Takk for så mange svar

Synes det er fint å se at jeg ikke er alene om det..
Jeg er selv sykmeldt 100%. Fastlegen mener det er behov for det, da det er større sjangser for komplikasjoner om man ikke lytter til kroppen og at jeg har begynt å få litt høyt blodtrykk (+ har høyrisiko svangerskap). Er helt utmattet og må «dele» opp den lille energien jeg har, ellers så slår det tilbake noen timer/dagen etterpå. Har vært sykmeldt og skal være sykmeldt i hele februar (har sagt selv at jeg vil prøve å jobbe fra Mars måned). Jeg har så dårlig samvittighet over å være sykmeldt. Føler jeg skammer meg over det rett og slett, på en måte, uten å skjønne helt selv hvorfor. Fastlegen sier jeg bare må legge samvittigheten til side og at det ER god nok grunn til å være sykmeldt. «Husk at det er ingen som kommer med diplom og takker deg for at du har jobbet og slitet deg helt ut! I verste fall kan du aldri jobbe igjen eller at det går utover barnet i magen. Du er dessverre ikke uerstattelig for jobben. Så tenk på deg og barnet ditt», osv.
Har sånn halvveis klart å tenke litt positivt og ikke stresse så mye over at jeg er sykmeldt, helt til jeg var hos jordmor for første gang. Hun så dumt på meg når jeg sa at jeg var sykmeldt og sa «Alle MÅ jo jobbe selv om man er gravid. Arbeidsgiver må tilrettelegge!». Jeg følte meg så dum, men samtidig vet jeg jo at jeg er helt utmattet og ikke hadde klart. Så at hun sier det i litt dømmende tonefall synes jeg er ugreit (men ellers fornøyd med henne)