Halsbrann :(

Kindermamma

Elsker forumet
Februarhjertene2017
It's gonna be May 2019
Er det noen av dere som har fått noen gode råd av lege/jordmor med tanke på halsbrann? Nå har jeg prøvd alle kjerringrådene i boka og ingenting hjelper. Skal ikke på kontroll igjen før om noen uker og vil ikke ringe å "plage" lege/jm med en så liten "filleting" som litt halsbrann. Nå er det ikke bare litt halsbrann jeg har da, men dere skjønner poenget :)

Regner med at du har prøvd Galieve? Det er det eneste som funker for meg...

Gaviscon funker på meg:)[emoji106] Apoteket har:)

Jeg brukte og gaviscon da jeg var mye plaget. Med moderat effekt. Spør på apoteket hva de anbefaler.

Og er det virkelig ille så ring legen. Derfor de er der ;)

Gaviscon eller du kan få på resept ranitidin som funker kjempe bra og gravide kan bruke :)

Du bør passe på sånn at du ikke utvikler sår i spiserøret. Det skjedde med meg.. Endte med å vere sengeliggende i 4 dager, berre det å gå på do var ei utfordring! Forsøk å kutte ut matvarer som øker halsbrann. Eg kutta ut tomat, alt av syrlige matvarer, alt som er søtt (spesiellt sjokolade, da det hemmer lukkemuskelen) etc.. Det er forferdelig kjedelig, men eg klarte ikkje å ete noko nesten på 4 dager.

Anbefaler deg å ringe legen, for du kan få syrenøytraliserende (Nexium), eg fekk det.. men eg endte opp på legevakta sia eg hadde tenkt at det ikkje var så gale :p

Da får jeg stikke innom apoteket å skaffe Gaviscon :)
Er litt usikker på hvilke legemidler man kan putte i seg, derfor jeg ville høre om noen av dere hadde fått noen råd først :)
Takk takk :D

Flytende gaviscon - gaviscon tyggetabletter funker dårlig for meg...

Flytende gaviscon og pass på maten[emoji106] og ikke ligg lavt med holder. Jeg har massemasse puter i sengen og sofaen:)

Jeg drikker sikkert en stor flaske med Farris hver dag nå. Eneste som hjelper meg med halsbrannen :)

Tipset mitt er grøt! Ein enkel type, eg pleier å lage muskelgrøt (smør, mjøl, melk) og ete det, legger eit "lokk" på magesekken som gir den tid å roe seg ned :) Så er altså ingen permanent løsning men hjelper der og då og ei lita stund framover, greit til kveldsmat så ein får sove ;) Men ver obs på å ikkje spise deg mett! Då får du motsatt effekt sidan det blir fult og alt eser oppover :p

Eg har heldigvis reseptbelakte medisiner mot halsbrann, men sjølv om dei ikkje skal vere farlige for gravide blir eg anbefalt både av lege og jordmor å ta minst mulig sidan det eigentleg aldri har blitt forska skikkelig på medisinbruk hos gravide :) Pass på å aldri ligge flatt, men ha hodet/overkroppen litt heva; ha fleire puter i senga, når du ligger på sofaen bruk puter/armlen osv, då renner ikkje halsbrannen like lett oppover spiserøret. Unngå veldig feit mat samt sterk mat, og samtidig spis lite men ofte for å holde magen i sjakk :)

Back
Topp