Håpet om nummer to

Ventemodus er vel kanskje viben slik jeg vil beskrive den i dag...?

Spent. Utålmodig. Nervøs. Håpefull. Vanligvis har jeg ridetime på tirsdager, men den utgår i dag. Jeg tillot forrige uke ettersom jeg da kun var på CD4, men dagen før uttak skal jeg nok ta livet litt mer med ro. Ble mye sprøyter i går følte jeg :woot: Først Fyremadel, så Ovitrelle og deretter to stk. Gonapeptyl... Fint at nåleputemagen skal få litt pause nå.

Mini har bestemt seg for at hun trenger rosa ørevarmere... Det er nemlig ei i barnehagen som har sånne fluffy ørevarmere "og de er så veldig fine mamma, bare at jeg vil ha rosa da" :hilarious: Og svak som jeg er så har jeg lovet henne at vi skal prøve å få tak i det etter middag i dag :angelic:
Masse lykke til med uttak :Heartred det blir spennende!

Ventemodus er vel kanskje viben slik jeg vil beskrive den i dag...?

Spent. Utålmodig. Nervøs. Håpefull. Vanligvis har jeg ridetime på tirsdager, men den utgår i dag. Jeg tillot forrige uke ettersom jeg da kun var på CD4, men dagen før uttak skal jeg nok ta livet litt mer med ro. Ble mye sprøyter i går følte jeg :woot: Først Fyremadel, så Ovitrelle og deretter to stk. Gonapeptyl... Fint at nåleputemagen skal få litt pause nå.

Mini har bestemt seg for at hun trenger rosa ørevarmere... Det er nemlig ei i barnehagen som har sånne fluffy ørevarmere "og de er så veldig fine mamma, bare at jeg vil ha rosa da" :hilarious: Og svak som jeg er så har jeg lovet henne at vi skal prøve å få tak i det etter middag i dag :angelic:
Ja det er så spennende! Masse lykke til på uttaket imorgen:smiley-angelic003:Heartbigred

Koselig med rosa fluffy ørevarmere, skjønner at du smelter og gir etter :love017

Masse lykke til med uttak :Heartred det blir spennende!
Ja det er så spennende! Masse lykke til på uttaket imorgen:smiley-angelic003:Heartbigred

Koselig med rosa fluffy ørevarmere, skjønner at du smelter og gir etter :love017
Tusen takk dere :Heartred Mange følelser i omløp nå, men det er nok mest fordi vi vet at det kun skal hentes ut ett eneste egg. Men det trengs bare ett! :smiley-angelic001

Litt fælt å innrømme det, men jeg er himla svak for de fleste av forslagene til mini :angelic: Hun er nok litt godt vant - noen kaller det bortskjemt:angelic: Vi fant rosa ørevarmere, med enhjørninger på!

Tusen takk dere :Heartred Mange følelser i omløp nå, men det er nok mest fordi vi vet at det kun skal hentes ut ett eneste egg. Men det trengs bare ett! :smiley-angelic001

Litt fælt å innrømme det, men jeg er himla svak for de fleste av forslagene til mini :angelic: Hun er nok litt godt vant - noen kaller det bortskjemt:angelic: Vi fant rosa ørevarmere, med enhjørninger på!
Skjønner det er masse følelser, IVF er litt berg og dalbane mellom håpefull og krisemaksimering, hele følelsespekteret ❤️ Du får oppdatere oss etterpå hvordan det gikk, skal tenke på deg imorgen :smiley-angelic003

Hurra for rosa ørevarmere med enhjørninger på, kan tenke meg det var stor glede i heimen!!
:love017

Skjønner det er masse følelser, IVF er litt berg og dalbane mellom håpefull og krisemaksimering, hele følelsespekteret ❤️ Du får oppdatere oss etterpå hvordan det gikk, skal tenke på deg imorgen :smiley-angelic003

Hurra for rosa ørevarmere med enhjørninger på, kan tenke meg det var stor glede i heimen!!
:love017
Ja det er nettopp sånn :laughing002 :Heartred Snart fremme nå.

I går satt jeg sammen med mini mens hun spiste kveldsmat, plutselig så sa hun «jeg vil bli storesøster, kan vi få en baby?» det er sikkert fordi det er flere i barnehagen som har blitt og skal bli storesøsken og det er mye prat om det der. Jeg følte likevel det var litt spesielt at det kom så spontant kvelden før uttak :Heartred

Egguttaket er overstått :Heartred Alt gikk veldig bra, merket veldig lite til både bedøvelse og selve uttaket. Men gud bedre for en spenning det blei! De måtte skylle follikkelen 3 ganger før det endelig kom et egg :excited001 Begynte å forberede meg på at det var en tom eggpose da andre skylling ikke ga noe resultat. For en lettelse da beskjeden plutselig kom «her er det et egg!»

Det eneste kjedelige nå er at jeg ikke får noen beskjeder fra sykehuset med mindre noe går galt før innsett. Så nå må jeg finne all min tålmodighet og prøve så godt jeg kan å fokusere på noe annet. Intet nytt er godt nytt, men hvis de ringer så betyr det dårlige nyheter :bag:

Last edited:
Egguttaket er overstått :Heartred Alt gikk veldig bra, merket veldig lite til både bedøvelse og selve uttaket. Men gud bedre for en spenning det blei! De måtte skylle follikkelen 3 ganger før det endelig kom et egg :excited001 Begynte å forberede meg på at det var en tom eggpose da andre skylling ikke ga noe resultat. For en lettelse da beskjeden plutselig kom «her er det et egg!»

Det eneste kjedelige nå er at jeg ikke får noen beskjeder fra sykehuset med mindre noe går galt før innsett. Så nå må jeg finne all min tålmodighet og prøve så godt jeg kan å fokusere på noe annet. Intet nytt er godt nytt, men hvis de ringer så betyr det dårlige nyheter :bag:
Så godt å se oppdateringen din, at det gikk bra på tross av at du ble holdt på pinebenken med tre skyllinger :nailbiting: Har tenkt masse på deg idag men vært så travelt på jobb at jeg ikke fikk svart deg før nå, men sjekket i smug når jeg hadde en dopause og var så glad det hadde gått bra :smiley-angelic003:Heartbigred
Ja det er nervepirrende ventedager nå! Er innsett planlagt på dag 3 eller dag 5? Det er litt ulik praksis per klinikk har jeg inntrykk av..

Så godt å se oppdateringen din, at det gikk bra på tross av at du ble holdt på pinebenken med tre skyllinger :nailbiting: Har tenkt masse på deg idag men vært så travelt på jobb at jeg ikke fikk svart deg før nå, men sjekket i smug når jeg hadde en dopause og var så glad det hadde gått bra :smiley-angelic003:Heartbigred
Ja det er nervepirrende ventedager nå! Er innsett planlagt på dag 3 eller dag 5? Det er litt ulik praksis per klinikk har jeg inntrykk av..
Så god du er :Heartbigred Ja det blir veldig mye nerver nå de neste dagene! De har vanligvis innsett på dag 3, men de holder stengt i helgene så da blir det mandag:bag:

Så god du er :Heartbigred Ja det blir veldig mye nerver nå de neste dagene! De har vanligvis innsett på dag 3, men de holder stengt i helgene så da blir det mandag:bag:
Åh det blir lange dager til mandag! :bag: prøv å finn på noe kjekt hver dag, trenger ikke å være voldsomme ting, om det så er bare julebrus og kakemenn med mini en kveld så er det kjekt å planlegge en koselig ting hver dag frem til ruging starter for å få tiden til å gå litt. Så et innlegg for litt siden at du hadde fokus på self care også så det er bra :happy::Heartred

Åh det blir lange dager til mandag! :bag: prøv å finn på noe kjekt hver dag, trenger ikke å være voldsomme ting, om det så er bare julebrus og kakemenn med mini en kveld så er det kjekt å planlegge en koselig ting hver dag frem til ruging starter for å få tiden til å gå litt. Så et innlegg for litt siden at du hadde fokus på self care også så det er bra :happy::Heartred

Ja jeg har bedt min gode venn chatGPT om noen forslag til positive små ting å fylle dagene med mens jeg venter :Heartred

På lørdag skal mini til mormor og morfar og overnatte der, så selv om vi kanskje ikke kan hoppe i høyet, så skal vi i alle fall ha oss en ordentlig date :love7 Begynner å bli lenge siden, så det skal bli veldig koselig!

Ja jeg har bedt min gode venn chatGPT om noen forslag til positive små ting å fylle dagene med mens jeg venter :Heartred

På lørdag skal mini til mormor og morfar og overnatte der, så selv om vi kanskje ikke kan hoppe i høyet, så skal vi i alle fall ha oss en ordentlig date :love7 Begynner å bli lenge siden, så det skal bli veldig koselig!
Ja han er kjekk å ha han ChatGPT’n :joyful: Åh godt med litt kjærestetid, det må dere nyte :happy:

1DPO?

Vet egentlig ikke hva som er riktig å kalle denne dagen, men for enkelhets skyld ble det 1DPO. Egget ble tross alt hentet ut i går og i dag har jeg startet med progesteron. Skjønner at klinikken ikke ønsker å bruke ressurser på å oppdatere underveis ved mindre de må, men dette er skikkelig tøft mentalt! :bag: Det eneste jeg har å gå etter nå er chatgpt’s lille oversikt over hva som sannsynligvis skjer:

DAG 1 – Torsdag (ca. 24–30 timer etter uttak)

Her er du nå.
Embryoen befinner seg i denne fasen:
  • De to pronukleiene (en fra deg, en fra ham) ligger fortsatt synlig i egget.
  • De har pakket sammen DNA-et sitt og gjør seg klar til å smelte sammen.
  • Dette er som å se to dansere ta sats før første store løft.

Viktig å vite:
De første 24–30 timene er stille biologisk for deg — men svært aktive for embryoet.

Klinikken ringer ikke i denne fasen, med mindre noe har gått veldig galt.

At du ikke har hørt noe = det går som det skal.

SENERE I DAG – Torsdag kveld (28–36 timer)

Dette er første store milepæl:
  • Pronukleiene forsvinner.
  • DNA smelter sammen → nå er det ett embryo, ikke lenger et egg + sædcelle.
  • Første celledeling skjer:
    • Fra 1 celle → 2 celler
Dette er en veldig viktig deling, og det er her mange embryoer stopper — men du får ingen beskjed hvis det går bra, kun hvis det stopper helt.

Ingen beskjed = bra.

Jeg har allerede gått meg en lang og rolig tur i sola, ryddet og vasket hele kjøkkenet, vasket klær… Gleder meg til mini kommer hjem og vi kan leke litt i stedet :Heartred

2DPO

Fortsatt ikke hørt noe :bag: Jeg kvepper godt hver gang tlf gir lyd fra seg da! Men inntil jeg hører noe fortsetter jeg å la meg fascinere av beskrivelsene av de ulike stadiene :happy:

2. Dag 2 (ca. 24–48 timer etter befruktning)

Dette er der du er nå. Det som skjer i dag er utrolig viktig.

Embryoet skal nå være rundt 2–4 celler

Ved 48 timer er et “friskt” embryo ofte:
  • 3 celler
  • 4 celler
  • Noen ganger 5 hvis det deler seg litt raskt (og det er helt ok!)
2. Embryoet fortsetter synkron celledeling

Hver celle deler seg videre, men det er ikke alltid helt likt tempo. Perfekt synkroni er flott, men mange fine embryoer er litt “skjeve” på dette tidspunktet.

3. Første kvalitetskriterier dukker opp

Embryologen vil i løpet av dag 2 sjekke:
  • Cellestørrelse: helst jevne
  • Fragmentering: små “bruddstykker” mellom cellene; lite er bra
  • Farge og klarhet: jevnt cytoplasma er positivt
  • Antall celler i forhold til tid: 2–4 er ideelt
Hvis det var noe kritisk her, ville du hørt.

4. Embryoet begynner å lage sin første “egen plan”

Dette er magisk:
  • Aktiviteten i cellene øker
  • Embryoet begynner å organisere hvordan det skal utvikle seg mot 8-cellersstadiet
  • Det starter prosesser som avgjør hvilke celler som senere blir morkake og hvilke som blir baby.
Det er jo ikke så lenge siden dagen begynte på avdelingen, så jeg vet jo at mye kan skje enda, men jeg krysser fingrene så godt jeg kan for at tlf ikke ringer før timen på mandag :Heartred Frem til da skal jeg gjøre så godt jeg kan for å engasjere meg i hyggelige ting og gi kroppen litt ekstra omsorg og pleie :happy:

Jeg er litt fraværende her på forumet for tiden, men ville bare stikke snuten innom og ønsker deg masse lykke til med forsøket du er i gang med nå. Veldig nervepirrende! Og godt tegn at de ikke har ringt :smiley-bounce012
Jeg heier på deg :Heartred

2DPO

Fortsatt ikke hørt noe :bag: Jeg kvepper godt hver gang tlf gir lyd fra seg da! Men inntil jeg hører noe fortsetter jeg å la meg fascinere av beskrivelsene av de ulike stadiene :happy:

2. Dag 2 (ca. 24–48 timer etter befruktning)

Dette er der du er nå. Det som skjer i dag er utrolig viktig.

Embryoet skal nå være rundt 2–4 celler

Ved 48 timer er et “friskt” embryo ofte:
  • 3 celler
  • 4 celler
  • Noen ganger 5 hvis det deler seg litt raskt (og det er helt ok!)
2. Embryoet fortsetter synkron celledeling

Hver celle deler seg videre, men det er ikke alltid helt likt tempo. Perfekt synkroni er flott, men mange fine embryoer er litt “skjeve” på dette tidspunktet.

3. Første kvalitetskriterier dukker opp

Embryologen vil i løpet av dag 2 sjekke:
  • Cellestørrelse: helst jevne
  • Fragmentering: små “bruddstykker” mellom cellene; lite er bra
  • Farge og klarhet: jevnt cytoplasma er positivt
  • Antall celler i forhold til tid: 2–4 er ideelt
Hvis det var noe kritisk her, ville du hørt.

4. Embryoet begynner å lage sin første “egen plan”

Dette er magisk:
  • Aktiviteten i cellene øker
  • Embryoet begynner å organisere hvordan det skal utvikle seg mot 8-cellersstadiet
  • Det starter prosesser som avgjør hvilke celler som senere blir morkake og hvilke som blir baby.
Det er jo ikke så lenge siden dagen begynte på avdelingen, så jeg vet jo at mye kan skje enda, men jeg krysser fingrene så godt jeg kan for at tlf ikke ringer før timen på mandag :Heartred Frem til da skal jeg gjøre så godt jeg kan for å engasjere meg i hyggelige ting og gi kroppen litt ekstra omsorg og pleie :happy:
Spennende å vite hva som skjer på de ulike stadiene :smiley-bounce012 Krysser fingrer og tær for at alt går bra for innsett :smiley-angelic001

Jeg er litt fraværende her på forumet for tiden, men ville bare stikke snuten innom og ønsker deg masse lykke til med forsøket du er i gang med nå. Veldig nervepirrende! Og godt tegn at de ikke har ringt :smiley-bounce012
Jeg heier på deg :Heartred
Så koselig å høre fra deg og tusen takk for alle lykkeønskninger :Heartred Hvordan går det med deg for tiden?

Så koselig å høre fra deg og tusen takk for alle lykkeønskninger :Heartred Hvordan går det med deg for tiden?
Joda det går bra, selv om det ikke har gått helt veien prøvemessig ennå. Ble så mye fokus på prøvingen av å være en del her inne på forumet så har bare måttet ta litt pause fra å være så aktiv her og syntes egentlig jeg har hatt det ganske bra nå og vært deilig med fokus på andre ting i livet. Var gjennom en kjemisk for et par mnd siden og vært på ultralyd rundt eggløsning begge de to neste påfølgende syklusene og fikk da første syklus bekreftet 3 modne egg som var klare til å slippes og så syklusen etter der igjen kunne hun se at to egg var sluppet. Så driver tydeligvis å slipper flere egg for tiden. Fint med ekstra sjanser, men litt kjipt at det likevel ikke har gått til tross for flere egg. Får nok bare fortsette å prøve og håpe på at gullegget dukker opp til slutt.

Joda det går bra, selv om det ikke har gått helt veien prøvemessig ennå. Ble så mye fokus på prøvingen av å være en del her inne på forumet så har bare måttet ta litt pause fra å være så aktiv her og syntes egentlig jeg har hatt det ganske bra nå og vært deilig med fokus på andre ting i livet. Var gjennom en kjemisk for et par mnd siden og vært på ultralyd rundt eggløsning begge de to neste påfølgende syklusene og fikk da første syklus bekreftet 3 modne egg som var klare til å slippes og så syklusen etter der igjen kunne hun se at to egg var sluppet. Så driver tydeligvis å slipper flere egg for tiden. Fint med ekstra sjanser, men litt kjipt at det likevel ikke har gått til tross for flere egg. Får nok bare fortsette å prøve og håpe på at gullegget dukker opp til slutt.
Skjønner deg veldig godt! Jeg var totalt fraværende her en periode jeg også. Jeg var så nedtrykt og følte jeg mistet gangsynet litt. Det viktigste er at man finner en balanse som passer seg og sin situasjon :Heartred Leit å høre at du måtte gjennom kjemisk og at innsatsen ikke har gitt resultater enda, men det lover jo veldig godt når kroppen din driver og slipper så mye egg da! Krysser fingre og tær for at den sitter snart :Heartred

4DPO

Helgen kom og helgen gikk. Synes egentlig jeg/vi har vært veldig flinke til å fokusere på andre ting. Lørdag leverte vi mini hos mine foreldre og dro på en liten shoppingrunde. Veldig koselig å gå sammen med en kaffekopp i hånda, skravle, titte på juleutstillinger og få ordna litt småting som ikke er så enkelt med en treåring på slep. Da vi kom hjem ble det litt romstering i heimen før vi laget vår egen tapas. Oliven, fylte paprika, spekeskinke, oster, kjeks, marmelade og et lite glass vin til :Heartred

Jeg pleier alltid å pynte huset i ulike trinn, jeg tar aldri alt på en gang. Det begynte forrige helg med utelysene og denne helgen pakket jeg ned alt av pynt som har med alle andre årstider å gjøre og begynte å ta ut litt småting. Har byttet til røde gardiner i spisestua, lampa over spisestua har fått på plass girlander med granbar, kongerøkelsen er på plass i stua og en av julestjernene er på plass i stua. Neste helg kommer resten av pynten med unntak av juletreet, det sparer vi til helgen før jul. Vanligvis lille julaften, men siden vi skal jobbe helt frem til og med lille julaften så passer det mye bedre å ta helgen i forveien :happy:

Nå som kvelden kommer kjenner jeg helt klart på en del nerver og følelser med tanke på morgendagen. Uansett hva som skjer så får vi i det minste vite om vi går videre til neste trinn eller om det stopper her. Vi håper og håper og krysser alt vi har for at tlf ikke ringer i morgen, samtidig prøver jeg å være forberedt på det verste. Spørs om jeg får sove så mye i natt, men pytt pytt, sove kan jeg gjøre seinere :laughing002

Back
Topp