Hadde en diskusjon på jobb i dag

Juliejr

Forumet er livet
En lærer er sykemeldt 60 %.
Hun hadde full stilling før hun ble sykemeldt.

Sykemeldingene varer i 14 dager av gangen, men hun har selv sagt at hun kommer til å være borte ei stund (det er nå over 2 mnd siden hun ble sykemeldt).

Mener dere det er riktig at hun skal planlegge alle timene som vikaren skal gjennomføre?

(Ja, alle planlegger for vikaren når de er borte 1 dag, 3 dager eller 14 dager, men nå snakker jeg langtidssykemelding)

ORIGINAL: Juliejr

En lærer er sykemeldt 60 %.
Hun hadde full stilling før hun ble sykemeldt.

Sykemeldingene varer i 14 dager av gangen, men hun har selv sagt at hun kommer til å være borte ei stund (det er nå over 2 mnd siden hun ble sykemeldt).

Mener dere det er riktig at hun skal planlegge alle timene som vikaren skal gjennomføre?

(Ja, alle planlegger for vikaren når de er borte 1 dag, 3 dager eller 14 dager, men nå snakker jeg langtidssykemelding)

Men hun har jo ikke langtidssykemelding...

Hvorfor får hun ikke det da? Må jo være fordi legen ser en mulighet til at hun komme tilbake fort i jobb da...

Vet ikke jeg..
Men vis hun er så syk at hun ikke kan gå på skolen så er det litt rart at hun årker å planelegge timer i flere uker.
å brude jo slippe til vikaren da.. begynner jo å bli en del dager tilsammen..

Er en utdanna lærer som skal inn i stillingen eller en pedagog.

jeg synes det er helt feil for når man er sykemeldt såskal man slippe å tenke på jobben

ORIGINAL: Bdancer

vel, hvis vikaren er utdannet lærer så burde jo vikaren klare det selv.
Uansett så tar planleggingen mye tid, og da utover hennes 40% om hun planlegger hele uka.

Det mener jeg også.
Det tar rimelig mye tid å skrive en detaljert plan for alle timene hele uka.
Og for meg virker det logisk at man planlegger kun de 40 % man skal undervise i.

Om den sykemeldte ønska å planlegge alt så var jo saken en annen.
Men jeg mener at man ikke kan forvente det når hun kun skal være 40% på jobb.

ORIGINAL: Bdancer

vel, hvis vikaren er utdannet lærer så burde jo vikaren klare det selv.
Uansett så tar planleggingen mye tid, og da utover hennes 40% om hun planlegger hele uka.

Det mener jeg også.
Det tar rimelig mye tid å skrive en detaljert plan for alle timene hele uka.
Og for meg virker det logisk at man planlegger kun de 40 % man skal undervise i.

Om den sykemeldte ønska å planlegge alt så var jo saken en annen.
Men jeg mener at man ikke kan forvente det når hun kun skal være 40% på jobb.

Altså kan arbeidsgiver pålegge at hun skal planlegge de 60 % hun ikke skal undervise i?

Det tror jeg ikke at arbeidsgiver kan gjøre. Er lærer selv, og hos oss er det en regel om at dersom du har planlagt fravær skal et vikaropplegg være klart. Hvis du er syk skal du ikke ha noe for eller etterarbeid. Det som derimot kreves er at læreren til enhver tid har en plan for hva som skal gjøres, feks i form av ukeplaner/halvårsplaner. Disse kan da vikaren ta utgpkt i.

Skjønner at dette blir en liten gråsone iom at hun jobber 40%, og således er en del til stede på jobb. Tror det er viktig at hun setter genser for seg selv, og har klare avtaler med ledelsen om hva hun faktisk skal gjøre. Ellers blir de 60% fort oppspist. Kan være lurt å sjekke med tillitsvalgt, enten på egen skole eller Utdanningsforbundet i kommunen. Riktig vei er via tillitsvalgt, men skader sikkert ikke med en direkte henvendelse heller.

Håper hun finner ut av det!

NNNNNNEEEEEEEIIIIIIIIIII!!!!!!!!

Det var min svært tydelige mening! Man planlegger IKKE vikartimer når man er syk. Dette gjelder uansett om man er syk en dag eller to uker. Vikarplanlegging er KUN ved planlagt fravær.

vikaren er betalt for å planlegge forøvrig.

ORIGINAL: Fru Riskorn

Det var min svært tydelige mening! Man planlegger IKKE vikartimer når man er syk. Dette gjelder uansett om man er syk en dag eller to uker. Vikarplanlegging er KUN ved planlagt fravær.

Selv om vikaren kun får timesbetalt?

Tror det er mye som har svikta i systemet her.
Tror alle partene i saken er like frustrerte.

Ved så langt perspektiv har jo vikaren en halvårsplan å forholde seg til.. Time for time kan ikke den sykmeldte sitte å planlegge. 

Vi får beskjed om å skissere et opplegg, selv om vi er syke. Kun unntak dersom vi er veeeldig syke og ikke klarer å gjøre det. Men ved langtidsfravær så er det den innleide vikaren sitt ansvar å planlegge timene ja, men man følger jo halvårsplanen og resten av lærerne på teamet sitt opplegg.. (i den grad de er vant med å samarbeide om opplegget)

ORIGINAL: nunse

jeg synes det er helt feil for når man er sykemeldt såskal man slippe å tenke på jobben

sign

Godt å se at dere er enige med meg da [:D]
(og hun som er sykemeldt da, for det er ikke meg altså)

Jeg mener det ikke er så vanskelig å planlegge timene man skal være vikar for.
Det er 5 paraleller på trinnet og de samarbeider godt så det ikke all verden å spørre seg litt for om det er noe man står fast med.

Nei, er man syk så er man syk. Dessuten så er det godt betalt å være vikar, nettopp fordi for og etterarbeid ligger i timelønna[:)]

Når jeg jobber som vikar, har jeg 450-500 kr timen. Er litt for gæli at andre skal gjøre grovarbeidet for meg da[:D]

Har vikaren tilstedeværelses tid, når hun er vikar i andre klasser?

venninna mi var i en slik situasjon, hun var delvis sykemeldt pga graviditeten så hun fikk færre timer med undervisning, men problemet for henne var at hun allikevel måtte planlegge for de andre timene osv så arbeidsmengden ble nesten uendret, var jo bare de få timene hun slapp å stå i klasserommet som ble mindre. Til slutt måtte de bare løse det med å sykemelde henne 100%[8|] (hun og legen altså) kjipt for hun ønsker å være i jobb så lenge som mulig, men hun klarer ikke full arbeidsmengde...

Jepp. Vikartimer er betalt for 60 minutter per skoletime (90 minutter per 60 minuttersbolk om man opererer med det på skolen). Det utover undervisningstiden er planlagt for- OG etterarbeid. vikaren skal altså rette eventuelle prøver osv også.

ORIGINAL: Mibah

venninna mi var i en slik situasjon, hun var delvis sykemeldt pga graviditeten så hun fikk færre timer med undervisning, men problemet for henne var at hun allikevel måtte planlegge for de andre timene osv så arbeidsmengden ble nesten uendret, var jo bare de få timene hun slapp å stå i klasserommet som ble mindre. Til slutt måtte de bare løse det med å sykemelde henne 100%[8|] (hun og legen altså) kjipt for hun ønsker å være i jobb så lenge som mulig, men hun klarer ikke full arbeidsmengde...

Jeg kunne vært venninnen din, for akkurat det samme skjedd med meg[:D]

ORIGINAL: Greven av gral

Har vikaren tilstedeværelses tid, når hun er vikar i andre klasser?

Nei, hun har kun hatt tilkallingstimer.
Ikke noe bundet arbeidstid.

Back
Topp