått til sammen 17 uker ulønnet! Og nå ferie. Tøft for pengboka! Men vi hadde ikke særlig mye valg! Håper veldig på å få bhg plass før august 2020 med nestemann. Tenker å søke da i familiebhg hvor det kanskje er lettere. Vet ikke jeg! Vi tar 100% så går heller jeg ulønnet! Taper veeeeeldig mye penger om samboer også kun får 80% lønn.
Jeg håper på å kunne ta litt ulønnet for å forlenge perioden. Gikk du kun ulønnet permisjon i tillegg til vanlig perm, eller hadde du også ferie inni der? Hvor mange uker ferie i såfall? [emoji4]

Er veldig usikker, håper å klare å være hjemme til august men er stygt redd for at baby må i barnehage fra januar. Jeg studerer på nett (håper jeg slipper å ta pause men det kommer an på babyen) og jobber bare helg og ekstra så jeg vil kunne ha hen hjemme når jeg har fri.

Det er bare i Oslo det er pålagt med to opptak, resten av landet er det i utgangspunktet kun et. Så det kommer an på hvor man bor og hva slags plass det er i Bhg. Da vi flyttet dit vi bor nå kom man inn når som helst på året pga mange ledige plasser. Nå har man bare sjans under hovedopptaket i august når barnet har rett på plass.

Jeg håper på å kunne ta litt ulønnet for å forlenge perioden. Gikk du kun ulønnet permisjon i tillegg til vanlig perm, eller hadde du også ferie inni der? Hvor mange uker ferie i såfall? [emoji4]
Jeg tok 10 uker ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen min var over! Så tok far 10 uker pappaperm, såå fikk vi 2 uker til å gå opp med barnepass da to besteforeldre kunne dele litt mellom seg og samboer tok ut til sammen to feriedager i disse to ukene! Såå gikk jeg ut i ulønnet permisjon igjen i midten av mai 2018, og vært hjemme siden da! Gikk ut i ferie den 9 juli nå, i 3 uker, sååå starter lillemor i bhg nå den 01 august :)

Det er bare i Oslo det er pålagt med to opptak, resten av landet er det i utgangspunktet kun et. Så det kommer an på hvor man bor og hva slags plass det er i Bhg. Da vi flyttet dit vi bor nå kom man inn når som helst på året pga mange ledige plasser. Nå har man bare sjans under hovedopptaket i august når barnet har rett på plass.
Ja ok. Jeg skal flytte til Eidsvoll, og leste en artikkel som er noen år gammel at de hadde et av landets dårligste barnehagedekninger....Så jeg forventer ikke å få raskt plass i alle fall.

Jeg tok 10 uker ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen min var over! Så tok far 10 uker pappaperm, såå fikk vi 2 uker til å gå opp med barnepass da to besteforeldre kunne dele litt mellom seg og samboer tok ut til sammen to feriedager i disse to ukene! Såå gikk jeg ut i ulønnet permisjon igjen i midten av mai 2018, og vært hjemme siden da! Gikk ut i ferie den 9 juli nå, i 3 uker, sååå starter lillemor i bhg nå den 01 august :)

Betyr det at du var tilbake i arbeid når det var papaperm og barnepass av besteforeldre? :) Vet du forresten hvor lang tid det tar å opparbeide seg trygderettigheter etter ulønnet permisjon?

Betyr det at du var tilbake i arbeid når det var papaperm og barnepass av besteforeldre? :) Vet du forresten hvor lang tid det tar å opparbeide seg trygderettigheter etter ulønnet permisjon?
Var i arbeid under pappaperm og barnepass av andre ja :) sååå gikk jeg ut i ulønnet igjen! Nei det er jeg veldig usikker på fakisk! :/ hør med arbeidsgiveren din?! Tror det er forskjell på bedrifter og om de feks er en ANS bedrift, vanlig AS eller en IA bedrift også!

Jeg blir helt surrete av å lese om dette[emoji85] skjønner ikke hva som lønner seg og hva man må gjøre i forhold til barnehageplass. I utgangspunktet kunne jeg tenkt å vente med å sende ungen i barnehage før den er 1,6 år. Det er også ca da den har rett på barnehageplass sånn jeg har skjønt det (fra august). Har lyst å amme ungen i alle fall til den er 1 år. Har derfor flere spørsmål:

1. Hvordan skal dere ta ut permisjonen?

2. Er det kun ett opptak til barnehageplass, og da har mann rett på plass i august? Har hørt at det er flere opptak

3. Hvordan funker gradert permisjon, taper man penger på det? Vet at man får mindre penger med 80% uttak av perm

4.hva hvis man vil ha ferie samtidig sommeren neste år, da må begge ta ut ferie samtidig? Det er vel ugunstig hvis man skal forlenge perioden hjemme...

5.Ulønnet permisjon - er det kun mor som kan ta det? Er det noen ulemper bortsett fra det økonomiske?

På forhånd takk!
Jeg skjønner at du blir surrete det blir jeg å.. Men etter å ha tenkt litt er allerede litt planlagt!

Jeg jobber natt i halv stilling han jobber full dagstilling. Vi tar 100% permisjon og jeg tar hele felleskvoten (han har fått tilbud om deler men vil ikke) og 2 måneder ulønnet permisjon..
han tar gradert permisjon når m
in permisjon og 2 mnd ulønnet er over og jobber mine sovedager og siden jeg jobber natt blir det ca 6 dager i mnd.. Sånn får vi strekt permisjonen til ferien og vi kan da ha ferie sammen
Sånn gjør vi det og gjorde det med 1. Barnet.! Fungerte kjempefint for oss!

Vi tror vi går for 80 % for å drøye best mulig mot barnehagestart, får nok ikke plass før august. Så får heller den som er i arbeid jobbe litt overtid noen dager for å spe på hvis det blir nødvendig. Så tror jeg at jeg tar hele fellesperioden, men det kommer litt an på hvordan det går med ammingen [emoji5]

Vi har alltid ferie samtidig, jobber samme plass. Jeg må bare huske å sette av ferien midt i permisjonen, i stedet for å ta den når permisjonen er over. Det måtte jeg sist, for jeg visste ikke at jeg skulle ha det i permisjonen.

Jeg må bare spørre... Det er vel egentlig ingen ulempe å ta ferien til sist, er det?
Jeg tenker selv å ta ferien helt tilslutt, da jeg med februartermin, så rekker jeg jo både å avvikle all permisjon og ferie innad i 2019. Forsøkt å se litt etter om det har noe å si, men har ikke funnet noe (med unntak at vi må huske å søke om utsettelse av fars permisjon slik at han ikke mister dager), men nå ble jeg usikker etter å ha lest innlegget ditt, på om jeg har oversett noe

Vi tar nok 100% denne gangen og 10 uker ulønnet på meg, da mannen har fått ny jobb og nesten doblet lønna si og dermed taper mye på 80%. Ellers skal jeg ha mine uker og fellesperioden, mens pappaen tar sine 15 uker gradert når han er hjemme i friperiodene (jobber offshore) :)

Back
Topp