Ha barn uten å ha lappen?

FruFranzen

Elsker forumet
Septemberlykke 2015
Januarlykke 2020
Februarbarna 2023
Er det flere her som ikke har lappen/bil? Vi har bil, og mannen min har lappen, men ikke jeg. Og jeg eier ikke motivasjon for å ta den heller. Vi bor sentralt med gangavstand til det meste + kollektivtransport i umiddelbar nærhet, og bruker bilen ca 1-2 ganger i måneden for å kjøpe hundemat og besøke svigers, og en gang i blant til IKEA og lignende, så jeg ser liksom ikke helt poenget. Men så er det jo dette med barn da... Hvor irriterende er det å ikke kunne kjøre når man får barn, egentlig? Virker som om mange er opptatt av at man bør ha lappen når man får barn, og hadde vi bodd mindre sentralt ville det nok vært viktigere for meg, men... Sånn i grunnen ser jeg ikke for meg at vi skal trenge bilen til noe mer enn før, men er det noe jeg ikke har tenkt på? Noen som har erfaringer å dele?

Flere venninner som ikke hadde lappen, men skal si de fikk "rævva i gir" da de ble gravide. De angrer ikke et sekund. Jeg ville nok bare tatt den for å ha den uansett. Alltid kjekt. Plutselig trenger du å kjøre et sted midt på natten, eller hva hvis samboeren din brekker benet og ikke kan kjøre på 3 mnd? Bare sånn for eksempel :p

jeg har ikke lappen, og har 2 barn (nr 3 på vei). Vi klarer oss fint vi =)

Vi bor veldig sentralt, men er en del på farten og på besøk her og der. Enda mer etter at vi fikk barn. Hadde aldri greid meg uten bil :)

Vi har begge lappen, men bestemte oss i fjor for å ikke ha bil siden vi bor midt i Oslo. Har tenkt å prøve å ikke ha bil når vi nå skal ha barn, men er obs på at vi plutselig skifter mening. Per i dag bruker vi bil så lite at det lønner seg å leie bil. Ser for meg st vi evt får revurdere bilring hvis/når behovet øker.

Takk for mange erfaringer så langt :) Det er jo selvsagt bare å gjøre det, men som sagt null motivasjon. Også synes jeg det er litt deilig å ikke bruke bil så mye (jeg er lat, med lappen hadde nok bilbruken gått betraktelig opp!). Den eneste gangen jeg virkelig kunne trengt lappen så langt, har vært nå i starten av graviditeten – det hadde vært så mye lettere å hatt en unnskyldning for å takke nei til drikke ;)

Takk for mange erfaringer så langt :) Det er jo selvsagt bare å gjøre det, men som sagt null motivasjon. Også synes jeg det er litt deilig å ikke bruke bil så mye (jeg er lat, med lappen hadde nok bilbruken gått betraktelig opp!). Den eneste gangen jeg virkelig kunne trengt lappen så langt, har vært nå i starten av graviditeten – det hadde vært så mye lettere å hatt en unnskyldning for å takke nei til drikke ;)

Her er det null motivasjon og null penger som stopper meg, hadde jeg hatt lappen hadde nok sambo ikke inkludert seg noe i fritidsaktiviteter osv.

tror det er en vanesak egentlig . Jeg tok lappen da jeg var gravid, og var veldig glad for det da jeg ble alenemor. Men har og vært lenge uten bil, det gikk helt fint det og, trengte litt mer planlegging, det var det eneste.

Og nå er jeg avhengig av bil til å komme meg på jobb o helgene, helt umulig å ta buss.
men kjæresten min har ikke lappen. Merker ikke så mye til det, kun nå når jeg er veldig dårlig :p

Kommer an på hvor man bor tror jeg. Med første kid bodde vi i Oslo og hadde ikke behov for bil. Nå har vi flytta litt ut på landet og venter nr 2, jeg tok lappen!!! :-)

Ja, jeg tenker også at det er litt vanesak. Tenker at jeg bare ser hvordan det går, det er jo aldri for sent å ta den allikevel :) Kan jo godt hende jeg føler mer behov når det blir tid for barn nr to, for eksempel.

Jeg har ikke lappen. Nå har vi flyttet fra sentrum i Bergen til langt langt ute på landet. Her går det en buss hver tirsdag. Så jeg er helt nødt nå. Har en som begynner i barnehagen i august, så må få det ordnet til da. Har en tendens til å være veldig dårlig i svangerskapene, men jeg må bare klare det. Ellers får jeg store logistikkproblemer ;-)

Jeg klarer ikke å se for meg hverdagen uten lappen, uten at hverken jeg eller mannen bruker bil så ofte. Ingen kjører til jobb f. eks. Det er nok friheten og mitt behov for å være uavhengig av mannen, kunne dra i butikken alene (og det syntes nok han og, haha!!), dra på jentetur, besøke mamma som bor 2,5 time unna med kollektiv... Men det er jo noe jeg har vennet meg til, så vanskelig å forestille seg noe annet... :)

Jeg har ikke lappen, men samboeren har. Vi har ikke bil, men låner ved behov :) hadde vært veldig deilig med lappen og bil! Jeg har ikke råd til lappen akkurat nå, men det verste er at jeg egentlig er kommet langt i opplæringen, men ble stopp en periode :(

Jeg hadde ikke lappen da sønnen min var liten. Tok den for 1,5 år siden når han begynte på skolen. Det meldte seg et behov når jeg plutselig hadde en gutt som skulle kjøres på fotballtrening, fotballcuper her og der, bursdager osv. Det er veldig greit å ha den lappen og det er så deilig å slippe å måtte vente på buss uansett hvor man skal.

Jeg har ikke lappen, har en sønn på 2 og venter nr 2 nå.. Vi klarer oss supert, tar noen ganger vogna, hvis vi har dårlig tid. . Ellers går vi! Ser på det som God trening både for meg og toåringen
Mannen har bil da :)

Jeg hadde ikke lappen før 1.mann var 6 mndDet gikk fint det, men er nå veldig fornøyd med å ha lappen. Lurer på hvordan jeg klarte meg uten. Men prøver fortsatt å ta beina eller sykkel på korte avstander ☺

Back
Topp