Høye symfysemål ? er dette høyt for dere ?

Lovelace88

Flørter med forumet
jeg var på kontroll nå i går med 18uker bak meg Fastlegen syns symfyse målene var høye, det var de sist kontroll også men ble ikke ført opp fordi hun var usikker på om jeg hadde termin i Mars eller februar. Men ligger på 18cm og vokser mye uke til uke. Har tvillinger i familien men hun nektet se etter flere på tidlig ultralyd så får krangle litt i dag, greit og vite koster da henne ikke mye tid og se etter. De blå prikkene viser målene fra forrige svangerskap den ene rød viser i går i dette svangerskapet. Hvor ligger dere i forhold til uke ? Ut ifra en normal mal ligger dette under tvillinger men kan vell være så enkelt som at alt ligger annerledes inni der nå ? Eller kanskje jeg faktisk er lengre på vei ?

Vedlegg

• x6g47r.jpg
    x6g47r.jpg
    97,6 KB · Visninger: 114
Jeg lå like under streken i dag. 18+3 i dag.

Mamma til Herman venter lillebrøster 10.mars 2014
Taster på appen :-)

Jeg er i uke 32 nå, har ligget rett over det grønne 'innenfor normalen'-området hele denne graviditeten. Litt mindre forrige svangerskap, omtrent på midtlinja. Nå er det bare 1,5 år mellom mine, så var visst vanlig da at livmor vokser seg større.. Var 31cm i uke 30.

Jeg lå like under streken i dag. 18+3 i dag.

Mamma til Herman venter lillebrøster 10.mars 2014
Taster på appen :)

fastlegen sa, kanskje det er to eller kanskje det er dinosaur. Er 3,5 år mellom slutten av mitt siste og begynnelsen av dette svangerskapet så vet ikke om det har noe og si for meg ;)

Jeg er i uke 32 nå, har ligget rett over det grønne 'innenfor normalen'-området hele denne graviditeten. Litt mindre forrige svangerskap, omtrent på midtlinja. Nå er det bare 1,5 år mellom mine, så var visst vanlig da at livmor vokser seg større.. Var 31cm i uke 30.

Dette er jo liksom gjennomsnittlig mal. Men i følge den er det 2 cm igjen til 24 uke med et barn. kanskje terminen min blir tidligere ;) Barnet ligger helt inne ved ryggraden, men magen er stor, barnet innefor normalen men liten og symfysen høy :P

Vedlegg

• img019.jpg
    img019.jpg
    33,5 KB · Visninger: 70
Jeg har aldri målt det jeg! Aner ikke hva som er høyt..

Legen mente det var høyt, men efaring er vell den beste måten og finne det ut på :) Bare alt er bra er igrunn det som er viktigst:P

Jeg lå like over det grønne normalområdet hele veien med førstemann, han kom seks dager over termin og var 3270 tung, så ikke noen kjempebaby akkurat. Med andremann lå jeg ca på den røde linja hele veien, han kom 3 dager over termin og var 3450, så under snittet han også. Jeg tror målingene kommer mye an på hvem som måler. Med første gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege, og legen målte konsekvent litt høyere enn jordmor, så kurven min så ut som et sikksakkmønster. Andre gangen var det en annen jordmor som målte, og da ble kurven mye "jevnere". Så jeg tror det har litt med hvordan de måler, og også hvordan ungen ligger etc.

Sniker fra april.. Med førstemann lå jeg langt oppi det hvite feltet hele veien ;-) jm tok i betraktningat jegk unne kanskje være 1 uke lengre på vei ift div symptomer osv..

Med andremann fulgte jeg akkurat samme løype som førstemann, selv om at andremann haddel ite fostervann, og at dettil slutt var tomt foy fostervann hos han..

Jeg lå like over det grønne normalområdet hele veien med førstemann, han kom seks dager over termin og var 3270 tung, så ikke noen kjempebaby akkurat. Med andremann lå jeg ca på den røde linja hele veien, han kom 3 dager over termin og var 3450, så under snittet han også. Jeg tror målingene kommer mye an på hvem som måler. Med første gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege, og legen målte konsekvent litt høyere enn jordmor, så kurven min så ut som et sikksakkmønster. Andre gangen var det en annen jordmor som målte, og da ble kurven mye "jevnere". Så jeg tror det har litt med hvordan de måler, og også hvordan ungen ligger etc.

Lå jo veldig langt under med førstemann, men han var "betydlig" større enn dine også. eller sånn hvis jeg skulle gått til terminen han veide 3100gram 14 dager før termin og hode omkrets på 46 ;) Men vi får nå se hva som kommer de sier man kan utenfor sine normale kurve og endre drastisk hvis man får et annet kjønn andre gangen også, så får bare vente til kveld og se ;)

Sniker fra april.. Med førstemann lå jeg langt oppi det hvite feltet hele veien ;-) jm tok i betraktningat jegk unne kanskje være 1 uke lengre på vei ift div symptomer osv..

Med andremann fulgte jeg akkurat samme løype som førstemann, selv om at andremann haddel ite fostervann, og at dettil slutt var tomt foy fostervann hos han..

Ja var i bunnen på normal vektig både sist og nå hadde bmi på 19,7 så samme utgangspunkt, barnet ligger veldig langt inn mot ryggraden denne gangen også men baby ligger høyere enn sist, Men hadde symfysemål på 6 cm i uke 19 sist og 18 cm i uke 18 denne gangen så ganske stor differanse mellom de to målingene som du kan se i vedlegget :) Når det samme utgangspunkt og barnet ligger langt bak begge gangene :)

Fikk høre at det kunne ha mye å gjøre med om hvor de hadde festet seg/hvor morkaka lå :-)

Ja var i bunnen på normal vektig både sist og nå hadde bmi på 19,7 så samme utgangspunkt, barnet ligger veldig langt inn mot ryggraden denne gangen også men baby ligger høyere enn sist, Men hadde symfysemål på 6 cm i uke 19 sist og 18 cm i uke 18 denne gangen så ganske stor differanse mellom de to målingene som du kan se i vedlegget :) Når det samme utgangspunkt og barnet ligger langt bak begge gangene :)

Ja, var veldig stor forskjell hos deg så jeg :-) jeg fikk vite at om andremann hadde hatt like mye fostevann som førstemann, så hadde jeg kommt til å sprengt skjemaet, hehe.. Jordmor mente at jeg fikk større sfmål med nr 2 enn nr 1 pga at morkaka lå annerledes, og at kroppen min var "løsere" i muskler og sener siden sist, så den slapp livmora lettere fremm ;-).. Nå er det 3. Til meg og har allerede sfmål på 13-14cm i uke 12/13.. Blir spennende å se hvordan dette går :-P

Ja, var veldig stor forskjell hos deg så jeg :) jeg fikk vite at om andremann hadde hatt like mye fostevann som førstemann, så hadde jeg kommt til å sprengt skjemaet, hehe.. Jordmor mente at jeg fikk større sfmål med nr 2 enn nr 1 pga at morkaka lå annerledes, og at kroppen min var "løsere" i muskler og sener siden sist, så den slapp livmora lettere fremm ;-).. Nå er det 3. Til meg og har allerede sfmål på 13-14cm i uke 12/13.. Blir spennende å se hvordan dette går :p

Lå likt som deg jeg da ca denen gangen, hadde 15 cm i uke 12 :) Jeg hadde lite foster vann denne gangen mye sist :P ikke rart man blir litt forvirret :P bare 4 timer igjen for og se hvor stor baby er ;)

jeg var på kontroll nå i går med 18uker bak meg Fastlegen syns symfyse målene var høye, det var de sist kontroll også men ble ikke ført opp fordi hun var usikker på om jeg hadde termin i Mars eller februar. Men ligger på 18cm og vokser mye uke til uke. Har tvillinger i familien men hun nektet se etter flere på tidlig ultralyd så får krangle litt i dag, greit og vite koster da henne ikke mye tid og se etter. De blå prikkene viser målene fra forrige svangerskap den ene rød viser i går i dette svangerskapet. Hvor ligger dere i forhold til uke ? Ut ifra en normal mal ligger dette under tvillinger men kan vell være så enkelt som at alt ligger annerledes inni der nå ? Eller kanskje jeg faktisk er lengre på vei ?

Jeg hadde akkurat samme mål som deg, 18 cm i uke 18 :) var på OUL samme dag, og fikk verifisert termin. Sist lå jeg omtrent på gjennomsnittet.

Legen min måler ikke symfysen før rundt uke 22 her.

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum mobile app

Jeg hadde akkurat samme mål som deg, 18 cm i uke 18 :) var på OUL samme dag, og fikk verifisert termin. Sist lå jeg omtrent på gjennomsnittet.

Ja det er jo ikke unormalt høyt egentlig, men veldig høyt i forhold til det jeg hadde sist siden jeg lå langt under. Men alt var bra med lille :)

Legen min måler ikke symfysen før rundt uke 22 her.

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum mobile app

man trenger egentlig heller ikke og gjøre det ;) De måler så fort det går ann og måle på meg pga av sykdom ;)

Jeg skal ikke måle før uke 20, men er spent på hvor høyt det er. Var 23cm i uke 21 forrige svangerskap, og det syns jm var for høyt da :)

Jeg var på kontroll i går, var da 17 uker. Målet mitt tilsvarte den røde linjen i uke 20. Altså en del over der jeg skulle ha vært utifra grafen. Jordmor sa at det var helt normalt siden det ikke var så lenge siden sist fødsel. Jenta mi er 2 år og 2 måneder. Kan jo være at det er slik for din del også.

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Back
Topp