Har dere bestemt dere for navn enda?

  • Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet
Bare et spm, siden jeg gjerne vil ha to statsborgerskap på mini. Hvordan fant du ut at det er lov? Alle steder jeg har lest så er ikke det norske statsborgerskap mulig å ha parallelt.

Det danske (mannen min) har jeg funnet ut at man gjerne kan ha parallelt, men ikke det norske. Og jeg vil så gjerne :) :)

Det er lov iht UDI.

Linken virket ikke. Søk på UDI's hjemmeside. Bruk "Dobbel Statsborger"
 
Det er helt riktig, selv datteren vår som er født her og aldri bodd i Norge får dansk pass. DK tillater dobbelt statsborgerskap, men ikke Norge. Så derfor må man velge (siden vi begge er norske, fikk hun automatisk norsk).
Det står her: https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/

Står
Forøvrig du kan ha dobbelt hvis en av foreldrene er fra et annet land evt født der. Jeg orka ikke å lese alt nå, jeg vet i hvertfall at frøkna ikke kan få
dobbelt, det har vi sjekket. Skal på
ambassaden å fikse pass når babyen er født, skal spørre litt da, samt lese den linken jeg la ved her.

Takk for link :)

Er egentlig det samme jeg har funnet ut, problemet er bare at han ikke automatisk blir dansk. Vi må sende inn et skjema, og da ryker jo det punktet også.

Det er jo ikke verdens undergang, men en slags forbindelse til farens hjemland. Nå er jo Norden ganske tett og har godt samarbeid, så er jo ikke det store poenget rent praktisk, mer symbolsk, og nok mer viktig for meg enn mannen.
 
Takk for link :)

Er egentlig det samme jeg har funnet ut, problemet er bare at han ikke automatisk blir dansk. Vi må sende inn et skjema, og da ryker jo det punktet også.

Det er jo ikke verdens undergang, men en slags forbindelse til farens hjemland. Nå er jo Norden ganske tett og har godt samarbeid, så er jo ikke det store poenget rent praktisk, mer symbolsk, og nok mer viktig for meg enn mannen.

For oss var der viktig med EU-pass slik at hun kunne studere på skoler i Europa uten å måtte betale for det.
 
Vi bestemte en topp 5 liste etter OUL da vi fikk vite kjønn, nå er vi over på topp tre som er Magnus, Olaf og Isak, men jeg tror egentlig det blir Isak. Jeg har iallefall fått den følelsen av at han er en Isak, men vi må nok se han først før vi bestemmer oss. Mannen var den som foreslo navnet :)
 
Back
Topp