Høy sengekant

Status
Stengt for ytterligere svar.
Ville ikke kjøpt når man uansett ikke har brukt den fra fødsel, vet mange som har begynt å stå på den tykke sengekanten og falt ut av senga, var en periode vi også ville ha mest fordi han slo hodet en del i sprinklene men nå som han er 9 mnd er vi glade vi ikke brukte penger på det

Det er ikke farlig å "surre seg inn i sprinklene," og det er noe hun fort lærer av seg.
Det er derimot potensielt veldig farlig å bruke sengekant, og det er 100% unødvendig.
De fleste foreldre lar jo være å sette barnet i fare når det ikke finnes noen som helst argumenter for å gjøre det.
Sengen til barnet skal faktisk bare inneholde egnet madrass, dyne i riktig størrelse (så liten som mulig ifht barnets størrelse) og barnet selv.
Alt annet har ingen funksjon og øker risikoen for at barnet dør, og det helt uten grunn.
Du er sikkert smart nok til å forstå at LUB ikke gir ut slike råd uten grunn. ;)

De fleste bruker jo sengekant, hbertfall i min omgangskrets. Ingen har dødd faktisk ;)

De fleste bruker jo sengekant, hbertfall i min omgangskrets. Ingen har dødd faktisk ;)

Også må man tenke på det at krybbedød er en betegnelse på uforklarlig barnedød da, så å knytte det direkte opp mot noe blir feil, selvfølgelig kan det være påvirkende faktorer som semgekant, røyklukt osv men hadde barn blitt kvalt som resultat av sengekantbruk ville man ikke kalt det krybbedød men kvelning.

Også må man tenke på det at krybbedød er en betegnelse på uforklarlig barnedød da, så å knytte det direkte opp mot noe blir feil, selvfølgelig kan det være påvirkende faktorer som semgekant, røyklukt osv men hadde barn blitt kvalt som resultat av sengekantbruk ville man ikke kalt det krybbedød men kvelning.

Skjønner ikke hvorfor du er så negativ til velmenende informasjon.
Ja, det er en betegnelse på uforklarlig barnedød, men den forskningen som viser at visse faktorer kan være med på å spille inn, den er jo ikke bare tilfeldig. Det er ikke sånn at de sier at å ha på rosa t-skjorte øker sjansen for krybbedød heller.

Skjønner ikke hvorfor du er så negativ til velmenende informasjon.
Ja, det er en betegnelse på uforklarlig barnedød, men den forskningen som viser at visse faktorer kan være med på å spille inn, den er jo ikke bare tilfeldig. Det er ikke sånn at de sier at å ha på rosa t-skjorte øker sjansen for krybbedød heller.

Det sa jeg heller ikke, men ser noen i tråden her legger det fram som totalt unødvendig å bruke sengekant og direkte farlig, For mange er det ikke det, mine barn setter alltid fast bena i sprinklene, vrir seg rundt og hyler om de ikke har sengekant, for oss er det da veldig nødvendig og det er da unødvendig og blåse opp bruken av senekant så mye som det til tider blir gjort her inne, trådstartet spurte etter tips ang sengekant, ikke grunner til å ikke bruke det. Skal man fjerne alle faktorer som KAN være en årsak til krybbedød så må faktisk ungen sove på en madrass uten trekk og uten dyne.

Vil anbefale da en uten stropper, i hvert fall ikke velg sengekant med lange stropper, i tilfelle ungen kan vikle det rundt halsen. :)

Det sa jeg heller ikke, men ser noen i tråden her legger det fram som totalt unødvendig å bruke sengekant og direkte farlig, For mange er det ikke det, mine barn setter alltid fast bena i sprinklene, vrir seg rundt og hyler om de ikke har sengekant, for oss er det da veldig nødvendig og det er da unødvendig og blåse opp bruken av senekant så mye som det til tider blir gjort her inne, trådstartet spurte etter tips ang sengekant, ikke grunner til å ikke bruke det. Skal man fjerne alle faktorer som KAN være en årsak til krybbedød så må faktisk ungen sove på en madrass uten trekk og uten dyne.

Anbefalingene til et trygt spvemiljø, er at barnet ligger på en ny, fast madrass (uten tisselaken med plastunderlag under), ikke bruker pute, ikke klut over ansiktet og ikke har senga full av kosedyr. I tillegg bør dyna være tilpasset barnets størrelse. Høres ikke veldig vanskelig ut.
Også tenker jeg at det vel er forskjell på sengekanter, og det nok er større risiko om en har en av disse veldig høye og tjukke, kontra en lavere og tynnere sengekant.
Det heldigvis ingen som sier at ikke du skal ha sengekant. Det er bare noen som informerer om farene ved det, farer bevist gjennom forskning, og jeg vil ikke si at det er å blåse opp noe som helst. Hvis informasjonen ikke er relevant, er det bare å la være å bry seg. Det betyr ikke at det ikke kan være relevant for andre.

Det er ikke farlig å "surre seg inn i sprinklene," og det er noe hun fort lærer av seg.
Det er derimot potensielt veldig farlig å bruke sengekant, og det er 100% unødvendig.
De fleste foreldre lar jo være å sette barnet i fare når det ikke finnes noen som helst argumenter for å gjøre det.
Sengen til barnet skal faktisk bare inneholde egnet madrass, dyne i riktig størrelse (så liten som mulig ifht barnets størrelse) og barnet selv.
Alt annet har ingen funksjon og øker risikoen for at barnet dør, og det helt uten grunn.
Du er sikkert smart nok til å forstå at LUB ikke gir ut slike råd uten grunn. ;)

Wow, for en måte å ordlegge seg på da [emoji15]

Vet om mange argumenter for å bruke det, og jeg tror folk flest er såpass smarte at de kan gjøre en vurdering på behovet de har og om de finner en sengekant de føler seg trygg på.

For all del, fint å dele info om at man bør være obs og at det innebærer en risiko, men måten du gjør det på syns jeg var passe nedlatende...

Wow, for en måte å ordlegge seg på da [emoji15]

Vet om mange argumenter for å bruke det, og jeg tror folk flest er såpass smarte at de kan gjøre en vurdering på behovet de har og om de finner en sengekant de føler seg trygg på.

For all del, fint å dele info om at man bør være obs og at det innebærer en risiko, men måten du gjør det på syns jeg var passe nedlatende...

Sier meg veldig enig her. Ovenfra og ned holdning[emoji20]

Det var leit at det ble en slik uvennlig diskusjon om dette, det var virkelig ikke min mening. Jeg ville bare dele informasjon jeg fant nyttig, men ser i ettertid at jeg kunne gjort det i en annen tråd som har med sikkerhet og trygghet å gjøre. Jeg er helt ny på å delta i slike forumer, så det er sikkert mange regler jeg ikke kjenner til [emoji4] Håper alle har en fin dag [emoji4]

Det var leit at det ble en slik uvennlig diskusjon om dette, det var virkelig ikke min mening. Jeg ville bare dele informasjon jeg fant nyttig, men ser i ettertid at jeg kunne gjort det i en annen tråd som har med sikkerhet og trygghet å gjøre. Jeg er helt ny på å delta i slike forumer, så det er sikkert mange regler jeg ikke kjenner til [emoji4] Håper alle har en fin dag [emoji4]
Jeg lærte ihvertfall noe nytt og takker for informasjonen:) Da dropper jeg sengekant til min kommende baby:)

Hei, jeg vil ikke anbefale sengekant, da det øker risiko for krybbedød. Det er rart at butikker fortsatt selger det:
Du kan lese om det her:
https://www.lub.no/tema/forebygging/sengekantbeskytter-gir-risiko-spedbarnsdød
og
http://www.klikk.no/foreldre/baby/tester-og-babyutstyr/sengekant-i-sprinkelseng-2368194

Syns det er helt fint at du deler denne opplysningen altså, jeg er også typen som pleier å dele slikt, for eksempel på salgsgrupper når jeg ser folk selger sprinkelsenger og inkluderer madrassen. Er noe med måten man deler på. Men jeg tenker det er stor forskjell på slike kanter. Og i noen tilfeller må man jo også vurdere om man har et reelt behov. Hvis man har et barn som ikke sover hvis det ikke ligger tett inntil eller har noe opp mot fjeset, eller ligger lunt og litt "trangt", så må man kanskje ta slike valg heller enn å ha barn som ikke sover. Da er kanskje en fast og god sengekant som ikke har lange tråder, et godt alternativ til at man ruller tepper og har i senga. Det finnes også helt tynne sengekanter, nesten som sånn netting, som festes stramt innenfor sprinklene og dermed holder barnet inni.

Tassen vår sov definitivt best når han lå "trangt", vi slet med at han ikke sov om vi ikke samsov. Da er kanskje nest eller kant bedre enn dyner som fort kan havne over fjeset. Og nå er han så stor at han sparker seg rundt i senga, og det vi har merket er at han våkner om han ligger med hodet oppi sprinklene eller en arm eller et bein stikkende ut, for han får dem ikke inn igjen selv. Med kanten sover han rett og slett bedre.

Så det er fint å ha kunnskap, og på den måten kunne vurdere hva man faktisk trenger og sette strengere kriterier for hva man evt velger om man har behov for det. :)

Jeg ser i ettertid at ditt innlegg var ment som info og på en god måte, jeg har vært her inne lenge og sett tendenser til at det er viktigere å advare framfor å anbefale eller informere, ser bl.annet et slikt innlegg lenger ned i denne tråden[emoji20] men igjen, skjønner at du ikke mente det slik så beklager hvis du tolket mitt svar til deg som negativt.

Det er ikke farlig å få bein og armer mellom sprinklene, det er faktisk sunt, for det utvikler den kinestetiske sansen som forteller kroppen at bein og armer ikke skal i alle retninger. Det er ikke et spørsmål om hva man mener, det er bare fakta.
Hyling er heller ikke farlig, og går naturlig nok over når barna lærer å kontrollere kroppen.

Selvfølgelig bør man fjerne alle faktorer som KAN føre til krybbedød, og gjøre alt man kan for å unngå det.
Men, akkurat som med bilsikring f.eks, kan man ikke sitte bakovervendt å kjøre bil, selv om det ville vært tryggest om mulig.
Å sove med en dyne som passer til barnet er vanskelig å unngå, og slett ikke farlig.
Sprinkelbeskyttere har ingen funksjon, og lages ikke slik at barnet kan puste gjennom dem, eller veive dem bort om de havner inntil/vikler seg inni dem.

Hvis du føler noen er ovenfra og ned er det bare å heve deg selv til den pidestallen du setter andre på, og/eller være sikrere på egne valg, så slipper du det.
Hvis du er sikker på at du gjør det rette, og at det er 100% nødvendig for dine barn å bruke sprinkelbeskyttere, til tross for at millioner av barn klarer, og har klart seg helt supert uten, så spiller det vel ingen rolle om andre kommer med fakta som tilsier noe annet?

"Regelen" er at ingen skal fornærmes for enhver pris, at man ikke får lov til å si ifra med mindre man duller, og at man må "respektere" at folk tar hårreisende valg til tross for at all tilgjengelig informasjon tilsier at det i verste fall er direkte livsfarlig for barnet.
Du gjorde absolutt ikke noe galt; snarere tvert imot, og at noen ikke tåler å få litt konstruktive tilbakemeldinger er ikke din feil! :)

Jeg kjenner ingen som har dødd i bilulykker fordi de ikke har brukt belte, så da kan alle la være...
Forstår du hvor bakvendt den retorikken er?
De fleste i min omgangskrets bruker ikke sengekant, fordi de vet at det er unødvendig og farlig. Ingen av dem trenger å være redde for at barnet skal dø fordi de bevisst utsatte dem for unødvendig fare.

Jeg kjenner ingen som har dødd i bilulykker fordi de ikke har brukt belte, så da kan alle la være...
Forstår du hvor bakvendt den retorikken er?
De fleste i min omgangskrets bruker ikke sengekant, fordi de vet at det er unødvendig og farlig. Ingen av dem trenger å være redde for at barnet skal dø fordi de bevisst utsatte dem for unødvendig fare.

Jeg skjønner poenget ditt, men jrg syns ikke det er en fullgod sammenligning. Jeg antar at de fleste babyer sover med sengekant, men hvor mange % dør av sengekanten? De aller færreste er i bilulykker hver dag. Og ja, jeg regnet med å få et slikt svar :)

Det jrg lurer på da, hvordan dør ungene av sengekanten? Jeg har alltid vært mye mer redd for dyna ig puta jeg. Begge ungene mine har sovet lite, og mindre uten pute, så den var nødvendig. :)

"Regelen" er at ingen skal fornærmes for enhver pris, at man ikke får lov til å si ifra med mindre man duller, og at man må "respektere" at folk tar hårreisende valg til tross for at all tilgjengelig informasjon tilsier at det i verste fall er direkte livsfarlig for barnet.
Du gjorde absolutt ikke noe galt; snarere tvert imot, og at noen ikke tåler å få litt konstruktive tilbakemeldinger er ikke din feil! :)

Regelen? Altså det finnes noe som kalles normal folkeskikk. Det bør alle vite, du mangler en del av det virker det som. Gidder ikke en gang å svare på ditt innlegg til meg, la ungene dine hyle for min del, jeg på min side gjør alt for at mine barn skal ha det trygt ig godt, med en god balansegang av sunn fornuft og logisk tankegang, noen innspill av forskning er det og så ikke tenk på det[emoji6]

Det er ikke farlig å få bein og armer mellom sprinklene, det er faktisk sunt, for det utvikler den kinestetiske sansen som forteller kroppen at bein og armer ikke skal i alle retninger. Det er ikke et spørsmål om hva man mener, det er bare fakta.
Hyling er heller ikke farlig, og går naturlig nok over når barna lærer å kontrollere kroppen.

Selvfølgelig bør man fjerne alle faktorer som KAN føre til krybbedød, og gjøre alt man kan for å unngå det.
Men, akkurat som med bilsikring f.eks, kan man ikke sitte bakovervendt å kjøre bil, selv om det ville vært tryggest om mulig.
Å sove med en dyne som passer til barnet er vanskelig å unngå, og slett ikke farlig.
Sprinkelbeskyttere har ingen funksjon, og lages ikke slik at barnet kan puste gjennom dem, eller veive dem bort om de havner inntil/vikler seg inni dem.

Hvis du føler noen er ovenfra og ned er det bare å heve deg selv til den pidestallen du setter andre på, og/eller være sikrere på egne valg, så slipper du det.
Hvis du er sikker på at du gjør det rette, og at det er 100% nødvendig for dine barn å bruke sprinkelbeskyttere, til tross for at millioner av barn klarer, og har klart seg helt supert uten, så spiller det vel ingen rolle om andre kommer med fakta som tilsier noe annet?

Å vri armer og bein ut av ledd eller knekke armer og bein er ufarlig? Ja kanskje, men svært smertefullt for et barn.
Synes du skal tilegne deg litt høflighet og slutte med såpass nedlatende innlegg til andre.
Du blir ikke ett bedre menneske selv om du gjør ting annerledes enn andre. Hva med å vise litt respekt i dine innlegg?

Til Ts: Jeg har et aktivt lite barn som også likte å sove litt trangt. Prøvde sånn tykk kant, men den var til god hjelp for å klatre over[emoji51]
Så jeg bestilte meg en sengeslange og den fungerer veldig fint til vårt barn[emoji4]

Last edited:
Nei. Regelen er at man skal utvise normal folkeskikk.

Det fjerde hun
Det mangler i enkelte andre innlegg.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Back
Topp