Har dere bestemt permisjon?

Kvikklunsjen

Forelsket i forumet
Ja, har dere bestemt dere for hvordan fordele permisjonen?
Her skal nok far bare ta de 10 ukene som er forbeholdt han. Men vi er så usikre på om vi skal ta 49 eller 59 uker.

Egentlig vil jeg jo ta 59 uker for å være mest mulig hjemme med henne, men det er jammen en god bit av lønnen som forsvinner da altså.. 5000 for min del og det merkes godt! Selvsagt, man kan spare før permisjon, man kan stramme inn her og der, men det er veldig kjipt å miste de pengene!
Men da er det slik at bare den som er jhjemme får 80% av lønnen? Jeg må ha det inne med teskje! hehe

Et annet aspekt er at jeg bare har et vikariat og har (per dags dato) ikke jobb å gå tilbake til etter permisjon. Velger vi 59 uker har jeg lengre til å finne jobb på, som hjelper veldig. Men velger vi 49 uker får vi mer å rutte med......

Uff, utrolig vanskelig det der!

Hvordan gjør dere det?

Vi skal i alle fall ha 10 uker fordelt på to år for pappaen og tar ut totalt 59 uker med 80%☺

5000 bare? Om du har brukt en kalkulator på nettet så viser den kun differansen. Eller er det 5000 i mnd? Her taper vi tilsammen 54000 kr på å ta 80%, så det blir nok 100% + ferie her. Mulig det blir et par uker ulønnet og, men det kommer litt an på hvordan jobbsituasjonen for mim del blir osv.

Den som går hjemme får 80% ja. Om man jobber så vil man jo selvfølgelig få det man jobber for:)

5000 bare? Om du har brukt en kalkulator på nettet så viser den kun differansen. Eller er det 5000 i mnd? Her taper vi tilsammen 54000 kr på å ta 80%, så det blir nok 100% + ferie her. Mulig det blir et par uker ulønnet og, men det kommer litt an på hvordan jobbsituasjonen for mim del blir osv.

Den som går hjemme får 80% ja. Om man jobber så vil man jo selvfølgelig få det man jobber for:)

Ja, altså 5000 i mnd selvsagt.. Problemet er at jeg ikke kan ta "ferie" etter permisjon, ettersom jeg ikke har jobb å ta ferie fra, om du skjønner.. Vanskelig!

Ja, altså 5000 i mnd selvsagt.. Problemet er at jeg ikke kan ta "ferie" etter permisjon, ettersom jeg ikke har jobb å ta ferie fra, om du skjønner.. Vanskelig!

Aha, da skjønner jeg. Men du opparbeider deg vel ferie i år om du har vikariat nå. Du får jo feriepenger fra det også. Og da har du jo ihvertfall 4 uker om du ikke bruker det opp før du går ut i permisjon, som kan brukes når som helst i permisjonstiden.
Og om du ikke har jobb når du er ferdig med permisjon, så går du vel hjemme uansett, så da er det vel kamskje mest lønnsomt med 100%, også dagpenger etterpå?

59 uker med 80% + 10 uker ferie på meg. (vet nav bare har 8+2, men jeg får gjennom jobben) Jobber 2.mai til 10.Juli, så tar jeg 10 uker igjen. Poden starter på skolen da, og da får han korte dager på SFO i starten.

Jeg regner med at jeg tar 59 uker, regner med jeg får overgangsstønad så da går det fint til tross for at jeg da skal ha 80% lønn. Men det er ikke noe alternativ å ta ulønnet perm så da skal jeg passe på at jeg har perm til barnehagestart.

Har ikke bestemt oss helt ennå, men kontaktet NAV i går og fikk beskjed at man kan tidligst søke 6 uker før permisjonsstart (som er som regel 3 uker før termin). Så da har vi god tid :)

Skal ha 49 uker og 100% lønn vi + 5 uker ferie. Også når jeg har vært hjemme 44 uker skal han ha 10 uker. Også har vi ferie igjen sammen til neste sommer

49 uker + ferie. Far tar sine 10 uker + 4 uker. Vi tar gradert uttak fom januar slik at vi bytter på å være hjemme. Tror vi klarer å sjonglere med permisjon og feire slik at vi er hjemme med lønn helt til start i barnehage ☺

NB! Husk at hvis du velger 80% får far og 80% iflg hjemmesidene til far - mao han påvirkes av ditt valg.. Tenker 100% her og 2 mnd ulønnet perm (setter av litt pr mnd) + ferie fra 2014 som forlenger med 3 uker og noe ferie fra 2015 om arbeidsgiver godtar..

Jeg skal ha 49 uker med 100% dekning, for pappa'n har ikke opparbeidet seg noen rettigheter fra NAV. Han er derimot medlem av Försäkringskassan, og har fortsatt 29 uker han kan ta permisjon, når mine 49 uker er trukket fra totalen man har tilgjengelig som foreldrepar etter svenske regler. Jeg kommer til å jobbe en dag i uka fra januar, mens pappa'n fra samme tid vil ha 2 dager permisjon i uka, så vi får litt ekstra tid sammen som familie :) Mulig han tar noe før jul også, eller bruker kanskje bare ferie, også blir det å bruke noen dager også etter barnehagestart.

NB! Husk at hvis du velger 80% får far og 80% iflg hjemmesidene til far - mao han påvirkes av ditt valg.. Tenker 100% her og 2 mnd ulønnet perm (setter av litt pr mnd) + ferie fra 2014 som forlenger med 3 uker og noe ferie fra 2015 om arbeidsgiver godtar..

Ja, jeg regnet med at ett valg gjelder for begge : )

Velger dere 100% får dere jo totalt sett mer penger utbetalt også kan dere spare litt av utbetalingen hver mnd for å kunne ta ut litt ubetalt permisjon en stund ekstra. Så hvis du tenker på antall kr kan det være et like greit alternativ. Spesielt om du må lete etter ny jobb uansett. Da går det jo ikke utover oppsparte feriepenger og det der.

Velger dere 100% får dere jo totalt sett mer penger utbetalt også kan dere spare litt av utbetalingen hver mnd for å kunne ta ut litt ubetalt permisjon en stund ekstra. Så hvis du tenker på antall kr kan det være et like greit alternativ. Spesielt om du må lete etter ny jobb uansett. Da går det jo ikke utover oppsparte feriepenger og det der.

Det som er ulempen med ubetalt permisjon er at det kan gå utover sykerettigheter osv da. Og så lenge man ikke har en jobb så vil man jo få dagpenger evnt.
Her tjener vi 10000 på å ta 10 uker ubetalt istedet for 80%, så sånn sett er det jo et alternativ.

Det som er ulempen med ubetalt permisjon er at det kan gå utover sykerettigheter osv da. Og så lenge man ikke har en jobb så vil man jo få dagpenger evnt.
Her tjener vi 10000 på å ta 10 uker ubetalt istedet for 80%, så sånn sett er det jo et alternativ.
Ja, det går utover slike ting, det er helt klart en ulempe med det.. Vi tjener også veldig på å ha 100%, så kommer til å velge det.

Her overtar pappaen min perm, så han får 40 uker 100% pluss sin fedrekvote :) han skal 3 mnd av og på en god stund :p

Back
Topp