Har dere fått inn rutiner?

Guttemamma92

Forelsket i forumet
Junibarna 2015
Jeg lurer på om det er for tidlig å legge inn rutiner? Min gutt er snart 9 uker.
Vi legger han klokken 8 om kveldene, og rett før jul funket dette kjempe bra, og han sovnet. Sov da til klokken 12 ca. Fikk mat, sovnet og våknet igjen 3-4 tida for mat igjen. Etter jul har ikke dette funket så kjempe bra.
Gir MME på kveldene, og da spiser han mellom 120-200ml. Våkner ganske ofte og gir seg ikke før han får pupp, og får ligge sammen med oss..
Helsesøster sa jo tidligere man legger dem i egen seng, og prøver å trappe ned på måltidene på natten, jo tidligere venner de seg til det- men det virker ikke som han har noen interesse for å sove i egen seng, og uten mat om natten.
Er det for tidlig å prøve å lære han dette? Hvordan gjør dere det som kvelden og natten?
 
Tror det er litt tidlig med rutiner når de er 9 uker. Tror også det er tidlig å trappe ned på måltider. :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Sniker litt forresten;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Her er det null rutiner, og må enten ammes eller bysses i søvn.. Og så er det samsoving som gjelder.
Sånn blir det til kolikken er over. Har ikke energi til noe annet. Nå tar vi imot all søvn vi kan få, med åpne armer!
Så jeg og lillebror sover på vårt soverom, og sambo har det ene gjesterommet ;) det er han som jobber, og ikke har anledning til å ligge frampå alltid, siden han har ansvar for storebror når han våkner!
 
Her legger han seg når jeg gjør:) Sover bare i sin egen seng og synes det er helt supert. Sovner somregel me en gang han blir lagt i ca 22 tiden. sover til 02-03 og får mat, så til 06-07 og får mat og deretter til 09-10 så står vi opp :) Kan absolutt ikke klage <3
 
Helsestasjonen sa det ikke var vits i å innføre rutiner før de var tidligst tre måneder
 
Vi har heller ikke fått in noen rutiner enda og lillemann er 11 uker nå. Jeg håper at han fortsetter litt som i natt. Legger seg i 24-tida og vil ha mat i 5.30-tida.
Vi prøvde å legge han tidligere på kvelden, men det funker dårlig. Han skal ha mat hele tida og da kan han like godt være sammen med oss.
Han sover for det meste i egen seng, men vi har jusert senga hans på den måten at han ligger på samme høyde som oss og at den sida som ligger inntil senga vår ikke har grind.
 
Lillemann er 9 uker, de 2 siste ukene har vi fått litt "rutiner", legger seg kl 21.00 om kvelden, sover som regel godt til ca kl 04.00, blir da ammet, og sover videre til vi står opp mellom kl 07.00-08.00. Han sover i vår seng. Har prøvd å få han til å sove i sin seng, men har tydeligvis "lakenskrekk", våkner med en gang han blir lagt der. Så stresser ikke så mye med det. Dette er nr 4, er første gang jeg har en som sover så godt om natten så tidlig. De andre barna har blitt ammet/fått flaske hver 3. time til de var rundt 6 mnd. Alle har sovet sammen med meg så lenge de har hatt behov for "nattmat". Overgangen til soving i egen seng har gått seg til samtidig som de sover over hele natten. Så gjør det som faller deg mest naturlig er mitt råd :) Viktigste er at både du og lillemann får en god natts søvn.
 
Lillemann er 9 uker, de 2 siste ukene har vi fått litt "rutiner", legger seg kl 21.00 om kvelden, sover som regel godt til ca kl 04.00, blir da ammet, og sover videre til vi står opp mellom kl 07.00-08.00. Han sover i vår seng. Har prøvd å få han til å sove i sin seng, men har tydeligvis "lakenskrekk", våkner med en gang han blir lagt der. Så stresser ikke så mye med det. Dette er nr 4, er første gang jeg har en som sover så godt om natten så tidlig. De andre barna har blitt ammet/fått flaske hver 3. time til de var rundt 6 mnd. Alle har sovet sammen med meg så lenge de har hatt behov for "nattmat". Overgangen til soving i egen seng har gått seg til samtidig som de sover over hele natten. Så gjør det som faller deg mest naturlig er mitt råd :) Viktigste er at både du og lillemann får en god natts søvn.

Oi, så heldige dere er! :)
 
Vi har heller ikke fått in noen rutiner enda og lillemann er 11 uker nå. Jeg håper at han fortsetter litt som i natt. Legger seg i 24-tida og vil ha mat i 5.30-tida.
Vi prøvde å legge han tidligere på kvelden, men det funker dårlig. Han skal ha mat hele tida og da kan han like godt være sammen med oss.
Han sover for det meste i egen seng, men vi har jusert senga hans på den måten at han ligger på samme høyde som oss og at den sida som ligger inntil senga vår ikke har grind.

Dette ligner på hvordan vi har det her, men er like ofte en mating til i løpet av natten. At det er kl 3 og 6 for eksempel. Legger oss rundt 23. Prøvde i går å legge henne før oss for første gang, mellom 20 og 21, men det var ikke suksess! ;)
 
Sniker litt her.
Mange av dere sier det er for tidlig med rutiner når de er 6-10 uker... synes det er litt rart jeg...
Fra vi kom hjem fra sykehuset med første hadde vi rutiner, hun har faste stelle- og leggerutiner...i egen seng og fra 1 mnd på eget rom. Vi lider ikke av det den dag idag. Vi får kveldene sammen som et par og får gjøre det vi vil gjøre.. ungen sover som en stein og er stort sett aldri sur når hun legger seg. Hun sover aldri sammen med oss.
 
Sniker litt her.
Mange av dere sier det er for tidlig med rutiner når de er 6-10 uker... synes det er litt rart jeg...
Fra vi kom hjem fra sykehuset med første hadde vi rutiner, hun har faste stelle- og leggerutiner...i egen seng og fra 1 mnd på eget rom. Vi lider ikke av det den dag idag. Vi får kveldene sammen som et par og får gjøre det vi vil gjøre.. ungen sover som en stein og er stort sett aldri sur når hun legger seg. Hun sover aldri sammen med oss.

Oi, så bra! Ammer du også? Hvor ofte i løpet av natten? Hvor mye/ofte sover hun på dagen? Hvordan får dere henne til å sovne på kvelden?

Vi startet å ha henne i egen seng fra dag 1, men rundt dag 6 begynte hun å protestere voldsomt på dette og det å la en uke gammel baby skrike seg i søvn skrek også imot alle mine instinkter. Mannen lot henne skrike 2 kvelder, men hun skrek seg helt "vekk" så da sa jeg stopp :( Så hun bysses/synges for til hun sovner og da legges hun i egen seng. Når hun da våkner første gang rundt (alt fra) 3-6, så skal hun ha mat og da sovner jeg så da blir det samsoving resten. Disse rutinene syns jeg er et koselig stadie som uansett varer veldig kort sett i det lange løp og jeg tror ikke det betyr at det å lære seg å sove på eget rom etter hvert vil bli kjempe vanskelig. Men DET får vi nå se ;)
 
Jeg syns ikke det er for tidlig å legge inn rutiner, for man merker fort om det er noen vits i å prøve eller ikke.. Måtte bare høre hvordan dere fjør det hjemme, og ser vi gjør mye av det samme alle sammen :)
Igår la junior seg som vanlig klokken 8, sovnet og sov til halv 11. Var våken litt, så sovnet han og sov til halv 1. Da fikk han mat, sovnet og sov til kvart på 4, fikk pupp og sov til halv 8. Ei kjempe fin natt med andre ord. Har funnet ut at han sover best på siden, og med noe trangt rundt hodet(babynest) også med en koseklut eller noe inntill ansiktet.. Han like ikke smokk, noe jeg syns er litt dumt- siden han da bruker meg som smokk..
Det er liksom på kveldene han kan våkne til litt, men satser på at han sover lengre med tiden..

Når har dere tenkt at de kan få begynne å smake på tynntynn grøt/frukt/svisker? Vet mange begynner allerede fra 2mnd..
 
Vi har hatt en som har skreket MYE frem til for ei uke sida. Vi prøvde på samsoving men jeg sovna under amming og det ble veldig urolig søvn bådefor han og meg. Nå har vi kveldsstell med bading hver kveld i 19-21 tida, legges (foreløpig) i vågna si (må trilles en del), oppe for mat i to tida, igjen i seks-sju tida og da står vi opp. Noen ganger kommer han opp i vår seng på morgen :)
 
Oi, så bra! Ammer du også? Hvor ofte i løpet av natten? Hvor mye/ofte sover hun på dagen? Hvordan får dere henne til å sovne på kvelden?

Vi startet å ha henne i egen seng fra dag 1, men rundt dag 6 begynte hun å protestere voldsomt på dette og det å la en uke gammel baby skrike seg i søvn skrek også imot alle mine instinkter. Mannen lot henne skrike 2 kvelder, men hun skrek seg helt "vekk" så da sa jeg stopp :( Så hun bysses/synges for til hun sovner og da legges hun i egen seng. Når hun da våkner første gang rundt (alt fra) 3-6, så skal hun ha mat og da sovner jeg så da blir det samsoving resten. Disse rutinene syns jeg er et koselig stadie som uansett varer veldig kort sett i det lange løp og jeg tror ikke det betyr at det å lære seg å sove på eget rom etter hvert vil bli kjempe vanskelig. Men DET får vi nå se ;)

Jeg amma til ungen var 5 mnd. Da ville hverken baby eller jeg mer i og med at det ikke ble noe koselig. Nå hadde jeg en enkel unge å ha med å gjøre, men på det meste amma jeg to gang iløpet av en natt. Men hadde en lenestol inne på rommet hennes som vi satt i. Det gjorde at jeg ikke sovna med henne til brystet og ikke hun heller. I begynnelsen sov hun hele dagen følte jeg, men etterhvert som hun ble ca 2 mnd sov hun opp til 4-5 timer pr dag. For å få henne til å sovne i egen seng, så falt det egentlig ganske naturlig da hun kom hjem fra sykehuset. Hun gråt mye et par dager, men jeg la en skjorte i senga som var min og pakket tett rundt henne, da følte hun seg trygg og la seg ned nesten med en gang. Nå er hun 15 mnd å verdens enkleste å ha med å gjøre. Når nattdrakten kommer på og tannpussen er tatt vinker hun, musser og sier natta :p
 
Sniker litt her.
Mange av dere sier det er for tidlig med rutiner når de er 6-10 uker... synes det er litt rart jeg...
Fra vi kom hjem fra sykehuset med første hadde vi rutiner, hun har faste stelle- og leggerutiner...i egen seng og fra 1 mnd på eget rom. Vi lider ikke av det den dag idag. Vi får kveldene sammen som et par og får gjøre det vi vil gjøre.. ungen sover som en stein og er stort sett aldri sur når hun legger seg. Hun sover aldri sammen med oss.
Her har det ikke funket med rutiner ennå. På det meste spiser han annenhver time på kvelden/ natten og han hylgriner hvis han blir lagt inn på rommet vårt uten at jeg er med. Nå er han to måneder og jeg kommer ikke til å legge ham på eget rom enn så lenge når han blir så redd(?) i tillegg til kolikksmerter fra 23-24/1 på natten. Barn er forskjellige!
 
Sniker litt her.
Mange av dere sier det er for tidlig med rutiner når de er 6-10 uker... synes det er litt rart jeg...
Fra vi kom hjem fra sykehuset med første hadde vi rutiner, hun har faste stelle- og leggerutiner...i egen seng og fra 1 mnd på eget rom. Vi lider ikke av det den dag idag. Vi får kveldene sammen som et par og får gjøre det vi vil gjøre.. ungen sover som en stein og er stort sett aldri sur når hun legger seg. Hun sover aldri sammen med oss.
Ja vi gjorde også ting til faste tider så mye som mulig:) men å kutte ned på måltider på natten syns jeg er tidlig. Dette var noe trådstarter lurte på. Babyen må få mat når den er sulten :)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Dette ligner på hvordan vi har det her, men er like ofte en mating til i løpet av natten. At det er kl 3 og 6 for eksempel. Legger oss rundt 23. Prøvde i går å legge henne før oss for første gang, mellom 20 og 21, men det var ikke suksess! ;)
Det funket en eneste gang hos oss ;)
I natt var det igjen legging i 24-tida og mat 5.30 :) Føler meg mye bedre!
 
Back
Topp