Håpet om nummer to

Eplejuice

Andre møte med forumet
Velkommen til dagboken hvor jeg forsiktig håper på en liten bebbis til! :happy:
Banner.png

Hvis du har lyst til å bli litt bedre kjent så kommer det en liten intro her:

Jeg er 35 og mannen er 38. Vi har vært sammen siden 2017, fikk vårt første barn i januar 2022 og giftet oss sommeren 2024. Vi er en aktiv liten familie og ønsker oss veldig et barn til. Første satt allerede i pp3, nummer to lar foreløpig vente på seg.

Jeg sluttet på minipillen sommeren 2024. Fikk bortfallsblødning først og deretter vanlig mens 35 dager seinere. Siden det har jeg hatt følgende lengder på syklusene:

PP1: 59 dager (anovulasjon?)

PP2: 18 dager (el på cd13)

PP3: 24 dager (el på cd16)

PP4: 22 dager (el på cd13)

PP5: 52 dager (mulig el på cd36, men mulig anovulasjon)

PP6: 32 dager (anovulasjon?)

PP7: 24 dager (el på cd15)

PP8: 53 dager (el på cd37) Progesteron ga 16 dagers lutealfase! :smiley-bounce022

PP9: 20 dager (el på cd15) Dobbel dose Letrozol, rakk ikke starte med progesteron før tr kom

PP10: 29 dager (el på cd14/15) Dobbel dose Letrozol og progesteron

PP11: 16 dager (el på cd11) Dobbel dose Letrozol, rakk ikke progesteron og skjønte ikke at el hadde vært

PP12: 55 dager (anovulasjon) fikk primolut for å sette i gang menstruasjon

PP13: Første runde med IVF - Avbrutt: ett egg ut som ble befruktet, men utviklingen stoppet før innsett

PP14: Kommende syklus, pause fra IVF, ny runde Letrozol, Progynova og Lutinus

Jeg tracker syklus med både el-tester og BBT overvåkning til vanlig, under IVF la jeg dette litt på hylla, men jeg skal både tempe og teste nå i pausesyklusen.

Siden jeg først opprettet denne dagboken har det skjedd en god del. Jeg har vært hos både fastlege, offentlig gyn og privat gyn. Jeg har fått påvist svært lav eggreserve med en AMH på 0,3 på første måling og 0,5 på andre måling. Vi ble avvist fra fertilitetsklinikken i Porsgrunn fordi jeg har for få egg. Vi klaget på avslaget i Porsgrunn og fikk medhold :happy: Første forsøk ble dessverre avbrutt. Det kom ut ett egg, det ble befruktet og utviklingen gikk bra de første dagene, men stoppet opp før planlagt innsett på dag 5.

Mannens svømmere er testet både hjemme og på fertilitetsklinikken - intet galt der i det minste!

De siste månedene har vært en skikkelig berg og dalbane. Det har vært mye dårlige nyheter, men også noen lyspunkter underveis. Jeg responderer på Letrozol og progesteronstøtte har gjort underverker for lutealfasen min. Vi er ikke klare for å gi opp på en god stund, men kanskje må vi forsone oss med at det ikke blir flere barn...

Jeg kan ikke spå fremtiden, derfor velger jeg å håpe forsiktig en stund til, lytte til kroppen og ta imot all oppfølging jeg kan få. Gjør så godt jeg kan for å snakke pent til kroppen min og ta godt vare på den. I våres startet jeg et nytt kosttilskuddsregime med Impryl og Ubiqinol Q10.

Jaja, det var litt om meg og situasjonen slik den står :greet015

Last edited:
CD33

Kveldens tester ser altså slik ut, negativ g-test og neeesten positiv el-test. De har riktignok vært sånn så mange ganger denne syklusen at det virker som om kroppen ikke får til el helt. Vi gjør så godt vi kan med å legge inn aksjer, men når begge ligger rett ut med influensa er det ikke mye entusiasme her i gården :laughing001 Hadde egentlig vært greit om mensen bare kunne komme, blir jo egentlig bare rot om jeg skulle blitt gravid etter el så himla langt ut i syklusen…

Vedlegg

• IMG_4843.jpeg
    IMG_4843.jpeg
    568,7 KB · Visninger: 54
CD34

Ser ut til at el-testen faktisk er positiv nå. Mine øyne sliter i alle fall med å se forskjell i styrke på de to strekene. Premom mener 0,74 low, men vi får se senere i dag om streken blir enda sterkere. Dette er i alle fall så nærme en positiv el-test jeg har kommet denne syklusen :happy:

Vedlegg

• IMG_4845.jpeg
    IMG_4845.jpeg
    567,7 KB · Visninger: 44
CD37

Ser ut til at jeg hadde en topp rundt tirsdag/onsdag før LH begynte å falle igjen. Jeg kan ha hatt el, men jeg har ikke tempet på over ei uke pga sykdom, så jeg kan ikke vite sikkert. Så fort influensaen var på vei over fikk jeg ørebetennelse og har nå begynt en ny kur med antibiotika… For enkelhetens skyld regner jeg torsdag som el dag inntil videre og antar at jeg er over i dpoland. Blir spennende å se hvor lang lutealfasen blir. Premom tror jeg er på cd12 selv om jeg ikke har logget mens, den vil tydeligvis ikke tro at syklusen kan være så lang.

Det bekymrer meg at syklusen er så på bærtur. Begynner å lure på om jeg kanskje har få egg igjen eller dårlig kvalitet på eggene.

Vedlegg

• IMG_4847.jpeg
    IMG_4847.jpeg
    243,4 KB · Visninger: 45
CD42:scratch

Fortsatt ingen mens, negative g-teser og negative el-tester... Får trøste meg med at el-testene i alle fall er skikkelig negative nå, ikke sånn forhøyet uten å være positive som de har vært nesten hele syklusen. Kan tyde på at jeg hadde rett i at det slapp et egg i forrige uke.

Drømte at jeg fikk mensen i natt. Merkelig følelse at mensen plutselig ble en ønskedrøm. Men det hadde egentlig vært greit om den kom snart. Går liksom rundt og bare venter. Har lagt tamponger og truseinnlegg klart i alle vesker og sekker for jeg aner jo ikke når den kommer. :nailbiting:

Jeg startet med B6 i januar pga. kort lutealfase, men den første jeg kjøpte var fra helsekosten og det var ikke pyridoksin. Kjøpte pyridoksin på apoteket for 14 dager siden og har begynt å ta en tablett (40mg) hver dag og plutselig har jeg fått masse utflod. Jeg har omtrent ikke hatt noe utflod siden jeg sluttet på pilla i sommer så det var egentlig litt kjærkomment. Kanskje jeg til og med skal få oppleve el-slim neste syklus? :knegg:

CD45…

For en forbanna evigvarende syklus! Jeg er lei, trist, utålmodig og kjenner hardt på en følelse av blåmandag allerede. Har ikke lyst til å gå på jobb i morgen… Har fortsatt bihulebetennelse og innmari vondt. Jeg sover dårlig fordi det gjør vondt og jeg er så potte tett. Vondt i hele midtpartiet i fjeset, vondt i hele overkjeven. Nesesprayen gir en liten lettelse et par timer, men jeg våkner flere ganger i løpet av natta fordi det er potte tett igjen. Dotter i øra, nyser ustoppelig hele døgnet, spraking i ørene hver gang jeg svelger eller snyter meg. Både lukt og smak er nesten helt borte… Ikke mye positivitet fra denne kanten nå dessverre. Deilig å ha et sted å bare kunne spy ut litt eder og galle så jeg slipper å ta alt ut på mannen.

Så lenge jeg er i dette ingenmannsland vet jeg bare ingenting. Vet ikke når mensen kommer, vet ikke når jeg kan forvente neste el, vet ikke sikkert om jeg har hatt el, kan bare se langt etter IKM trådene, vet ikke om syklusen noen gang kommer seg på fote igjen… Beklager surt innlegg, men nå ser jeg litt mørkt på det hele

CD53

Enda en uke kom og gikk uten tegn til mens, skulle jeg akkurat til å skrive, men så måtte jeg plutselig tisse så fælt og da var det jammen litt spotting på gang! :happy093 Pleier å begynne sånn så da tipper jeg det kommer skikkelig i løpet av dagen! Tenk å bli så hoppende glad for mensen!

Var hos legen i dag tidlig (typisk) fordi jeg er så lei av all uvissheten. Han klødde seg like mye i hodet som meg over at mensen har vært fraværende så lenge uten at jeg har fått positive tester. Spurte meg ut om masse rart, veide meg, tok blodprøver og sendte henvisning til gyn for videre utredning. Så da har ballen begynt å rulle.

Aller beste scenario må jo være at de ikke finner noe galt og at jeg blir gravid på egenhånd om ikke så aaaalt for lang tid. Nest beste scenario er vel at hormonene er litt på bærtur, men at det kan avhjelpes med litt medikamenter. Dårlig scenario er om det skulle vise seg å være PCOS. Værste scenario må jo være tidlig perimenopause, eller noe i den duren.

Vekten ble nevnt som et mulig issue igjen, men jeg har vanskelig for å tro at den skal være årsaken også. Jeg veier det samme som da jeg ble gravid sist, men ifølge bmi er jeg på grensen til undervektig. Jeg spiser godt, sover godt, trener helt normalt og føler meg sunn, frisk og opplagt (sett bort fra at jeg har vært en del syk de siste ukene).

Nå skal jeg i alle fall starte opp med tempingen igjen og deretter el-testing så fort mensen er over. Før alt klusset med syklusen pleide jeg å ha el mellom CD10-13, så jeg tenker å starte med en el-test om dagen fra CD8. Fikk melding fra gynekologen om at jeg har fått time i mai. Litt nedtur å måtte vente så lenge, men det er jo bedre enn ingenting.

CD8

Enda en uke og ikke så mye nytt å melde i grunn. Jeg har foreløpig ikke tempet denne syklusen likevel. Fikk et plutselig tilbakefall med forkjølelse og smått med feber, så da så jeg ikke helt poenget. Begynner i morgen, så får jeg bare håpe at jeg klarer å plukke opp el.

I kveld skal jeg fyre av syklusens første el-test, spent på hva den sier nå. Hadde litt lengre mens denne gangen enn jeg pleier. Spottet helt frem til i dag, men nå er det heldigvis helt ferdig :happy:

Prøvde terminkalkulatoren bare for å se når den evt. ville blitt. Om jeg blir gravid denne syklusen får jeg termin 1. januar… Hadde det ikke vært for at dette er pp6 så kan det hende vi hadde hoppet over denne syklusen, men vi er skjønt enige om at prøvingen fortsetter for fullt. Dato blir som det blir selv om det er upraktisk å evt. få barn helt på tampen av året. Første lille skatten vår kom ei uke før termin, men vi kom oss to uker ut i januar i det minste.

Så at du er undervektig ish. Ville bare si at jeg hadde BMI på 16 før jeg ble gravid (rett før jeg ble 28), det tok 6 PPer. Har nå BMI på 15 og er i PP4 (30 år nå). Men jeg har alltid hatt relativt regelmessige sykluser og t.o.m. lang lutealfase. Det står jo litt rundt omkring at undervektige kan ha problemer med å bli gravid, men det eneste jeg har funnet er bare at man kan bli så undervektig at man mister mens. Og der er ikke jeg, jeg har alltid ligget rundt denne vekten. Såå jeg syns heller ikke at det nødvendigvis skal være en årsak hos deg. Men noe kan det jo være siden syklusene dine er sånn. Håper du finner ut av det snart! Eller blir gravid da :joyful:

Så at du er undervektig ish. Ville bare si at jeg hadde BMI på 16 før jeg ble gravid (rett før jeg ble 28), det tok 6 PPer. Har nå BMI på 15 og er i PP4 (30 år nå). Men jeg har alltid hatt relativt regelmessige sykluser og t.o.m. lang lutealfase. Det står jo litt rundt omkring at undervektige kan ha problemer med å bli gravid, men det eneste jeg har funnet er bare at man kan bli så undervektig at man mister mens. Og der er ikke jeg, jeg har alltid ligget rundt denne vekten. Såå jeg syns heller ikke at det nødvendigvis skal være en årsak hos deg. Men noe kan det jo være siden syklusene dine er sånn. Håper du finner ut av det snart! Eller blir gravid da :joyful:
Jeg har funnet akkurat det samme som deg, at det egentlig ikke blir noe issue før man er så undervektig at mensen forsvinner. Fastlegen nevnte noe om østrogen og fettlagre, at kvinnekroppen trenger fett for å lage østrogen eller noe i den duren, men jeg har ikke funnet noe særlig info om dette :bookworm:

Jeg hadde regelmessige sykluser før jeg gikk gravid sist og hadde samme vekt som nå, dog litt korte på rundt 24-25 dager, men regelmessige. Begynte på hormonprevensjon etter 6-ukers kontrollen, før jeg fikk tilbake mens og har gått på det frem til i fjor sommer. Vanskelig å si hvorfor de har blitt så rare nå, men takk for ønsketankene :happy:

Hadde vært helt nydelig om jeg ble gravid nå, så kan jeg bare beholde den gyn-timen og kanskje heller få bekreftet et svangerskap :knegg: Skal være litt forsiktig med å håpe alt for mye, men tanken har jo slått meg :happy:

Jeg har funnet akkurat det samme som deg, at det egentlig ikke blir noe issue før man er så undervektig at mensen forsvinner. Fastlegen nevnte noe om østrogen og fettlagre, at kvinnekroppen trenger fett for å lage østrogen eller noe i den duren, men jeg har ikke funnet noe særlig info om dette :bookworm:

Jeg hadde regelmessige sykluser før jeg gikk gravid sist og hadde samme vekt som nå, dog litt korte på rundt 24-25 dager, men regelmessige. Begynte på hormonprevensjon etter 6-ukers kontrollen, før jeg fikk tilbake mens og har gått på det frem til i fjor sommer. Vanskelig å si hvorfor de har blitt så rare nå, men takk for ønsketankene :happy:

Hadde vært helt nydelig om jeg ble gravid nå, så kan jeg bare beholde den gyn-timen og kanskje heller få bekreftet et svangerskap :knegg: Skal være litt forsiktig med å håpe alt for mye, men tanken har jo slått meg :happy:
Det er nok noe med fett vs østrogen, men.. med mindre man får påvist at man har lavt østrogen så hadde ikke jeg tenkt særlig på det (spesielt siden jeg alltid har hatt regelmessig syklus) :wtf:

21+ dager er jo innenfor normalen, 24-25 er det korteste jeg har hatt, det har skjedd noen ganger her og der. Tenker det fortsatt regnes som sunt :happy: Fikk du svar på de blodprøvene?

Jaa! :woot: Hvordan ligger du an ift. EL nå?

Det er nok noe med fett vs østrogen, men.. med mindre man får påvist at man har lavt østrogen så hadde ikke jeg tenkt særlig på det (spesielt siden jeg alltid har hatt regelmessig syklus) :wtf:

21+ dager er jo innenfor normalen, 24-25 er det korteste jeg har hatt, det har skjedd noen ganger her og der. Tenker det fortsatt regnes som sunt :happy: Fikk du svar på de blodprøvene?

Jaa! :woot: Hvordan ligger du an ift. EL nå?
Akkurat samme her, da jeg hadde regelmessige sykluser så hadde jeg jo åpenbart greit med østrogen :joyful:

Ja alt har liksom vært innenfor normalen og ikke noe å tenke på tidligere. Hadde ingen problemer med å bli gravid sist. Har ikke hørt noe fra legekontoret, men når du sier det så lovte han vel strengt tatt heller ikke noe mer enn at han skulle sende resultatene til gynekologen… :confused005 tror jeg hiver meg rundt og sender en melding i appen, han pleier å svare raskt på slike ting :happy:

Ikke noe tegn til EL enda, tempen er lav og testene veldig negative. Spent på testen til kvelden, det pleier å skje noe på denne tiden i syklusen :nailbiting:

Syns da man burde få beskjed om blodprøvesvar uansett :bored: Enten om det er normale funn, eller at de viser sånn og sånn og må diskuteres videre med gyn.

Håper testene stiger snart!

CD19

Bah… Ser ikke ut til å bli noen vanlig syklus denne runden heller dessverre. Har fortsatt ikke hatt el hvis jeg skal tro temp og tester. For å legge kronen på verket så er vi på vei til påskeferie på fjellet i dette øyeblikk og etter en time på veien kom jeg på at både termometer og tester ble liggende igjen hjemme… Ikke så mye å gjøre med det dessverre annet enn å heller senke skuldrene og legge inn aksjer så mye vi hæler :knegg:

Blir vanskelig å vite hvor jeg er i syklusen, men jeg får prøve å bare ta det som det kommer og heller ta graviditetstester etter hvert om mensen drøyer.

CD30

Er redd også denne syklusen kommer til å bli et rot. Det ble jo et opphold i både temping og el-tester fordi jeg glemte alt hjemme da vi dro på påskeferie. Jeg gjenopptok testingen da vi kom hjem på onsdag i forrige uke, men testene sier meg egentlig ikke så mye. Mistenker at el er veldig sen igjen. Håper egentlig det for det ble ikke så lett å legge inn aksjer mens vi var på fjellet. Hytta var full av familie og vi delte soverom med treåringen :nailbiting:

Siden jeg er så langt ut i syklusen har jeg såklart fyrt av et par g-tester og, men de er blenda dessverre. Siden vi kom hjem har vi stått på med aksjer i det minste da :happy: Så får tiden vise om det slippes et egg snart eller om jeg må vente helt til gyntimen i mai for å mer avklaring. I det minste har jeg lagt på meg bittelitt etter mye godis i påsken.

Gjør så godt jeg kan for å sette pris på alt det positive! Fryder meg virkelig over våren her hjemme og ligger allerede langt foran skjema hva gjelder hagearbeid og klargjøring av uteplasser. Vi har plantet masse i hagen, luket alle bed, raket bort alt gammelt løv, raket mose, sådd gress, fjernet løvetann fra steinheller, trimmet busker, lagt ut sneglefeller og satt opp rådyrnett. Utemøblene er på plass og vi har hatt vår første utemiddag i pergolaen - det var helt nydelig! Nå mangler det bare en liten leveranse som kommer på postkontoret i dag med soldrevne utelys og solskjerming til pergolaen. Litt senere skal det plantes poteter og tomater :joyful: Vi har også noen større husprosjekter som må til i år. Første pri er utskifting av litt råtten kledning et par steder, vasking og maling av hus. Deretter må egentlig platting og veranda pusses ned og oljes og det må skiftes ut noen vinduer. Men vi får nå se hvor langt vi kommer denne sesongen, det viktigste er jo råtten kledning og vasking og maling.

CD32...

Ingen tegn til el, men heller ingen tegn til tr. Dette er ganske kjedelig kjenner jeg. Frykten vokser liksom for at jeg skal ha kommet i tidlig overgangsalder, men enn så lenge trøster jeg meg med at uregelmessig syklus er det eneste symptomet jeg har.

Veldig mange som annonserer graviditeter og babyer som blir født rundt om i nettverket nå. Håper så inderlig at jeg skal bli gravid igjen selv snart :Heartred

CD1! :happy093

YESSSSS! Føles rart å si endelig mensen, men jeg er så evig takknemlig for at det ikke endte med å bli en eviglang og frustrerende syklus! Hadde selvfølgelig blitt enda mer glad om jeg kunne fått en positiv g-test, men jeg tar det jeg får akkurat nå :happy:

CD4

Føler meg klar for en ny runde og det er fint å kjenne på litt friskt mot. Tror helt ærlig at våren har mye å si for akkurat det. Jeg sliter veldig om vinteren med lav energi, blir ofte syk og generelt nedstemt, men så fort dagene blir lengre, lysere og det begynner å spire og gro rundt meg, så kommer jeg ut av dvalen med energi og tiltakslyst.

Denne helgen har vært veldig aktiv med våropprydding hjemme, golf, løping og sosialt. Følte virkelig at denne helgen fløy forbi og det kjennes ut som om det var fredag i går...!

Veldig lite igjen at tr nå, egentlig bare spotting, så da er det bare små innlegg i dag og antagelig ingenting i morgen :happy: Håper det kommer et passe tidlig egg denne runden. Må ut å reise i forbindelse med jobb og blir borte i 4 dager i mai, så det hadde jo vært litt krise om EL skulle falle på akkurat de dagene. Den dagen jeg reiser vil være på CD16, så nå må jeg bare krysse fingrene for at det kommer et egg før det :bag:

JEG VIL VÆRE GRAVID! Trodde aldri jeg skulle si det, men nå savner jeg å være gravid. Jeg savner den lille klumpen på magen gjennom andre trimester. Jeg savner sparkene, varmen i kroppen, all spenningen og planleggingen rundt et nytt familiemedlem :Heartred

Jeg var forutseende nok til å skjønne at jeg kom til å romantisere det å gå gravid på ett eller annet tidspunkt, så jeg skrev en liten huskeliste til meg selv under notater på mobilen med tittelen "Huskeliste til deg selv - Symptomer/plager i frøste svangerskap":
  1. Hodepine
  2. Konsentrasjonsproblemer
  3. Bekkeproblemer
  4. Irritabel
  5. Større pupper
  6. Hemoroider
  7. Tett nese
  8. Neseblod
  9. Karpaltunnelsyndrom
  10. Andpusten og verre astma
  11. Søvnproblemer
  12. Hovne hender og føtter
  13. Vond rygg
Vet at jeg var veldig heldig som aldri slet med kvalme eller andre mer alvorlige svangerskapsplager. Mine var veldig innenfor det man bør kunne forvente i et normalt svangerkap, men det er greit å huske på at selv et normalt og komplikasjonsfritt svangerskap også koster mye for den som går gravid. Likevel rart hvor fort hjernen skiftet fra "vi kan jo kanskje prøve på en til" og til "Jeg vil være gravid i går" :knegg:

I dag er jeg på CD6 og jeg håper så inderlig inderlig inderlig at det kommer et egg rullende før jeg reiser avgårde med jobben. Avreisen blir skikkelig tidlig om morran på CD16, så jeg må kanskje vekke mannen med en hyggelig overaskelse før jeg står opp :angelic:

Back
Topp