Har dere bestemt dere for navn enda?

  • Trådstarter Moderator Irene
  • Opprettet
Vi har alternativer, må se henne først :)
 
Nei!
 
Ja. Kjønn vet vi = GUTT,
fødselsdag vet vi =5 juli
Og navn vet vi =IAN

Nå har vi ferdigutfylt fødselsregistrering for ambassaden.
Trenger bare klokkeslett og signaturer så får IAN to statsborgerskap.
 
Lillebror fikk overaskende nok navnet rett etter at han ble hentet ut av magen min. Så fort har vi ikke bestemt navn før! :D
 
Ja. Kjønn vet vi = GUTT,
fødselsdag vet vi =5 juli
Og navn vet vi =IAN

Nå har vi ferdigutfylt fødselsregistrering for ambassaden.
Trenger bare klokkeslett og signaturer så får IAN to statsborgerskap.

Bare et spm, siden jeg gjerne vil ha to statsborgerskap på mini. Hvordan fant du ut at det er lov? Alle steder jeg har lest så er ikke det norske statsborgerskap mulig å ha parallelt.

Det danske (mannen min) har jeg funnet ut at man gjerne kan ha parallelt, men ikke det norske. Og jeg vil så gjerne :) :)
 
Ja, for 4mnd siden++
Har også trengt såpass lang tid for å bli vant til det:D med storesøster var det fryktelig rart for da sa vi det ikke til noen før hun var født, denne gangen vet alle det:)
 
Bare et spm, siden jeg gjerne vil ha to statsborgerskap på mini. Hvordan fant du ut at det er lov? Alle steder jeg har lest så er ikke det norske statsborgerskap mulig å ha parallelt.

Det danske (mannen min) har jeg funnet ut at man gjerne kan ha parallelt, men ikke det norske. Og jeg vil så gjerne :) :)

Det er helt riktig, selv datteren vår som er født her og aldri bodd i Norge får dansk pass. DK tillater dobbelt statsborgerskap, men ikke Norge. Så derfor må man velge (siden vi begge er norske, fikk hun automatisk norsk).
 
Ja. Kjønn vet vi = GUTT,
fødselsdag vet vi =5 juli
Og navn vet vi =IAN

Nå har vi ferdigutfylt fødselsregistrering for ambassaden.
Trenger bare klokkeslett og signaturer så får IAN to statsborgerskap.
Er mannen din fra USA?
 
Tror det med to statsborgerskap gjelder kun med visse land? Mener å ha lest det.
Jentungen min har to. Hun fikk automatisk USA pga det er fødested og det norske måtte jeg søke om, om jeg husker korrekt.


Og som svar til tråden.. Navn er i boks og har vært det lenge :)
 
Tror det med to statsborgerskap gjelder kun med visse land? Mener å ha lest det.
Jentungen min har to. Hun fikk automatisk USA pga det er fødested og det norske måtte jeg søke om, om jeg husker korrekt.


Og som svar til tråden.. Navn er i boks og har vært det lenge :)

Reglene ble endrer for ikke så lenge siden. Begge mannens amerikanske fettere har dobbelt statsborgerskap. Da de ble 18 år måtte de søke om å få beholde det norske. Ganske omfattende prosess der svigermor måtte til ambassaden i intervju, samt mannens bestemor og de skulle ha mest mulig bevis på hva slags tilknytning de hadde til Norge (de snakker begge flytende norsk og har aldri bodd der).
 
Reglene ble endrer for ikke så lenge siden. Begge mannens amerikanske fettere har dobbelt statsborgerskap. Da de ble 18 år måtte de søke om å få beholde det norske. Ganske omfattende prosess der svigermor måtte til ambassaden i intervju, samt mannens bestemor og de skulle ha mest mulig bevis på hva slags tilknytning de hadde til Norge (de snakker begge flytende norsk og har aldri bodd der).
Vet du når de ble endret?

Husker når vi flyttet bort så var det full kjør med ambassaden, intervjuer og mye styr for å få jobbvisa. Vet faktisk ikke hvordan reglene er for jentungen sine borgerskap siden hun ble født der, har amerikanske far men bor med meg i Norge.
Har aldri fornyet det amerikanske passet hennes og for min del sørger jeg ikke om hun skulle miste det amerikanske borgerskapet.. Kun styr med det :p
 
Vet du når de ble endret?

Husker når vi flyttet bort så var det full kjør med ambassaden, intervjuer og mye styr for å få jobbvisa. Vet faktisk ikke hvordan reglene er for jentungen sine borgerskap siden hun ble født der, har amerikanske far men bor med meg i Norge.
Har aldri fornyet det amerikanske passet hennes og for min del sørger jeg ikke om hun skulle miste det amerikanske borgerskapet.. Kun styr med det :p

Det står her: https://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/

Står
Forøvrig du kan ha dobbelt hvis en av foreldrene er fra et annet land evt født der. Jeg orka ikke å lese alt nå, jeg vet i hvertfall at frøkna ikke kan få
dobbelt, det har vi sjekket. Skal på
ambassaden å fikse pass når babyen er født, skal spørre litt da, samt lese den linken jeg la ved her.
 
Vi har funnet navn :) utrolig nok enige med en gang, sånn var det ikke forrige gang for å si det sånn ;)
 
Har funnet navn for lenge siden, hun skal hete Edith Amalie :Heartpink
 
Back
Topp