Har bakt brød, men brødskivene faller fra hverandre, hva er galt ?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
936059AA-5664-4617-BCA6-450520A34CBE.jpeg
Ingenting er så kjedelig som å bli møtt av dette når man har tatt seg tida til å bake brød :banghead: jeg har bakt brød siden nyttår, men de siste to rundene har jeg endt opp med brødskiver som dette.

Noen som har peiling på hva man gjør galt når man bare får smulebrød :sick009?

Brødrene er laget med kenwood maskin. Lager 4 brød om gangen i brødform. Etter å ha satt deigen lar jeg den heve til toppen av bolle.før jeg slår den ned. Dette gjentar jeg 3 runder før jeg legger deigen i formene. 2/3 full. Så hever den en siste gang i formene før jeg steker de 10 min på 200gr og 175 gr 50 min.

Dette funka bra før, fine faste brød. Men de siste to gangene har det bare blitt tull .
Kan det være varmen på kjøkkenet? Er veldig varmt for tiden, og sola står inn på kjøkkenet når jeg lager og bollen er av stål. Kan det være at miljøet er for varmt som gjør et eller annet med deigen?

Hmm, sliter alltid med det samme, men jeg tror jeg kutter brødet for tidlig, at det ikke er SKIKKELIG kaldt... selv om det kjennes slik ut..

Dr. Google sier at det kan være på grunn av for mye heving. Kanskje ikke heve så lenge mellom hver gang du slår deigen ned eller redusere antall nedslag mens det er så varmt som nå? Jeg hever normalt bare to ganger når jeg baker brød, så har aldri opplevd dette selv :)

Edit: https://www.godtbrod.no/Bakerensvarer/Knaing/skorpa-smuldrer-opp

Tenker også for mye heving. Hever bare to ganger selv, og setter bollen unna den verste varmen.

Kan absolutt være varmen :-) Prøv å sette deigen til heving en plass det ikke er så varmt, og la den heller stå lengre til heving. Hvis du har mulighet kan du jo heve i kjøleskap over natten.

Jeg lager mye langtidshevet brød og har ikke dette problemet så tror ikke det er hevingen. Mye heving gir seg som regel utslag i at brødet kollapser litt i ovnen og det ser ikke sånn ut på bilde. Nå må det sies at jeg aldri har brukt din heve metode med å slå lufta ut av deiegen så mange ganger. Nå i varmen tar jeg gjerne i litt ekstra væske, elter litt lenger og hever på et sted hvor deigen står lunt i skyggen.

Skal heve mindre og sette et kjøligere sted neste gang. Nå må vi bare plikt spise 4 smulete brød :sick009 de som ellers pleier å bli så gode og saftige... sukk

Jeg banker aldri brødene :p ikke hørt om at det gjøres med brød, bare andre bakevarer.

Jeg bruker surdeig og langtidsheving, det blir saftige brød med deilig chewy skorpe [emoji1360][emoji1360]

Back
Topp