Jeg kan jo først forklare hva selektering er. Nå vet jeg ikke om det er flere sykehus som gjennomfører det, men pga at mitt lokalsykehus er en av tre deler av nordlandsykehuset har jeg tre muligheter for hvor jeg vil føde. Om fødselen ser ut til å være ukomplisert og uten ekstra risiko kan jeg velge fritt hvilket sykehus jeg vil føde på. På mitt lokale tar de kunn ukompliserte fødsler da de ikke har tilgang på akutt keisersnitt osv. De setter heller ikke epidural. Men ellers er det en veldig fin fødeavdeling, hvor man blir tatt godt vare på da de sjeldent har mange fødende samtidig.
Om det ser ut til å bli en komplisert fødsel så blir man vurdert om man må reise til Stokmarknes eller Bodø for å føde.
Timen i seg selv blir gjennomfør som en svangerskapskontroll, så har man en samtale også får man omvisning på fødeavdelingen man er på/evt legger planer for når og hvordan man skal reise til et annet sykehus.
Det gikk forsåvidt fint på min selektering, men den timen ble delt i to deler da lillesøster sitter. Så de ville gi henne litt tid til å snu seg først, noe hun ikke har gjort så langt. Så nå er planen at det blir fødsel i Bodø om lillesøster sitter når den starter, om hun snur seg får jeg føde lokalt

På onsdagen skal jeg på vekstkontroll, om hun ikke har snudd seg til da blir det booket time i Bodø for et vendingsforsøk raskt. Så får vi ta det derfra.
Langt svar men håper det gav et lite innblikk i hvordan vi har det på distriktsykehusene