Handling til baby utstyr og div.

Ballerinapåperina

Flørter med forumet
Aprilspirene 2024❤️
Jeg tror jeg endelig har kommet i nesting mode! Jeg har handlet en god del allerede, men tror jeg har myyyye igjen! Vi har handletråd inne på skjult, men det er vel ikke noe grunn til å ikke ha et i åpent også, slik at de som vil fra andre måneder kan bidra med tips og triks. Jeg er førstegangs, og har jo ikke peiling på noen ting. Har også få i min omgangskrets som har fått baby nylig. Utstyr forandrer seg jo så nytter ikke å spør de som har 8 åringer..

Vi er på jakt etter en stellematte til å ha opp på kommode (her er jeg veldig usikker på om de fra ikea/jysk/myke matter til 299 er like bra som Saga og Leander til oppi og over 1000 kr).

Bedside crib - senga vår er ganske høy, omtrent 70 cm, er det en som kan bygges så høyt opp? Fikk tips om å sjekke det da jeg kjenner noen som slet pga baby lå lavere enn seng og det ble en treningsøkt hver gang..

Hva slags bilstol gikk dere for? Hvilken vogn?

Kom med dine beste tips og must haves, spør andre om anbefaling :)

Jeg tror jeg endelig har kommet i nesting mode! Jeg har handlet en god del allerede, men tror jeg har myyyye igjen! Vi har handletråd inne på skjult, men det er vel ikke noe grunn til å ikke ha et i åpent også, slik at de som vil fra andre måneder kan bidra med tips og triks. Jeg er førstegangs, og har jo ikke peiling på noen ting. Har også få i min omgangskrets som har fått baby nylig. Utstyr forandrer seg jo så nytter ikke å spør de som har 8 åringer..

Vi er på jakt etter en stellematte til å ha opp på kommode (her er jeg veldig usikker på om de fra ikea/jysk/myke matter til 299 er like bra som Saga og Leander til oppi og over 1000 kr).

Bedside crib - senga vår er ganske høy, omtrent 70 cm, er det en som kan bygges så høyt opp? Fikk tips om å sjekke det da jeg kjenner noen som slet pga baby lå lavere enn seng og det ble en treningsøkt hver gang..

Har også vært på leting etter seng som passer mot 70cm... Ender opp med å bygge egen bedside crib vi

Jeg er førstegangsfødene og har endt opp med følgende:

Vogn
• Thule Urban Glide 2.
Veldig enkel å trille. Store hjul som er praktisk og kan brukes både til hverdags og trening. Har bekjent som var veldig fornøyd med denne i vinter. Så lyttet til anbefaling.

Bilstol
• BeSafe izi modular X2.
Kommet veldig godt ut i kræsjtester

Jeg lurer på om dere andre venter med å kjøpe brystpumpe til etter fødsel? Eller kjøper dere dette nå?

Vogn
• Thule Urban Glide 2.
Veldig enkel å trille. Store hjul som er praktisk og kan brukes både til hverdags og trening. Har bekjent som var veldig fornøyd med denne i vinter. Så lyttet til anbefaling.

Bilstol
• BeSafe izi modular X2.

Jeg lurer på om dere andre venter med å kjøpe brystpumpe til etter fødsel? Eller kjøper dere dette nå?
Jeg har kommet frem til at jeg venter til etter fødsel med å kjøpe brystpumpe. Er også førstegangsfødende, så synes det er vanskelig å vite hva jeg trenger i en pumpe før etter fødsel. Er jo ikke sikkert man klarer amme heller, så vil ikke gå til innkjøp av noe dyrt før jeg vet det hvert fall.

Jeg vil også anbefale en stellematte som er vanntett med tanke på rengjøring. Det finnes skummatter med avtakbart trekk som skal være vanntette, men min erfaring er at trekket etter en vask ikke lenger holder tett og hele poenget er borte..

Vi valgte også Besafe izi go modular x 2, fordi den kom best ut i ulike tester, og skal være like sikker uavhengig om man bruker isofixbasen eller fester med belter. Vi har hvertfall vært veldig fornøyd med setet. Eneste "minuset" var at vi måtte bytte til en større modell tidligere enn forventet, men det handler om en lang baby og ikke setet i seg selv :p

Jeg ville drøyd med innkjøp av pumpe, for å se ann om man får til ammingen. Ellers erfarte vi at alt det vi trodde vi ikke trengte, men som vi hadde behov for, var relativt enkelt å skaffe i dagene eller ukene etter fødsel. Enten ved at mannen/medmor tar en handlerunde, eller at man spør familiemedlem eller en god venn :)

2.gangs her. Angret veldig på stellematta vi kjøpte sist, ikke vanntett og trekket passet ikke etter første vask :hilarious: har bare brukt håndduk over etterpå. Vurderer leander nå!

Hadde ikke bedsidecrib sist, hadde litt lyst på det denne gangen, men har også høy seng. Så foreløpig blir det bare stokke senga, baby sist lå for det meste i senga med oss uansett.

Når det gjelder bilstol hadde vi izi go modular x1 sist, ble solgt grunnet plassmangel. Og kjøpt inn x2 nå, da vi var veldig fornøyde sist og vi kjenner til stolen og besafe. Har besafe stretch til storesøster.

Førstegangs her også, så mye å sette seg inn i. :)
Angående stellematte har jeg ei venninne med to små som sverger til Leander stellematte siden den er vanntett og ting ikke trekker inn i den som det ofte gjør på de billigere variantene som de sier skal være vanntette. Har fått med to stellematter når jeg kjøpte stellebord brukt og begge skummadrassene inni har vært gule og gått rett i søpla. Enda en fordel med Leander er at den er skrå, sånn at eventuelt tiss og sånt ved uhell renner bort fra hodet til babyen.

Bilstol har vi valgt BeSafe izi Go moduler X2 på grunn av sikkerhetstestene.

Brystpumpe har jeg også kommet frem til at jeg venter med til etter fødselen så en kan se an behovet. Er så uvisst hvordan ting kommer til å gå med amming osv.

Jeg venter andremann og det blir 2 år mellom mine. Ammingen gikk bra med første, så jeg kjøpte faktisk pumpe på apoteket på sykehuset, for jeg ville ha det så raskt som mulig når vi skulle dra hjem.

Vi har stellematte fra ikea, vädra heter den. Har trekk på den fra ikea også, har funket fint her i alle fall.

Vi hadde også bedside crib til første, men den ble ikke mye brukt dessverre. Det endte med at mini lå i senga vår, da det var mer lettvint i forhold til nattamming. Men nå ønsker jeg å bruke bedside fra første stund, er nemlig ikke lett å få mini over i egen seng da vi har samsovet helt til nå.

Vi har emmaljunga nxt90 vogn fra førstemann, og vil bruke den til neste også. Det som er dumt med den er at den funker dårlig i skogen og i snøen. Og håndtaket begynner å flasse etterhvert.

Vi har også bilstol fra besafe.

Lykke til med innkjøp :)

Har manuell brystpumpe fra før (medela), og lovte meg selv om det ble ny baby skulle jeg ha elektrisk neste gang. Så det fikk jeg faktisk kjøpt brukt forrige uke, også fra medela.

Jeg venter andremann og det blir 2 år mellom mine. Ammingen gikk bra med første, så jeg kjøpte faktisk pumpe på apoteket på sykehuset, for jeg ville ha det så raskt som mulig når vi skulle dra hjem.

Vi har stellematte fra ikea, vädra heter den. Har trekk på den fra ikea også, har funket fint her i alle fall.

Vi hadde også bedside crib til første, men den ble ikke mye brukt dessverre. Det endte med at mini lå i senga vår, da det var mer lettvint i forhold til nattamming. Men nå ønsker jeg å bruke bedside fra første stund, er nemlig ikke lett å få mini over i egen seng da vi har samsovet helt til nå.

Vi har emmaljunga nxt90 vogn fra førstemann, og vil bruke den til neste også. Det som er dumt med den er at den funker dårlig i skogen og i snøen. Og håndtaket begynner å flasse etterhvert.

Vi har også bilstol fra besafe.

Lykke til med innkjøp :)

Det med samsoving er noe jeg har lyst å forsøke å unngå, jeg tviler på at jeg får da sovet noe særlig da, evt må kaste ut mannen til gjesterom for å få nok plass og det er foreløpig ikke planen. Så ønsker veldig å prøve en bedside.

Vi har faktisk også bestilt emaljunga men den nye sento pro, nettopp fordi vi fikk den anbefalt for litt mer offroad, vi skal trille på strand og skogvei og det snør en del her vi er, så det blir spennende å se om det stemmer. Har også arvet en bilstol besafe izi go. Så her var det mye likt :)

Førstegangs her også, så mye å sette seg inn i. :)
Angående stellematte har jeg ei venninne med to små som sverger til Leander stellematte siden den er vanntett og ting ikke trekker inn i den som det ofte gjør på de billigere variantene som de sier skal være vanntette. Har fått med to stellematter når jeg kjøpte stellebord brukt og begge skummadrassene inni har vært gule og gått rett i søpla. Enda en fordel med Leander er at den er skrå, sånn at eventuelt tiss og sånt ved uhell renner bort fra hodet til babyen.

Bilstol har vi valgt BeSafe izi Go moduler X2 på grunn av sikkerhetstestene.

Brystpumpe har jeg også kommet frem til at jeg venter med til etter fødselen så en kan se an behovet. Er så uvisst hvordan ting kommer til å gå med amming osv.
Lurt tips om det med Leander og skrått. Jeg tror jeg skal prøve å få tak i en slik jeg også :) tenkte også å vente med brystpumpe, men ammepute må man ha.. har skjønt at cozyfix is the one. Noen andre som vil tipse om annet?

Hva velger dere av bilstol? Og hvorfor
Vi arvet en besafe izi go modular antakeligvis x1 modell. Går derfor for den, den er knapt brukt på 2 barn i underkant av 6 mnd så ser ikke grunn til å konke seg på det når det brukes så kort tid.. ellers må vi få tak i base til denne..

Vogn
• Thule Urban Glide 2.

Bilstol
• BeSafe izi modular X2.

Ville venta til etter fødsel med å kjøpe brystpumpe :) Se an behovet først. Ser mange her kjøper/har fra før, men selv har jeg ikke hatt behov for det frem til nå (utenom ved en operasjon, men babyen ville ikke ha melka mi fra flaske uansett, så). Venter nummer tre nå og ser an behovet til etter fødsel :)

Idag har jeg bestilt hjem en stellematte fra Leander :)
Ellers har vi bilstol fra 2021 som kommer til å bli brukt, besafe izi go x2. Vogna blir også brukt opp, emmaljunga nxt90 - men den hadde jeg nok ikke kjøpt om jeg skulle valgt på nytt :)
Har bedsidecrib fra troll, den passer fint til vår høye seng og ble mye brukt sist :)

Litt spennende å høre hvor mye penger folk har brukt på div innkjøp. Klær til de første månedene, bilstol, vogn, seng, babycall +++.

Selv tenkte jeg at jeg skulle være flink å arve mye. Men har gått i kjøpefella SÅ mye fint man har lyst på til sin første baby.

Har vell kjøpt inn det meste nå og har brukt 35.000kr

Hadde vært morsomt om andre hadde oversikt over sitt forbruk, så jeg evnt kan forsvare meg selv ovenfor samboer haha

Litt spennende å høre hvor mye penger folk har brukt på div innkjøp. Klær til de første månedene, bilstol, vogn, seng, babycall +++.

Selv tenkte jeg at jeg skulle være flink å arve mye. Men har gått i kjøpefella SÅ mye fint man har lyst på til sin første baby.

Hadde vært morsomt om andre hadde oversikt over sitt forbruk, så jeg evnt kan forsvare meg selv ovenfor samboer haha

Når det er første barnet kommer man nok fort opp i en sånn sum, med barnevogn og bilstol som et av de største pengeslukene. Det er ikke til å komme unna nesten. Det som er kjekt er jo at man har jo mye av dette utstyret i lang tid, og kan gjenbrukes til nestemann, og evt flere etter det :) Så det blir mye utgifter første gangen. Samtidig finner man jo alltids noe å kjøpe, så det blir ikke helt gratis med nummer to heller, men en del mindre :P

Vi satte over 40.000 på en egen "babykonto" sist vi fikk baby, det var vår første. Det gikk til alt vi skulle kjøpte til baby (og meg ift ammeinnlegg, kremer etc), og vi brukte nesten alt, da kjøpte vi mye helt nytt men også en del arv/brukt på finn :) vogn og bilstol x2 var det absolutt dyreste. Men så ser vi jo nå, når nummer to kommer 2.5 år senere, så trenger vi jo strengt talt nesten ingen ting fordi vi har alt av utstyr og klær. Det vi kjøper nå er fordi vi har lyst, ikke fordi vi trenger (feks leander stellematte) :) eneste jeg har kommet på som vi faktisk trenger er en ny tripp trapp stol, fordi den bruker 2åringen enda (og har brukt hver dag siden nyfødt!) :)

Back
Topp