Halloween

Vi gjør det samme, syns ikke det er sur eller sær. De kan gjerne komme om noen år når vi ikke har så små barn at de har lagt seg og blir forstyrret av det.
Der jeg kommer fra har vi tradisjon å gå fra dør til dør og synge (og så få godteri). Det er på 11. november, Sankt Martin. Jeg liker bedre det. Syns det er fint at de synger og ikke bare holder opp hånda. Pluss at det er en gammel tradisjon, og ikke noe som har kommet over fra USA.
Godt å høre at jeg ikke er eneste! Jeg må prioritere søvnen til mitt barn.
Husker noen gikk julebukk når jeg var liten, husker det var artig å få dem på døra. Sankt Martin har jeg ikke hørt om. Nesten skremmende at våres gamle tradisjoner forsvinner mens vi nesten får de amerikanske kasta over oss. Feirer ingen av disse amerikanske tradisjonene. Har ikke sett en julebukk på mange år.

Vi skal på hallovenn i kirken, over 200 påmeldte, så det kan bli artig!

Har ikke pleid å feire det, men satt ut noe snop i fjor fordi vi hadde etter ferietur, så da var det bare til å forsyne seg, uten å måtte dinge på og vekke de minste:)

Husker noen gikk julebukk når jeg var liten, husker det var artig å få dem på døra. Sankt Martin har jeg ikke hørt om. Nesten skremmende at våres gamle tradisjoner forsvinner mens vi nesten får de amerikanske kasta over oss. Feirer ingen av disse amerikanske tradisjonene. Har ikke sett en julebukk på mange år.

Sankt Martin er en nederlandsk tradisjon. Det hadde ikke forbauset meg om det er på vei ut og blir erstattet med Halloween (har ikke bodd der på 12 år så vet ikke hvor mye det blir gjort nå). Er i alle fall helt enig med deg, synd når gamle tradisjoner blir borte og erstattet med feiringer fra hovedsakelig usa.

Sankt Martin er en nederlandsk tradisjon. Det hadde ikke forbauset meg om det er på vei ut og blir erstattet med Halloween (har ikke bodd der på 12 år så vet ikke hvor mye det blir gjort nå). Er i alle fall helt enig med deg, synd når gamle tradisjoner blir borte og erstattet med feiringer fra hovedsakelig usa.
Ja, samme skjer jo nå med barselgrøt. Syns det er få som har hørt om det, og mange som forventer å bli servert noe når de kommer på barselbesøk. Hørt om flere som har vært skuffa for at den nybakte mammaen ikke varta dem opp. Nå skal jo alle feire før barnet er født i stedet, nok en amerikansk tradisjon. Jeg vil ikke ha det. For meg blir babyshower litt rart, og vi har ikke en gang et norsk navn på det!

Jeg tar ut batteriene på ringeklokka den kvelden. Feirer ikke, og ettåringen forstår ingen ting av det. Hun blir bare forstyrra av at det ringer på. Også orker jeg ikke at hun skal bli forstyrra i leggetida. Kall meg gjerne sur og sær, men dette er ikke en tradisjon jeg er vant med, og jeg gjør det som er best for mitt barn. Så når det innebærer å ta ut batteriene av ringeklokka, så gjør jeg det for mitt barn. De barna som går rundt ute kan gå til naboen.

Skjønner deg godt[emoji28] gjorde det samme da barna var små[emoji6] de har også vært ganske redde denne dagen da de var mindre..

Knask og knep dagen er 31. Fester kan holdes helgen før men sjeldent helga etter.

Det fine med nye tradisjoner er at man ikke er avhengig av å følge alle gamle regler. Kun de fellesskapet er enige om. Og jeg syns det er fint å lære opp ungene i god oppførsel denne dagen.

Boikotter jeg vil de bare finne andre måter å få blitt med på dette på. Det er slik man lærer å kaste egg for eksempel.

Vi samler venner og naboer, spiser sammen og så går vi runde i fellesskap. Hyggelig for store og små. Vi ringer kun på til de som har pyntet til Halloween med lykter og gresskar. Fungerer strålende!

Høres veldig koselig ut[emoji16] og smart!

Jeg synes Halloween er topp, det var noe som startet å komme litt når jeg var lita, men jeg synes det er litt viktig at det er «felles» regler:-)

Det skal kun gås knask eller knep på kvelden den 31. Oktober (å gå andre dager er skikkelig fy, og irriterende for både de som liker halloween og ikke)

I bygden jeg bor i kan de som ikke ønsker å delta skru av utelysene sine for å sognalisere at der er det ikke vits å gå/ingen godterier. Det er voksene som følger de yngre barna, og de større barna har fått beskjed slik at de vet at der er det ikke vita å ringe på for der er det ingen som åpner døren / ingen godterier:-)

Felles regler som alle følger er viktig ja[emoji1]

Hvis du vil gjøre litt ut av det hadde de mye dill og dall på Nille :-) Her lager vi litt "skummel" mat: blodige mumiefingre (pølser surret inn i deig, oversprøytet med ketchup), edderkoppmuffins og punsj med zombieøyne. Etterpå leker vi litt leker: stikke hånda i bokser og gjette hva det ekle de tar på er, og Sett hode på zombien (guttungens forslag!). Til slutt tar vi en liten runde Knask eller knep hos de som har utelyset på.

Takk for gode tips[emoji16]

Skjønner ikke akkurat hva folk har imot Halloween jeg, da. Med McDonalds, det er liksom greit :p Uansett så amerikansk og fremmed det er for oss nordmenn ;)

Når jeg var lita så prøvde vi både å gå julebukk og halloween.

Gå halloween var jo kjempe gøy for da fikk vi kle oss ut og ha det kjekt med det og etterpå fikk vi godterier, skal si det var alltid en skikkelig kjekk dag for oss små.

Vi prøvde jo å gå julebukk også, men vet du hva? Det var ikke like gøy, for det første synes vi vell ikke det var så gøy å måtte synge så mye, enkelte vi ringte på med ble irriterte og ufine avbrøt oss i synginga og hadde igjen døren. mange hadde ikke noe å gi av godis, og de som hadde noe å gi hadde gjerne en klementin eller tørr julemann eller pepperkake:-/

Vi ble jo selvfølgelig glad for at vi fikk noe:-) men, samtidig når man er lita så er det liksom ikke en klementin du håper å få.

En ting som er ulempe med julebukk er at det ikke er noe norm for hvilken dag man skal gå, men de går hele juleperioden (altså hele desember) vet jeg hvilken dag de kommer på døren så kan jeg være forberedt på at den dagen kommer det barn på døren, da skal jeg ta de fint imot og ha noe godis på lur, men jeg hadde nok synes det hadde vært irriterende selv å få barn på døren i hele desember som ville ha godterier, det er skjeldent jeg har noe godterier heller så de hadde nok måtte gå tomhendt herfra.

Back
Topp