"Ha med dag"

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Felix skal ha sin første "ha med dag" i barnehagen i morgen. Hva slags leker bruker de å ha med seg til slikt? Han kan jo ikke akkurat ta med en kasse briotog eller byggeklosser heller... Selv vil han kanskje ta med slike bøtter med tau som er til å gå på (hva heter det?), er det et greit valg? (Tror han valgte ut fra hva han faktisk er villig til å dele med de andre barna hele dagen. :P )
 
Det er ikke ha med-dag i den bhg der Amelia går, men det er lov å ha med leker hver dag om de vil... Hun har med f.eks en bok, en bamse eller en leke med få deler til.

Er vel best å ha med leker som tåler litt, og med ikke altfor mange små deler som kan bli borte.... Høres ut som et godt valg Felix har gjort da :)
 
Ja det høres fint ut det :-) Teodor velger litt forskjellig. Giraff-bamse og en liten brannbil var det de siste to gangene.
 
Hedda vil stort sett ha med et nytt kosedyr hver ha-med-dag. Kjekt. :)
Men hun har også hatt med hoppetau, dokka si, leke-mobil, hest osv.
Viktigste er at det er noe som tåler litt, og helst er bare 1 ting, ikke ørten deler.

Stoor stas hver fredag! :)
 
Leker barna med bamsene / kosedyrene? Jeg hadde ikke tenkt over det før, men det tror jeg mine gjør veldig sjelden. Lillesøster mater dem litt med lekemat, men Felix' bamser får stort sett være i fred i kassen sin. 

Det hadde visst gått bra med de bøtte-greiene. De hadde lekt med dem ute i barnehagen, og flere andre barn ville prøve dem. 
 
Han leker ikke så veldig mye med bamsene, men det hender =) 

fikk vite i dag at det er ha-med-dag neste fredag. 
da ville han ha med seg en sykebil han har!
 
Så fint at den leken han hadde valgt slo an :) Går det bare bra ellers med han i barnehagen :)

Amelia leker litt med bamsene sine, de er ofte på leke-potte når hun er på do f.eks og er med på mye igjennom dagen. Er også med i sengen på tur :)

Går litt i perioder om hun leker mye med bamser eller dukker :)
 
Felix prøvde en periode i sommer å ha med bamsene i sengen etter tur, tror vi hadde lest om det i en bok. Heldigvis sluttet han med det igjen, for det ble bare styr av det. Ombestemte seg tusen ganger på hvilken bamse han ville ha, fant ikke den riktige, ville ha flere, måtte breie over bamsene på nytt og på nytt, de datt i gulvet, byttet plass, osv, osv... Han vil at lillesøster skal ha bamse i sengen, noe hun absolutt ikke vil. Nå legger han ofte en eller annen i sengen hennes etter at hun har sovnet. :P

*trinemor*: Han elsker barnehagen, men er av alle ting livredd for å måtte være med på hvilestunden. Enda han bare var med på litt av den de to første dagene, så hender det at han sier han ikke vil i barnehagen om morgenen, i tilfelle jeg ikke henter ham i tide før hvilestunden. Når jeg bare dyrt og hellig lover å være der før det, så løper han ivrig av gårde til barnehagen. 

Fru H: Felix vil også ha med sykebil neste gang sier han. To andre hadde visst hatt med søppelbiler, så det er tydelig at kjøretøy er populært.
 


Sukkertopp skrev:
Felix prøvde en periode i sommer å ha med bamsene i sengen etter tur, tror vi hadde lest om det i en bok. Heldigvis sluttet han med det igjen, for det ble bare styr av det. Ombestemte seg tusen ganger på hvilken bamse han ville ha, fant ikke den riktige, ville ha flere, måtte breie over bamsene på nytt og på nytt, de datt i gulvet, byttet plass, osv, osv... Han vil at lillesøster skal ha bamse i sengen, noe hun absolutt ikke vil. Nå legger han ofte en eller annen i sengen hennes etter at hun har sovnet. :P

*trinemor*: Han elsker barnehagen, men er av alle ting livredd for å måtte være med på hvilestunden. Enda han bare var med på litt av den de to første dagene, så hender det at han sier han ikke vil i barnehagen om morgenen, i tilfelle jeg ikke henter ham i tide før hvilestunden. Når jeg bare dyrt og hellig lover å være der før det, så løper han ivrig av gårde til barnehagen. 

Fru H: Felix vil også ha med sykebil neste gang sier han. To andre hadde visst hatt med søppelbiler, så det er tydelig at kjøretøy er populært.


Så fint at han trives da :) Haha, rart han er så redd for hvilestund da. De har ikke hatt det på stor avdeling i noen barnehager jeg har vært i, men sikkert godt for noen av barna ihvertfall :)

Har han full plass?

Ang. bamser har hun bare gått over til å ha med et par i senga etter hun sluttet med koseklut for et par år siden. Før ville jeg ikke at hun skulle ha med noen andre bamser enn et par som er veldig lett og vaske, for da siklet hun litt på dem og sånn. Men nå som hun er så stor, og har stor seng, velger hun selv et par bamser å ha med og de ligger der like mye til pynt som til kos egentlig.

Hun får ikke ombestemme seg etter hun har valgt, så er egentlig ikke så mye styr med det. Hun er bestemt på at de hun har med skal matche pysjen eller teppet eller noe sånt, så bytter ikke så lett etter hun har valgt :)
 
Han har aldri vært sliten i hele sitt liv, og hviling er skummelt. De skal egentlig ligge og høre på musikk eller eventyr i 15-20 minutter, men Felix begynner faktisk å gråte bare vi snakker om det. :S Jeg tenkte å snakke med de neste uke, og høre om han noen ganger kunne få leke med de mindre barna mens de store hviler. (De som sover lur hviler ikke, så noen må jo passe på dem likevel.) Det hadde vært greit om lillesøster og jeg var litt friere til å legge egne planer for dagene, og ikke så avhengig av å hente Felix på slaget kl 13 hver dag. Han har full plass, men det blir nok ikke til at han går der mer enn 3-4 dager i uken nå foreløpig i alle fall.
 
Overkøya til Teodor er fylt med alle bamsene, og han skal opp dit og bytte til de to han vil ha i underkøya sammen med seg hver kveld =) 
Begrenset det til to stykker, ellers går han opp og ned hele tiden og blir aldri klar for lesing =) 
 
3 til 4 dager i uka er det Amelia er der også nå i min permisjon, vi har 80 % plass :)

Hun har også korte dager, men 13 var jo veldig tidlig å hente hver dag. Får håpe dere kan finne en løsning på det :)
 
Jepp - ha-med-dag i barnehagen på fredag og Teodor ville ha med den stooooore Fantorangen-bamsen han fikk av tante og typen på søndag. 
Den er ganske stor. 
Jeg fant på en regel at ha-med-tingen måtte ha plass i sekken

Så ja, da ble det lille-Fantorangen so har blitt lovet barnehagetur!
 


Fru H skrev:
Jepp - ha-med-dag i barnehagen på fredag og Teodor ville ha med den stooooore Fantorangen-bamsen han fikk av tante og typen på søndag. 
Den er ganske stor. 
Jeg fant på en regel at ha-med-tingen måtte ha plass i sekken

Så ja, da ble det lille-Fantorangen so har blitt lovet barnehagetur!


Det var nok lurt :) litt av noe å drasse på frem og tilbake (og hele dagen) den store vil jeg tro :)

Her har vi trillet tur med Eveline og en stooooor Trampe-bamse (kanina fra Bambi :)) i hver sin ende av vogna idag. Og Amelia på sparkesykkel :) Den måtte jo få være med på tur den også mente Amelia :)



 
Åh, så koselig med tur!
Gleder meg masse til trilleturer nå =) 
Teodor måtte teste vogna litt i dag og konkluderte med at "lillebror kommer nok til å like vognen kjempegodt!!"
 
Stas i ligge i babyvogna, tenker jeg :)

Amelia ble sliten en dag i Dyreparken i sommer og det var litt stas og få sitte/ligge i bagvogna litt og slappe av. Gikk bra når vi hadde Eveline i bæresele :)
 
Hoho, nei, han lå ikke OPPI vogna. 
Fyren har bikket 20 kilo så det tør jeg ikke, hverken å løfte han oppi eller å la han sitte der.

Han trillet den inne i gangen, det får holde, hehe!
 


Fru H skrev:
Hoho, nei, han lå ikke OPPI vogna. 
Fyren har bikket 20 kilo så det tør jeg ikke, hverken å løfte han oppi eller å la han sitte der.

Han trillet den inne i gangen, det får holde, hehe!


Okey :)

Har ikke tenkt på det med vekt vi da, men det gikk jo bra :) Amelia veier også over 20 kilo....

Sikkert moro å trille rundt med den, sikkert spent nå :)
 
Fru H: Så fint at Teodor vil trille vognen, håper lillebror blir også veldig fornøyd med den. :) Hva slags vogn har dere kjøpt? Jeg har bare stappet Felix i vognen helt uten å ta ut lillesøster jeg, så jeg trodde også først at Teodor hadde prøvd å sitte i lillebrors. :P 



Felix fikk slippe hvilestund da jeg snakket med de ansatte i barnehagen. :) Han fikk velge mellom å leke med de små barna, eller å sitte i sofaen og lese i en bok mens de andre hvilte. Nå har han prøvd lesingen et par ganger, og i dag satt han uten bok og hørte på lydboken de andre lå og hørte på. Virker som om det er selv liggingen som er problemet, for det vil han absolutt ikke. 
 
Vi har kjøpt en Easywalker Qtro. 
Tror begrensningen på bagen er 9 kilo, men understellet/ sportsdelen tåler selvsagt endel mer. Den testet han før vi pakket den bort.
Hadde virkelig ikke orket å løfte han oppi :-p

Så fint at han slapp hvilestunden, bra de tilpasser så godt =)
 
Back
Topp