Har dere opplevd dette?

18 års aldersgrense på spill skal gjelde på lik linje med kjøp av røyk og alkohol. Her må vi faktisk frem med legitimasjon for å kjøpe spill med 18 årsgrense på samtlige butikker som selger spill.
Jeg kjenner veldig mange som lar barna sine spille spill de ikke burde spilt og jeg kjenner også mange som gjør sitt beste for å holde grensene, men det er alltid ett sett med foreldre i de fleste vennegjenger som skal være de "kule" og lar barna spille slike spill.
Her er 18 årsgrensa punktum og ingen diskusjon. Samme med de fleste andre spill, men vi har noen spill med 7 årsgrense det er totalt uaktuelt å la barna spille før de er langt over 10 og vi har bilspill med 12 årsgrense jeg egentlig ikke har noe problemer med å la en 7 åring spille. Men spiller begge vi foreldrene gjennom spillene før ungen får røre de. Og vi kommer til å ha en lang samtale om alt dette den dagen det blir aktuelt.

Kjente en gutt på 5 år som spilte black ops zombie sammen med mora si! :O fikk hakeslep! Er jo 16 eller 18 års grense :/ greit nok hvis en 5 åring spiller et spill på 6 års grense men hallo 5 år og spille skyte og drepe spill...

Sliter med denne problematikken her ettersom et par-tre av kompisene i klassen til min sønn har "alle" disse stygge spillene med 16- og 18-årsgrense og får spille dem fritt hjemme. Den ene av dem er en nær venn av min gutt og det er faktisk fryktelig vanskelig. Jeg har gang på gang snakket med moren om det, at min gutt IKKE får lov å spille GTA5 og lignende. Om spillet benyttes mens han er der, må hun sende ham hjem. Det hjelper ingenting! :sad010Føler meg egentlig maktesløs, for det er tydeligvis ingen grenser hjemme hos enkelte. Hos oss følges aldersgrensene nesten til punkt og prikke. Det vil si han har fått et spill med 12-årsgrense nå nylig fordi det ikke inneholder voldelige scener eller annet som gjør det uegnet. Spiller ofte sammen med ham og tester ALLTID spillet før han får bruke det. Han er straks 10 år gammel, men milevis unna å være gammel nok for GTA og lignende spill. Jeg blir så sint og har hatt mang en samtale med min egen gutt om dette. Han forstår jo hva jeg sier og hvorfor jeg setter de grensene jeg gjør. Likevel synes han innimellom det er "urettferdig".....

Uansett, jeg står på mitt og viker ikke på de grensene jeg har satt. Sier også min klare mening til de aktuelle foreldrene og til barna. Det hjelper åpenbart ikke, men jeg kan ikke la være! Hva er det med disse foreldrene som ikke skjønner at deres 8-9-10-åringer (eller enda yngre for den del) ikke bør få lov til å spille spill med høy aldersgrense? Tror de grensene er satt for moroskyld? Jeg blir rett og slett rasende og fortvilet, men kommer ingen vei. Vil jo ikke nekte gutten min å være sammen med noen av kompisene hans heller, men ofte åpner jeg heller vår leilighet for dem. Da har jeg i det minste kontroll den tiden. Puh, dagens utblåsning! ;)

Uaktuelt med voldsspill til mine barn!

Hadde en femåring i barnehagen som hele tiden snakket om blodbad, krig og hogging av lemmer... Etter å ha snakket litt med henne fant jeg ut at hun satt og så sin fetter spille sånt når hun var på besøk til sin tante eller noe. Jeg ga beskjed til pedleder som tok det opp med foreldrene på foreldresamtale. Håper det ble tatt tak i!

Min sønn på 10 får ikke spille sånt, men han spiller kun FIFA stort sett.

Sent from my iPhone using BV Forum

Altså, barna må være over 14 for å kjøpe burm på butikken men 18 års spill er greit? Hva skjer med verden :p hemt sykt spør du meg, boen av spillene er jo drøye etter min mening.

Skjønner ikke at ikke foreldre sjekker opp litt mer, er ingen hemmelighet at GTA kan kamufleres som bilspill, at foreldrene tillater seg å være så naive provoserer meg.

Jeg har ødelagt mang en spillglede for barn ved å fortelle foreldrene hva de faktisk tillater barna å spille og hvor ille spillene faktisk er.
Veldig mange av de foreldrene jeg kjenner som er naive på dette området er foreldre som er "litt oppi årene" og har aldri spilt ett tvspill eller pcspill i sitt liv. Men jeg føler ikke det lengre er en unnskyldning, for i dag har jo alle google.

Jeg har ødelagt mang en spillglede for barn ved å fortelle foreldrene hva de faktisk tillater barna å spille og hvor ille spillene faktisk er.
Veldig mange av de foreldrene jeg kjenner som er naive på dette området er foreldre som er "litt oppi årene" og har aldri spilt ett tvspill eller pcspill i sitt liv. Men jeg føler ikke det lengre er en unnskyldning, for i dag har jo alle google.

Har samme oppfatning som deg, dvs litt todelt, noen av de yngste foreldrene "synes ikke det er så ille", de har gjerne vokst opp med det selv. Det har forsåvidt jeg og, og er som sagt veldig tydelig på hvilke spill min åtteåring skal spille og ikke.
Som du sier, Google og man har svaret der.

Her har mannen heldigvis ganske god peiling på alt av spill og hva de dreier seg om. Så ingen problem å luke vekk det som ikke egner seg. Men så bør vel strengt tatt aldersgrensa være en pekepinn for de som ikke vet bedre...

Et uskyldig bilspill med 18 års grense? Hvor dum og naiv er det mulig å være da? Herregud.

Nei, her er det helt uaktuelt med slike spill før hun er gammel nok.

Min 3 årige jente ble regelrett dyttet i bakken og sparket i ansiktet gjentatte ganger i bhg av to gutter som fikk spille spill med 18 års grense. De utførte samme type vold på henne som i spillet.

Det ble tatt hardt tak i av oss og de ansatte i bhg.

Det er uaktuelt hos oss.
Say whaaaaat :o jeg er helt sjokkert. Bra det ble tatt tak i :)

Nevøen min på 12 spiller dette spillet og diverse andre spill, merker mye sinne hos han. Så broren min tok spillet å sa at han ikke fikk spille det mer.

Sliter med denne problematikken her ettersom et par-tre av kompisene i klassen til min sønn har "alle" disse stygge spillene med 16- og 18-årsgrense og får spille dem fritt hjemme. Den ene av dem er en nær venn av min gutt og det er faktisk fryktelig vanskelig. Jeg har gang på gang snakket med moren om det, at min gutt IKKE får lov å spille GTA5 og lignende. Om spillet benyttes mens han er der, må hun sende ham hjem. Det hjelper ingenting! :sad010Føler meg egentlig maktesløs, for det er tydeligvis ingen grenser hjemme hos enkelte. Hos oss følges aldersgrensene nesten til punkt og prikke. Det vil si han har fått et spill med 12-årsgrense nå nylig fordi det ikke inneholder voldelige scener eller annet som gjør det uegnet. Spiller ofte sammen med ham og tester ALLTID spillet før han får bruke det. Han er straks 10 år gammel, men milevis unna å være gammel nok for GTA og lignende spill. Jeg blir så sint og har hatt mang en samtale med min egen gutt om dette. Han forstår jo hva jeg sier og hvorfor jeg setter de grensene jeg gjør. Likevel synes han innimellom det er "urettferdig".....

Uansett, jeg står på mitt og viker ikke på de grensene jeg har satt. Sier også min klare mening til de aktuelle foreldrene og til barna. Det hjelper åpenbart ikke, men jeg kan ikke la være! Hva er det med disse foreldrene som ikke skjønner at deres 8-9-10-åringer (eller enda yngre for den del) ikke bør få lov til å spille spill med høy aldersgrense? Tror de grensene er satt for moroskyld? Jeg blir rett og slett rasende og fortvilet, men kommer ingen vei. Vil jo ikke nekte gutten min å være sammen med noen av kompisene hans heller, men ofte åpner jeg heller vår leilighet for dem. Da har jeg i det minste kontroll den tiden. Puh, dagens utblåsning! ;)
Ungene må lære at de skal ta egne valg uansett hva de andre gjør. God "trening" for den dagen de blir tilbydd snus, alkohol, narkotika, sex osv... Trening i gåseøyne fordi dette er jo også viktig og derfor ekte og ikke trening, men allerede nå må de lære å selv ta ansvar for å faktisk følge grensene uansett hva som skjer rundt de.

Her har vi desverre problemet med at de andre skryter av at de får lov til filmer/spill med høyere aldersgrense. Som et resultat av at min spør hva aldersgrensen er på diverse spill de skal spille. Og så lyver de og sier spill/filmer er 18års grense når det er 12 el for å tøffe seg. Og har måttet oppklare for sønnen min at det ikke er sant. En del foreldre har selvfølgelig fått med seg at han ikke får spille hva som helst. Noen ber ungen sin spille noe annet/gjøre noe annet med han, mens andre bryr seg ikke og sønnen min går hjem mens de andre er igjen å spiller. Samtidig som de skriver engasjert på facebook om inkludering :banghead: De unnskylder det med at siden de har eldre søsken så er det visstnok så vanskelig å la en få lov og en annen ikke.

18 års aldersgrense på spill skal gjelde på lik linje med kjøp av røyk og alkohol. Her må vi faktisk frem med legitimasjon for å kjøpe spill med 18 årsgrense på samtlige butikker som selger spill.
Så hun som har skrevet dette har faktisk ikke lov til å selge det til barn?

Det står i artikkelen at hun ikke kan nekte å selge det til tiåringer når foreldrene står rett ved siden av.

Det står i artikkelen at hun ikke kan nekte å selge det til tiåringer når foreldrene står rett ved siden av.
Hun jeg quotet skriver at det er på lik linjene alkohol og røyk. Der får man ikke selge selv om foreldrene står rett ved siden av.

Hun jeg quotet skriver at det er på lik linjene alkohol og røyk. Der får man ikke selge selv om foreldrene står rett ved siden av.
Ofte er det jo faktisk foreldrene som kjøper spillene til barna sine. Sånn er det her. Man må nemlig vise legitimasjon for kjøp av spill med aldersgrense 16 og 18 år. Da går mamma eller pappa til butikken og kjøper spillet mens barnet er med. Dermed kan, dessverre, ikke personalet i butikken nekte salget. Jeg bebreider foreldrene, ikke personalet i butikken! Det er foreldrenes holdninger man må jobbe med i tillegg til eget/egne barn. Veldig trist at man skal ikke skal kunne føle seg trygg på at foreldre til barnas kompiser tar dette på alvor og har respekt for at andre foreldre har andre grenser enn dem. Man må derfor hele tiden være "på", følge med og snakke med barna (både eget og andres). Dessverre virker det vanskelig å få kontroll på dette, men som sagt tidligere; man kan ikke gi opp likevel!

Her det alle slags foreldre som lar barna få lov

Mine barn får ikke ha leke våpen engang, ihvertfall ikke voldelige spill. Og vi har regler for spille tid/databruk også.

Her er vi nøye med hva barna spiller.. Spiller kun på nettbrett/telefon og det er vi voksne som laster ned. Ergo ingen spill utover hva de har lov til.

Men har jo ingen sjangs å vite hva han gjør hos andre/kompiser osv..

Her det alle slags foreldre som lar barna få lov

Det er det her også, men yngre foreldre lar ofte barna spille med viten og vilje, mens foreldre "litt oppi årene" vet ikke hva det er snakk om, og derfor lar de barna spille.

Så vidt meg bekjent ja. Ei heller om foreldrene står der. Om foreldrene prøver å kjøpe det og de ikke er noen tvil om at det er til et mindreårig barn, så skal de også si nei.
Jeg ble nektet å kjøpe GTA for noen år siden for at jeg hadde med lillebroren min og de trodde jeg skulle kjøpe det til han.

Back
Topp