Handleliste til baby!

Nabie

Glad i forumet
Julibarna2014
Kom akkurat en fin liste fra barnashus der man skriver en "huskeliste" om hva man trenger til kommende baby!
Så tipser om den nå sånn at jeg ikke glemmer av den når tiden kommer for innkjøp! :D
www.barnashus.no/tips-og-inspirasjon/gravid/

Noen som har allerede begynt å shoppet kanskje? ;)

Driver og vurderer å ønske oss penger i jul til sprinkelseng til nestemann da vi låner min søsters akkurat nå :)
 
Vi venter nr 3 så har det meste.. Mangler vogn og klær da vognen ble solgt for en stund siden og klærne er ganske godt brukt så mye som ikke blir brukt om vi får jente igjen.. :)
 
Har ikke begynt å handle, venter til etter OUL :) Men det er også litt pga kvalme, for har liksom ingen energi til å shoppe heller :p
 
Takk for linken. Veldig kjekt å ha for oss førstegangs-gravide. Da går d an å handle litt etter litt fra nyttår så ikke alle utgifter kommer på en gang :)

---------------------------
Bruker mobilen nå :)
 
Jeg fikk denne beskjeden av fleregangsfødende: ikke kjøp så mye strl 50. Angrer meg for at jeg hørte på den, for førstemann var 2,8kg og brukte strl 50 i 7 uker før han vaks ut av det. Han drukna i den minste størrelsen og vi prøvde prematurklær på han og de passa. Han var født 4 dager over termin. Selv om baby er ekstimert til å være stor så trenger de ikke å være det. :)
 
Jeg fikk denne beskjeden av fleregangsfødende: ikke kjøp så mye strl 50. Angrer meg for at jeg hørte på den, for førstemann var 2,8kg og brukte strl 50 i 7 uker før han vaks ut av det. Han drukna i den minste størrelsen og vi prøvde prematurklær på han og de passa. Han var født 4 dager over termin. Selv om baby er ekstimert til å være stor så trenger de ikke å være det. :)

Word! Her ble mormor sendt ut etter mer i str 50..snuppa mi brukte det en good stund etter hun ble født, enda hun kom 8 dager over tiden..
 
Word! Her ble mormor sendt ut etter mer i str 50..snuppa mi brukte det en good stund etter hun ble født, enda hun kom 8 dager over tiden..
Bare timer etter fødsel måtte barnefar ut å kjøpe mindre kler til ham. Jeg kom på sykehuset med nesten bare 56 og to bodyer i 50 (var eneste bodyene jeg hadde). Skal ikke gå i samme fella denne gangen iallefall! Min kom 4 dager på overtid, men jeg hadde morkakesvikt som gjorde at han slutte å legge på seg de 4 siste ukene av svangerskapet. Ikke alle får unger på 4 kilo som spretter rett i 56/62. :)
 
Her er mine tips: kjøp kun det man absolutt må ha. Man trenger ikke 20 gulpesmekker, 20 gulpekluter etc. Iallefall ikke med en gang. jeg hadde nesten ikke bruk for det..Jeg følte nesten at det holdt å kjøpe de klærne babyen skulle ha på seg hjem fra sykehuset, pluss en ekstra body eller to..Man har jo all verdens tid til å shoppe etterpå, ev om man trenger noe kan man sende gubben;)
Ikke hør på hva alle andre sier du trenger, det er så mye man faktisk ikke trenger;) ikke la dere lure i barnebutikker heller. Jobber selv på barnas hus, og jeg anbefaler aldri kunden noe jeg ikke føler man trenger..
 
Tredje barn, så det meste har vi. Må ha ny bilstol, men håper å få til noe brukt fra en jeg kjenner etterhvert. Klær har vi en del etter storebrødrene, men vi får se om det blir gutt eller jente denne gangen :) Tror jeg som med de to andre kommer til å handle et plagg den dagen vi har oul, ut over det tar vi det som det kommer. Vi får såpass mange ul frem til fødsel at kjønn skal vi alltids klare å finne ut. Venter vi jente denne gangen må vi vel få tak i noe i litt andre farger enn blått :p
 
Jeg kommer til å ha et par flasker og ny brystpumpe klar denne gangen. Med ks må jeg nok pumpe meg i gang, og sist gang var det mange om de få pumpene de hadde på sykehuset. Jeg har nok ganske høy prioritet siden barna hadde lav fødselsvekt. Men den første pumpa jeg fikk var gammel og vond...
 
Pumpe skal jeg garantert ha denne gangen og da elektrisk. Syns det var tungvint med manuell, men pumper man ikke ofte så er det jo like greit med manuell. Vi kjøpte ikke stort til han her. Nå har jo jeg en på 6 mnd fra før av og han sover enda i vognbagen eller i krybba vi kjøpte. Har en vippestol som vi fikk brukt og en som er i høyden som vi bruker til å gi mat i. Kjøpte jo aaalt for mye vaskekluter. Som gulpeklut bruker vi de små hånddukene til 3kr på Ikea. :) Vi har ikke brukt så mye, men han her dreit seg noe skikkelig ut flere ganger om dagen så vi trengte litt klær i begynnelsen. :)
 
Pumpe skal jeg garantert ha denne gangen og da elektrisk. Syns det var tungvint med manuell, men pumper man ikke ofte så er det jo like greit med manuell. Vi kjøpte ikke stort til han her. Nå har jo jeg en på 6 mnd fra før av og han sover enda i vognbagen eller i krybba vi kjøpte. Har en vippestol som vi fikk brukt og en som er i høyden som vi bruker til å gi mat i. Kjøpte jo aaalt for mye vaskekluter. Som gulpeklut bruker vi de små hånddukene til 3kr på Ikea. :) Vi har ikke brukt så mye, men han her dreit seg noe skikkelig ut flere ganger om dagen så vi trengte litt klær i begynnelsen. :)

Ja denne gangen blir det elektrisk her også.. Manuell tar jo sånn tid. Jeg fikk tips forrige gang om å pumpe etter første måltid på morgenen, da har man ofte mer melk enn på kvelden, så har man å gi for å gi litt mer på kvelden. Funket helt supert her, og mini sov to timer lenger sammenhengende :)
 
Her er mine tips: kjøp kun det man absolutt må ha. Man trenger ikke 20 gulpesmekker, 20 gulpekluter etc. Iallefall ikke med en gang. jeg hadde nesten ikke bruk for det..Jeg følte nesten at det holdt å kjøpe de klærne babyen skulle ha på seg hjem fra sykehuset, pluss en ekstra body eller to..Man har jo all verdens tid til å shoppe etterpå, ev om man trenger noe kan man sende gubben;)
Ikke hør på hva alle andre sier du trenger, det er så mye man faktisk ikke trenger;) ikke la dere lure i barnebutikker heller. Jobber selv på barnas hus, og jeg anbefaler aldri kunden noe jeg ikke føler man trenger..


Er forskjell på barn hihi! Min gulpet så mye at vi byttet godt over 6 plagg hver dag der det var storforbruk av gulpekluter! Utrolig slitsomt, så håper det hadde vært nok med så få som du sier på neste mann :D

Listen er ikke laget for å fortelle om hva du MÅ ha, men som tips og inspirasjon og jeg iallefall synest den var fin for den har jo det meste!:D så får en gå etter magefølelsen om hva man trenger :)
 
Jeg tror ikke du trenger så mye av alt det øyeblikket du kommer hjem, og jeg ville ventet med å kjøpt klær i str.50 til det nærmer seg. Ikke alle som kommer inn i den størrelsen i det hele tatt. Vi fikk behov for mye i str.50, men min første var 2620 gr når han ble født, fullgått. Lillebror som var 2215 fire uker før måtte vi ned i 44 en liten stund. Men mine har vært små i forhold til normalen, og ingen av mine vil nå en fødselsvekt på 3 kg. Det er mer sjeldent enn vanlig. En god babycall ville jeg kjøpt ganske tidlig, og noen ferdig kokte smokker. Om ammingen går fint så kan det hende de har et litt større sugebehov enn matbehov. Bedre med smokk en ødelagte brystvorter. Flytende eller stikkpille paracet er et must. Ammepute er en sånn kanskje du ikke har bruk for greie, bilstolpose er kanskje heller ikke nødvendig riktig med en gang :)
 
Er forskjell på barn hihi! Min gulpet så mye at vi byttet godt over 6 plagg hver dag der det var storforbruk av gulpekluter! Utrolig slitsomt, så håper det hadde vært nok med så få som du sier på neste mann :D

Listen er ikke laget for å fortelle om hva du MÅ ha, men som tips og inspirasjon og jeg iallefall synest den var fin for den har jo det meste!:D så får en gå etter magefølelsen om hva man trenger :)
Jada jeg vet det, og jeg brukte den helt sikkert selv;) bare opplever veldig ofte kunder som har fått beskjed om at de måååå ha diverse ting fra venninner etc.. Man må bare se det ann. Har til og med hatt kunder som har fått anbefalt vogn og som kommer og angrer seg fordi vognen ikke passet deres behov;)
 
Jada jeg vet det, og jeg brukte den helt sikkert selv;) bare opplever veldig ofte kunder som har fått beskjed om at de måååå ha diverse ting fra venninner etc.. Man må bare se det ann. Har til og med hatt kunder som har fått anbefalt vogn og som kommer og angrer seg fordi vognen ikke passet deres behov;)


Sånn å forstå ja hihi :)
 
Har også erfaring med at vi trengte str 50. Min var 3690 og brukte 50 i 5 uker selv om han la veldig godt på seg ;)

Sist hadde jeg manuell pumpe og var veldig fornøyd. Blir nok det denne gangen også.

Må ha ny vognpose men det blir ikke det første som blir kjøpt siden babyen blir født på sommeren :)

Mye madrasser til seng og vugge er obligatorisk her.




Sent from my iPhone using BV Forum
 
Nye puter og dyner.

Stellebord må vi ha. Vi kvittet oss med det vi hadde i høst. Denne gangen blir det et fra IKEA fant vi ut.

Også har jeg lyst på Stokke new born setet.

Ellers blir det jo selvsagt nye smokker, gulpekluter/kosekluter og litt nye klær.

Bilstol har vi, men kommer til å kjøpe ny da vi ikke har base.


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Her må alt kjøpes, første barn så har naturlig nok ingenting fra før.
Blir nok brukt vogn, men andre ting regner jeg med å kjøpe nytt.
Vi har en egen konto (ikke den vanlige sparekontoen vår, men en egen) øremerket til babyen,hvor vi har spart i 1,5 år.
Utrolig glad for alt vi har spart til nå, det gjør det litt enklere, for det koster litt med alt man skal kjøpe inn.
 
Jeg svarte egentlig ikke ordentlig på selve innlegget... hehe ;)

Her kommer jeg til å kjøpe noe i str 50 og noe i en litt større str.
Kommer til å kjøpe inn så jeg har nok klær den første uka(og om formen ikke er god så kan jo alt vaskes og brukes til jeg orker å dra på shopping) i begge størrelser,også får det heller bli en skikkelig shoppingrunde av klær når ungen er kommet til verden :)

Av annet utstyr så kommer alt til å være klart til termin, og jeg er nok den som heller kjøper en gulpeklut for mye og en smekk for mye enn for lite:p
Regner med jeg begynner handlingen smått (veldig smått... hehehe. forhåpentligvis) etter UL i uke 12 når jeg ser alt (forhåpentligvis) er bra :)
(i nøytale farger og for å fortelle meg selv at JA jeg er FAKTISK gravid nå :D)
 
Back
Topp