halal-kjøtt i bhg

Meieriet

Elsker forumet
Bhg til snuppa ar fått ny matleverandør - som virker mye bedre. Men hos denne nye leverandøren er alt kjøtt som blir servert halal.

Hva tenker dere om det? Er det greit at alle barn - uansett religion - eller ikke religion - spiser halal-kjøtt?

Er så glad for at jeg ikke spiser kjøtt[:D]

ORIGINAL: Søta!

Ser absolutt ingen som helst grunn til at man ikke kan spise halalkjøtt.... [8|]
Med mindre man er rasist og barnslig kanskje.

enig[:)]

Ser absolutt ingen som helst grunn til at man ikke kan spise halalkjøtt.... [8|]

så fremst det ikke har noe å si økonomisk for dere. (her er i hvertfall hallal mye dyrere enn "vanlig" kjøtt) så hadde jeg ikke orka å bry meg noe større.

Men..på en annen side så kjenner jeg at jeg tar litt tenning når man ser hvordan barnehager, skoler og ikke minst matbutikker ofte tar mer hensyn til relgion enn matintolleranse!!!

...så..litt delt på midten..

ORIGINAL: tindra

så fremst det ikke har noe å si økonomisk for dere. (her er i hvertfall hallal mye dyrere enn "vanlig" kjøtt) så hadde jeg ikke orka å bry meg noe større.

Men..på en annen side så kjenner jeg at jeg tar litt tenning når man ser hvordan barnehager, skoler og ikke minst matbutikker ofte tar mer hensyn til relgion enn matintolleranse!!!

Og min erfaring, med en fot i hver leir, er STIKK MOTSATT av dette.

ORIGINAL: Enaj

Kjøtt er kjøtt.

Hvis kjøtt hadde vært kjøtt så hadde det vel ikke vært noe halal måte å slakte på eller?[8D]

ORIGINAL: Auliana

Skulle vel ikke være noe problem for ikke muslimer å spise halal kjøtt...
Nja, sikher mener jo at man ikke er akseptert som troende i 40 dager etter at man har spist halalkjøtt, selv om man ikke vet det engang...

ORIGINAL: *Meya*

og min erfaring helt motsatt av din

ORIGINAL: Renate Røverdatter

ORIGINAL: *Meya*

og min erfaring helt motsatt av din
Ja, så forskjellig kan det være, så vær så snill, ikke generaliser!

Det blir jo også helt feil.
Jeg mener helse skal komme i første rekke da, men det er vel delte meninger om det og.
Sikker noen som heller hadde dødd enn å spist ikke-halal.
Jaja, da får de sin straff da, for det har vi faktisk islamsk sett, ikke lov til, vi skal overleve, vi kan jo til og med spise svin i stedet for å dø...

det bør vel strengt tatt respekteres like my begge veier. Hvis noen ikke ønsker halal-kjøtt så får vel det være deres sak like mye som enkelte ikke kan spise "vanlig" kjøtt.

Men for meg så er kjøtt kjøtt!!!! Smaker ikke noe annerledes!

nei, det syns jeg ikke er greit....
har ingenting med rasisme å gjøre, men reglene rundt slaktingen av dyret, som ikke er forenelig med det jeg tror på.
Selv om det ikke er et absolutt krav, skal helst den som slakter være muslim, og slaktingen skal skje i allahs navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Deretter bør dyret legges med hodet mot mekka.

Slik jeg har forstått det er det jo bare en måte å slakte på.. SÅ ser ikke noe noe grunn til at vi ikke-muslimer ikke skal kunne spise det også.. Og hvis det er mange muslimer i bhg, er det jo lettere for bhg å slippe å lage to retter hver dag.. en med halal og en uten.. [8|]

Har selv jobbet i bhg med muslimsk barn og det er mye stress med å finne ut hva som er i akkurat det vi skal spise langt uti skogen hvis man glemte å sjekke før man dro [8D] Men det er jo også en vanesak da, og sjekke innholdet i maten før man serverer det.. Men hadde nok vært lettere hvis alt var halal ja [:)]

hvorfor skulle ikke det være greit?

Lest litt hvordan slaktingen foregår, og hvorfor det er på den måte, så vil du se at det dyret som blir klaktet slates med respekt!
Dyret som slaktes skal ha et godt of verdig liv før slakten, og et dyr som slaktes får ikke se et annet dyr bli slaktet, da de blir stresset.

Flere og flere som har kunnskapen inne mener dette er bete måte å slakte på, selv om de ikke er muslimer. Er vel godt å tenke på at disse dyrene faktisk har hatt et godt liv, og blir "bedt for" før de slaktes. Får de som ikke tror vil jo ikke denne biten være noe viktig.
Men man respeterer det man skal slakte, det kan man ikke si om de dyrene som slaktes på vanli måte desverre.

Halal kjøtt er noe alle kan spise, og burde med tanke på dyret.. Finnes veldig strege regler for dette så dyret lider så absolut ikke[:)]

Skjønner ikke helt problemet med at hodet ligger mot mekka elller finnmark liskom om man ikke tror alikvel[:)]
og heller ikke om visse ord blir sakt, siden det heller ikke har noen betydning for de som ikke tror..smaker nok likt for dere i allefall[;)] Har jo rett og slett med å gjøre hva som er best for dyret. Og ikke om man tilhører ene eller andre trosretningen[:)] Kosher mat er jo også på "samme" vis..les litt om hva som er best for dyr go hvilken måte som respekter dyret som skal miste sitt liv. I Islam er alt liv "verdig"og derfor skal det respekteres til siste stund. Håper dette gjorde ting litt klarere, men mange har fordommer uten å vite grunnlaget for det som blir gjort[:)]

ORIGINAL: *yummymummy*

nei, det syns jeg ikke er greit....
har ingenting med rasisme å gjøre, men reglene rundt slaktingen av dyret, som ikke er forenelig med det jeg tror på.
Selv om det ikke er et absolutt krav, skal helst den som slakter være muslim, og slaktingen skal skje i allahs navn, ved at slakteren sier «bi-smi llah Allaho Akbar» (i Allahs navn Gud er større). Deretter bør dyret legges med hodet mot mekka.

Kunne ikke brydd meg mindre om det var halal-kjøtt eller ikke[8|]

Back
Topp