Halsbrann /mat

Oktoberbaby82

Andre møte med forumet
Jeg har så ekstrem halsbrann for tiden. Så ille at det er vanskelig å sove. Noen som har vært gjennom det samme og har tips til mat som hjelper? Jeg er forresten allergisk mot kjøtt, skalldyr, løk og hvitløk.

Det har jeg også. Så jeg føler med deg. Prøver å knaske slike gaviscon tabletter, men de virker ikke. Det er så sinnsykt vondt. Halsbrann dekker ikke hvor jeg får vondt heller. Det går i ryggen, ut over ribbeinene i brystet og smerter opp i tennene. Helt forferdelig. Kan vare i timesvis. Jeg må nok høre med legen hva annet jeg kan ta som kan hjelpe.

Hei, sniker fra november.
Jeg var plaget med dette forrige svangerskap.

Noen tips:
Unngå sure ting som f. Eks mat med sitrus og tomat. Jeg kunne f. eks ikke spise tomatsaus, brunost, kullsyreholdig drikke osv.

jeg tok syrenøytraliserende tyggetabletter og miksturer, noe som hjalp veldig. Jeg drakk også en del sjokomelk

Ikke spis rett før du legger deg på kvelden.408236EB-4A29-44E2-BA0A-2D2AA0347716.png

Jeg får av erfaring fra tidligere svangerskap halsbrann av kanel, sitrus, juice, banan, brød, sterkt krydret mat, kaffe og generelt hvis jeg spiser for mye på en gang. Synes gaviscon hjelper. Er ikke så ille plaget enda, men vet det kommer til å blir værre utover svangerskapet:)

Har unngått å ta noe for det hittil, men om det fortsetter så må jeg kanskje vurdere det. Unngår brus, tomat, brunost osv. Yoghurt og is går fint, men kan jo ikke leve på det hele dagen hittil ikke funnet noe middag som ikke gjør det værre.

Det har jeg også. Så jeg føler med deg. Prøver å knaske slike gaviscon tabletter, men de virker ikke. Det er så sinnsykt vondt. Halsbrann dekker ikke hvor jeg får vondt heller. Det går i ryggen, ut over ribbeinene i brystet og smerter opp i tennene. Helt forferdelig. Kan vare i timesvis. Jeg må nok høre med legen hva annet jeg kan ta som kan hjelpe.
Ja samme her, brenner i hele brystet.

Eneste som hjelper her er lovehearts.. brenner opp innvendig føles det ut som hver gang det starter. Vært sånn i de to forrige svangerskapene også. Får sove veldig lite. Føler at jeg får halsbrann uansett hva jeg spiser eller drikker :eek: men ja. Prøv lovehearts om du ikke har prøvd de allerede:happy:

Sliter også med ekstrem halsbrann nå, i timøegg3så gulper jeg veldig mye. Vann og saft vil nesten bare rett opp igjen.. prøver å tygge halsbrann tabletter i tillegg for å slippe unna ubehaget, men det gir seg ikke:(

Jeg syns tritralac roer det litt (for en stund iallefall), og så kan jeg ikke sove på høyre side - da blir det verre. Ellers hjelper meieriprodukter syns jeg. Syns jeg får halsbrann uavhengig om jeg har spist sterk mat eller ikke.

Sove halvveis sittende reddet meg forrige svangerskap. Hadde en sakkosekk i senga og sittesov i den :wtf:

Halsbrann har vært mitt største problem i begge mine tidligere svangerskap. Mange søvnløse netter sittende i senga de siste månedene. Var helt forferdelig. Prøvde det meste uten resept og gaviscon mikstur tok det verste.

Her begynte det igjen for noen uker siden. Brenner i mage, hals, ribbein og rygg. Skikkelig ille. Fikk vondt hver gang jeg spiste.

Jeg gikk rett og slett til legen og fikk resept på noe syrehemmende som skulle være greit å ta for gravide. Gjør at produksjonen blir mye mindre. Jeg tar en hver morning.

Bank i bordet altså, men jeg har ikke hatt et snev av halsbrann siden. Halleluja!

Så er det så ille som du forklarer så ville jeg vurdert det samme altså :happy:

Prøvde gaviscon tyggetabletter forrige svangerskap, sa til legen at det hjalp lite. Fikk da beskjed om at den flytende varianten er mye bedre og legger seg annerledes enn tablettene. Prøvde dette og det hjalp! Så anbefaler å prøve miksturen viss dere bare har prøvd tyggetabletter :)

Flytende gaviscon. Fungerer ikke det, gå til legen.

Jeg har så ekstrem halsbrann for tiden. Så ille at det er vanskelig å sove. Noen som har vært gjennom det samme og har tips til mat som hjelper? Jeg er forresten allergisk mot kjøtt, skalldyr, løk og hvitløk.
Sniker, men anbefaler syredempende eller syrenøytraliserende. Gaviscon er veldig bra. Av mat som kan dempe, foreslår mange mandler eller nøtter, jeg synes selv det hjalp. En stund hjalp også sjokolade, altså ei lita rute. Men er det ille, så prøv reseptfrie Gaviscon feks og se om det hjelper.

Back
Topp